تاریخ معمولاً عادت دارد که خودش را تکرار کند و این اتفاق برای مدل مشهور واکسهال ویوا پس از ۳۶ سال اتفاق افتاده است. نام «ویوا» دوباره زینتبخش درب صندوق عقب آخرین مدل شهری خودروساز بریتانیایی شده است. همانند مینی و فیات با مدل 500، واکسهال نیز امیدوار است تا با استفاده از جذابیت نام «ویوا»، مدل جدید کامپکت ۵ در خود را به بخش خودروهای ارزشمند شهری بازار منتقل کند. ویوا یا همان اوپل کارل با رویکردی اقتصادی، کمابیش به ریشههای خود بازگشته است و این در حالی است که هنوز هم در تریم سطح بالای SL (خودروی تستشده در اینجا)، تجهیزات زیادی را در اختیار مشتری قرار میدهد. بنابراین ارزش مناسبی را در مقایسه با مقدار پولی که برای آن هزینه میشود، نشان میدهد. ولی باید دید که این میزان ارزشمندی کافی خواهد بود یا خیر.
این بخش از بازار اتومبیل، با ازدحامی باورنکردنی از مدلها مواجه است. ویوا در رقابت سختی با خودروهایی مجهز، ارزان و صرفهجو مانند سوزوکی سلریو و همینطور، یکی از خودروهای دوستداشتنی، کاربردی و پرمیوم هیوندای i10 گرفتار است. در اینجا قصد داریم وضعیت واکسهال ویوا را در مقایسه با این دو مدل سوزوکی و هیوندای بررسی کنیم.
هر سه مدل با پیشرانه یک لیتری غیر توربو، قیمتی زیر ۱۰ هزار پوند دارند و در حالی که شاید نتوانند در یک مسابقه سرعت حرف چندانی برای گفتن داشته باشند، ولی حتماً عملکرد خوبی از نظر اقتصادی دارند. ولی اینکه کدامیک از آنها، چه واکسهال، سوزوکی یا هیوندای، پکیج بهتری ارائه دادهاند، چیزی است که در ادامه این بررسی مشخص میشود.
ویوا به عنوان یک تازهوارد به این کلاس، از پیشرفتهترین قابلیتهای ارتباطی برخوردار است. در این مدل، امکان ارتباط بلوتوث وجود دارد و با پرداخت ۴۲۵ دلار اضافی میتوان از سیستم اطلاعات و سرگرمی IntelliLink استفاده کرد. همچنین یک سیستم راهبری ماهوارهای نیز در دسترس است.
تنظیمات خودرو از برنامه BringGo با قیمت ۹۹ پنی برای آیفون و اندروید استفاده میکند. این یک راهحال ارزانقیمت است که کارآیی نسبتاً خوبی نیز دارد، ولی واکنش رابط کاربری آن کُند است.
این خودروها بیشتر وقت خود را در شهر سپری خواهند کرد، ولی بهتر است توانایی آنها در هنگام عبور از مرزهای شهری نیز مورد بررسی قرار گیرد.
هر سه شرکتکننده در این مقایسه، پتانسیلهایی گستردهتر از آن چیزی که فکر میکنید، در خود دارند؛ ولی i10 از این لحاظ با رفتار بالغانه در جاده، یک کابین هوشمند و جادار و ظرفیت مناسب برای حمل وسایل در صندوق عقب، در ردهای بالاتر قرار میگیرد.
هر سه خودرو، ارزش بالایی را در خود نشان میدهند، ولی در کلاس خودرویی که از مدلهای گوناگون انباشته شده، «استایل» موضوعی بسیار تعیین کننده است. طراحی ویوا، درخشندگی بیشتری نسبت به بقیه دارد و i10 نیز سطح بالایی از طراحی را در ظاهر و داخل کابین به نمایش میگذارد. در همین حال، سوزوکی بیشتر سودمندگرایانه عمل کرده است.
i10 گرانقیمتترین مدل در اینجا محسوب میشود، ولی این موضوع با قدرت بیشتر در زمینههای دیگر، خدمات و بیمه ارزان جبران میشود. این خودرو با عملکرد مناسب، قابلیتهای کاربردی فراوان و حسّ اعتماد به نفس بالایی که برای راننده ایجاد میکند، توانسته شایستگی کسب این جایگاه را از آنِ خود کند. در همین حال، سطح آلودگی بیشتر CO₂ احتمالاً موجب میشود که کاربران تجاری در کشورهایی مانند بریتانیا، با هزینه بیشتری برای رانندگی با آن مواجه شوند که این موضوع، با صرفهجوییهایی که در زمینههای دیگر دارد، حتماً جبران میگردد. هیوندای i10 بهترین خودرو در این سهگانه برای رانندگی است و بهترین گزینه نیز محسوب میشود.
ایمنی خارقالعاده، خدمات مقرونبهصرفه و استهلاک کم در ویوا باعث شدهاند که این مدل بتواند سلریو را به مکان سوم بفرستد. با این حال اگر هزینههای مالکیت برای شما اهمیت دارند و میخواهید مالیات کمتری برای خودرویتان بپردازید، شاید بهتر است به سراغ تریم ارزانتر SE بروید که با موتور «اکو فلکس» واکسهال در هر کیلومتر تنها ۹۹ گرم دیاکسید کربن تولید میکند و صرفهجویی زیادی برای شما در بر خواهد داشت. در این حالت، واکسهال ویوا با داشتن قیمتی از کمتر سوزوکی، با راندمان آن مطابقت خواهد کرد. البته در این تریم سیستم کنترل هوا را از دست میدهید، ولی حتماً با پرداخت پول بیشتر، آپشن سیستم IntelliLink را اضافه کنید.
سلریو واقعاً خودرویی ارزان و با طراوت است. صداقت الهامبخشی در نحوه سواریاش وجود دارد و عملکرد خوبی را در آن نشان میدهد. ولی با داشتن این قیمت فریبنده، نتوانسته ۳ ستاره ایمنی از تست تصادف کسب کند و اعتماد به نفس پایینتری را برای راننده به همراه دارد. در کلاس خودروهایی که هزینههای مالکیت یکی از ویژگیهای کلیدی هر مدلی محسوب میشود، مبالغ بالای مربوط به بیمه و سرویس، نشان میدهند که قیمت سلریو آنچنان هم که در ابتدا به نظر میرسد، جذابیتی ندارد.
قیمت: 9,485 پوند
موتور: یک لیتری ۳ سیلندر با قدرت ۵۹ اسببخار
برند اقتصادی گروه فولکسواگن، اشکودا یک مدل ۵ در به نام «سیتیگو» دارد که از بیشترین تطبیق با خودروهای مقایسهشده در اینجا برخوردار است. مدل SE از نظر امکانات و از جمله «سیستم کولر» در پشتسر i10 قرار میگیرد، ولی از نظر استایل و کیفیت با این مدل هیوندای برابری میکند. همچنین اشکودا سیتیگو قابلیتهای کاربردی بالا و عملکرد مناسبی نیز دارد.
قیمت: 9,995 پوند
موتور: یک لیتری ۳ سیلندر با قدرت ۶۹ اسببخار
علیرغم قرار گرفتن موتور در عقب توینگو، این خودرو صندوقعقب بزرگتری نسبت به ویوا و با گنجایش ۲۱۹ لیتر دارد. البته فضای داخل کابین محدودتر است، ولی دسترسی آسانی برای آن درنظر گرفته شده است. گرافیکها خاص، جذابیت بیشتری برای آن ایجاد کردهاند و در همین حال، شعاع گردش کم باعث شده تا رانندگی در شهر با رنو توینگو بسیار ساده شود.