هیوندای توسان (ix35) و کیا اسپورتیج از پرفروشترین SUV های کامپکت کرهای هستند که چند سالی است در ایران حضور دارند و با محدودهٔ قیمتی تقریباً مشابه، قشر عظیمی از خریداران بهخصوص جوانترها را به خود جذب کردهاند. ابتدا با نگاهی اجمالی، بیاییم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم.
شروع قیمت در بازار ایران از 160 میلیون تومان (از 21,650 دلار تا 27,950 دلار)، بهعلاوه هزینههای جاری. پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت 182 اسب بخار 240 نیوتن متر. گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت 9.8 لیتر در 100 کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای 233 گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
شروع قیمت در بازار ایران از 158 میلیون تومان (از 21,900 دلار تا 29,600 دلار)، به علاوه هزینههای جاری. پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت 182 اسب بخار 240 نیوتن متر، گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت 9.8 لیتر در 100 کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای 225 گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
خب، همانطور که دیدید، این دو خودرو در نمای کلی، بیش از آنچه که فکر کنید به هم شبیه هستند. حال بیایید کمی ریزبینانهتر به این دو SUV کامپکت نگاه بیاندازیم.
توسان نسبت به رقبا، خودرویی تقریباً ارزانتر است (شروع قیمت راو 4 از 25,046 دلار)، اما در این مقایسه، به لحاظ مشخصات فنی، پایینتر از کیا قرار دارد. ویژگیهای استاندارد این خودرو شامل یک صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، نویگیشن ماهوارهای، کنترل خودکار تهویهٔ مطبوع، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، محدود کنندهٔ نور آینهٔ دید عقب، بلوتوث تلفن و جریانهای صوتی، صندلیهای جلو برقی و استارت دکمهای و آلیاژ فول سایز زاپاس یدکی.
اسپورتیج اخیراً 1,900 دلار افزایش قیمت را داشته است، با این حال، این مبلغ اضافی به خوبی شمارا قانع میکند. چراکه بهصورت استاندارد. علاوه بر آپشن های هیوندای، صندلیهای چرمی با گرمکن در هر دو ردیف، سنسورهای پارک جلو و عقب، یک سیستم صوتی پیشرفته اینفینیتی، با سابووفر و آمپلیفایر و زاپاس یدک آلیاژی فول سایز را همراه دارد.
هرچند که میزان تجمل در کابین کم است و شما را مبهوت نمیکند ولی درمجموع، هیوندای یک کابین متقاعدکننده را ارائه میدهد. جنس صندلیها ترکیبی از چرم و تودوزیهای پارچهای است و بسیاری از قطعات داشبورد و پنل دربها از پلاستیک سخت ساخته شده است. صندلیها نسبت به کیا، کمتر احساس امنیت را به شما القا میکند بهخصوص برای سرنشینان صندلی عقب. هیوندای اعلام کرده است که این یک پکیج کاربردی است و فضای داخلی را قوی، مناسب و معقول برای ذخیرهسازی همهجانبه مهیا ساختهایم. دو واسط تغذیهٔ 12 ولتی هم وجود دارد و صندلیهای عقب با یک مکانیزم جلو و عقب کردن دو مرحلهای ارائه شده است. متاسفانه برای ردیف عقب هیچ دریچهٔ هوایی تعبیه نشده است.
کابین کیا احساس مجللتری دارد و گویی از طراح آگاهتری برخوردار بوده است. صندلیها با پوشش کامل چرم با دوخت سفید استاندارد، هم برای جلو و هم سرنشینان عقب مهیا شدهاند. طرح داشبورد سودمندتر و تمیزتر به نظر میرسد و با استفاده از مواد نرمتر و ابزارهای نمایشگر و کنسول مرکزی، از لحاظ بصری ظاهری جذابتر و شیکتر را به نمایش میگذارد. حتی در مورد فضای ذخیرهسازی نیز همتراز با هیوندای است، که با محفظههایی بر روی دربهای جلو و عقب، کنسول وسط جادار و نگهدارنده فتجان، فضای کافی را برای وسایل ارائه میکند. در اسپورتیج هم برای ردیف عقب، دریچههای هوا وجود ندارد.
ix35 از یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری تنفس طبیعی GDI جفت شده با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته بهره میبرد. هیوندای از این پیشرانه، 182 اسب بخار نیرو و 240 نیوتن متر گشتاور مفید بیرون کشیده است، هرچند به نظر میرسد قدرت خروجی برای این حجم از موتور پایینتر از حد انتظار است اما در جاده قدرت کافی و خوبی در اختیارتان میگذارد. انجام مانورهای شتاب و سبقتگرفتن رضایتبخش است و سر و صدای ناچیزی را به کابین میرساند. ولی به طرز محسوسی در صعود از سربالاییها، صدای خرخر کردن به گوش میرسد. یک مشکل دیگر این است که موتوری تشنهتر از دیگر موتورهای چهار سیلندر در دنیای واقعی دارد، اما این تشنگی زیاد نیست. توسان در مدت 9.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و در نهایت به سقف سرعت 194 کیلومتر در ساعت دست مییابد.
اسپورتیج هم همانند هیوندای از یک موتور 2.4 لیتری بنزینی با تزریق مستقیم سوخت GDI، و جفت شده به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره میبرد. این پیشرانه، همانند توسان 182 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد و اسپورتیج را ظرف مدت 9.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند و بیشینه سرعت آن 193 کیلومتر در ساعت میباشد.
توسان ix35 در اواخر سال گذشته با تأکید مجدد بر تنظیم سیستم تعلیق و فرمانپذیری بهروز شد. نتیجه آن هم یک بستهٔ سخت و سفت تعلیق است که کمی محکمتر از اسپورتیج عمل می کند. البته هنوز هم تا حدودی گلایههایی در بحث فرمانپذیری وجود دارد و کماکان شنیده میشود، که احساس سنگین بودن خودرو و سفتی فرمان در سرعتهای پایین و فاقد بازخورد سریع را به راننده القاء میکند.
کیا در مورد کیفیت رانندگی پرادعا است. این ادعا برای راننده صحیح و برای سرنشینان غلط است. فرمانپذیری و هندلینگ اسپورتیج به خوبی صورت میگیرد و ثبات و پایداری خوبی در جاده و مسیرهای پر پیچوخم دارد. احساس چابک بودن در اطراف شهر کاملاً خوشحالکننده است و در حد متوسط در طول رانندگی رضایتبخش است و مانند هیوندای، طبیعت رانندگی بدون سروصدا و دلپذیری دارد. اما برای سرنشینان، مخصوصاً در ردیف عقب، سفتی و خشکی ناراحتکننده ای وجود دارد.
هیوندای برای توسان، پنج سال گارانتی بدون محدودیت کیلومتر را ارائه میدهد. در هر سرویس هم 399 دلار هزینهٔ تعمیر و نگهداری و سرویسهای دیگر میشود که برای سه سال اول یا 45,000 کیلومتر سفر میباشد (در 3 فاصلهٔ زمانی 12 ماهه، 15,000 کیلومتر جدا از هم).
کیا همچنین یک گارانتی پنج ساله بدون محدودیت کیلومتر را ارائه میدهد که برای پنج سال اول یا 75,000 کیلومتر میباشد (در 5 فاصلهٔ زمانی 12 ماهه، 15,000 کیلومتر جدا از هم)، که بستهٔ کیا بهطور متوسط ارزانتر است و به ارزش 379.80 دلار در هر سرویس میباشد.
بسته سودمند هیوندای توسان که هزاران نفر از خریداران استرالیایی را جذب خود کرده است، در اینجا از لحاظ ارزش خرید، و هزینههای سرویس، نمیتواند راضیکننده باشد.
بهسختی میتوان بین اسپورتیج و توسان تفاوت، مزیت و یا معایبی پیدا کرد، با این حال، در حالی که کمی گرانتر از توسان میباشد، ولی بهمراتب ارزش بیشتری دارد و در اینجا گوی سبقت را از ix35 میرباید.