برای خریدارانی که خودروی اسپورت کانورتیبل مقرونبهصرفه و البته جذاب میخواهند، مزدا MX-5 مدتهای مدیدی است که بهترین انتخاب در بازار محسوب میشود. حالا رقیبی تازهنفس از راه رسیده، فیات 124 اسپایدر! هرچند این خودرو از شاسی مشترک با مزدا بهره میبرد اما پیشرانهها و قالبهای بدنهی این دو متفاوتاند.
این دو خودرو درواقع دوقلو هستند اما کمی مزهی متفاوتی دارند. نگاهی به این دو انداختهایم تا برنده را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.
برخلاف اینکه این دو خودرو بسیار به هم مرتبط هستند، اما بهطور قابلتوجهی ظاهر متفاوتی دارند. چراغهای جلوی گرد 124 و کاپوت این خودرو بهخوبی یادآور فیات 124 دههی 70 است و طرحی رترو محسوب میشود. (طرحهای رترو Retro به طراحیهایی گفته میشود که در آن طراح با نگرشی کلی به خودرویی قدیمی و خاطرهانگیز، نمونهی مدرن شدهی آن را روی کاغذ میآورد. از بارزترین طرحهای رترو میتوان به فولکس بیتل و شورلت کامارو اشاره کرد.)
فیات 124 در طول و عرض به ترتیب 139 و 10 میلیمتر بزرگتر از MX-5 بوده و برخلاف ابعاد بزرگ فیات، ما فکر میکنیم که این خودرو بسیار خوشقیافه و لذتبخش باشد.
در مقابل، مزدا نمای آیندهنگرانهای به MX-5 هدیه کرده و این خودرو از نمایی دراماتیک بهره میبرد. این رودستر از زوایایی تیز در طراحی خود بهره میگیرد اما به لطف طراحی هوشمندانهی خود رویهمرفته کوچکتر به نظر میرسد. انتهای عقبی مزدا انسجام بیشتری نسبت به نمای چهارگوش فیات دارد اما عموماً نظرات در این بخش تقسیم میشود. در اینجا بستگی به شما دارد که طرح رتروی فیات بپسندید یا به ظاهر مدرن مزدا علاقه نشان دهید.
داخل کابین، تقریباً هیچ تفاوتی بین دو خودرو وجود ندارد، چیزی که برخی نویسندگان با افسوس از آن یادکردهاند. باوجود قطعات نقرهای در پانل درها، فیات احساسی تصنعی به 124 بخشیده اما مزدا با بهکارگیری جزئیات قرمزرنگ حال و هوای اسپورت را در داخل کابین حکمفرما کرده است. در هر دو خودرو صفحهی نمایش ایستادهای وجود دارد که سیستم اطلاعات و سرگرمی را نشان میدهد، این صفحه لمسی است اما میتواند از طریق دکمهها هم کنترل شود.
جنبهی کاربردی بودن و فضای بار زیاد معمولاً از انتظارات خریداران رودسترهای دونفره نیست. هردوی این خودروها کوچک هستند و فضای محدودی در اختیار میگذارند. اندک بزرگی ابعاد فیات در فضای صندوق خود را نشان میدهد، جایی که صندوقعقب فیات با 140 لیتر حجم،10 لیتر بیش از صندوق مزدا گنجایش دارد. البته باید گفت که این حجم صندوق از اکثر خودروهای شهری کمتر است. برخلاف فضای بار محدود، سقفهای تاشوی دستی به این معنا هستند که این خودروها را با جگوار اف تایپ مقایسه نکنید!
تفاوت خیلی فاحشی بین سواری این دو خودرو وجود ندارد اما ترفندهای ظریفی بکار برده شده تا تضمین شود که رانندههای مشتاق قادر باشند تغییرات را حس کنند. فیات با اندیشهای آمریکایی توسعه دادهشده و به همین خاطر با گیربکس اتوماتیک آپشن به بازار میآید و با پیشرانهای گشتاوری و صدای زیاد جفت میشود. علیرغم این مورد، احساس محکم فرمان و احساس سفتی اندک سیستم تعلیق لذتی خوش در جادهها به وجود میآورد.
بدون هیچ پرسشی مزدا MX-5 یکی از لذتبخشترین خودروها برای رانندگی است. فرمان تندوتیز و بدنهی سبکوزن به این معناست که در تغییر خطوط بسیار سریع بوده و به فرمانهای راننده بهطور باورنکردنیای واکنش میدهد. ما حدس میزنیم که رانندههای کار بلد و مشتاق تجربهی لذتبخش رانندگی با مزدا را ترجیح خواهند داد اما همانطوری که خواهیم گفت، این انتخاب ممکن است بیشتر به نوع پیشرانهای که ترجیح میدهید بستگی داشته باشد.
اینجا جایی است که بیشترین تفاوت را بین مزدا و فیات میبینیم. بله دربارهی پیشرانهها صحبت میکنیم. هر دو خودروساز تصمیم گرفتهاند تا از پیشرانههای خودشان استفاده کنند. مزدا دو پیشرانهی سبکوزن و غیرتوربو را برای MX-5 توسعه داده است. یکگونهی 1.5 لیتری 130 اسب بخاری و دیگری 2 لیتری 160 اسب بخاری.
هر دو پیشرانه بهاصطلاح "دور موتوری" هستند و با کاراکتر ترد و خوشحال خودرو هماهنگی کامل دارند اما در مقایسه با فیات، دور موتور زیادتری نیاز دارند تا به همان کارایی برسند.
فیات از پیشرانهی بنزینی 1.4 لیتری توربوشارژدار، 138 اسب بخار گرفته و برای برخی خریداران اینجا فاکتور مهمی برای خرید این خودرو یا مزدا است. گشتاور افزایشیافته توسط توربو شتاب گیری بیدردسری را در دور موتور پایین فراهم میکند. این خودرو همانند مزدا شتاب گیری خطی ندارد اما در اکثر شرایط نرمال، استفاده آسانتری خواهد داشت.
هنوز قیمتی برای فیات 124 اعلامنشده بنابراین سخت است که ارزش در برابر پول پرداختی 124 تخمین زده شود. انتظار داریم که فیات 124 کمی گرانتر از مزدا MX-5 باشد بنابراین انتظار آغاز قیمت 28 هزار دلاری برای فیات معقول است. فیات مصرف سوخت 44.1 مایل بر گالنی را برای 124 اعلام کرده که برای خودرویی که کارایی بالایی را ارائه میدهد احساسبرانگیز است.
مزدا با قیمت کمتر از 26500 دلاری خود برای مدل پایه ارزش بالایی را نشان میدهد و با تنها 33 هزار دلار میتوانید بهترین مدل را بخرید. مزدا با پیشرانهی 1.5 لیتری مصرف سوخت 47.1 مایل بر گالنی را نشان میدهد. اکثر بررسیهای ادعا داشتهاند که با مزدا راحت میشود به ویژگیهای رسمی اعلامشده رسید، چیزی که همیشه برای خودروهای توربوشارژدار میسر نیست.
تفاوتهای ظریفی بین این دو خودرو وجود دارد که قضاوت را سخت کرده و کار را به علایق شخصی میکشاند. استایل طراحی رترو، تجربهی رانندگی متفاوت و پیشرانهی توربوشارژدار فیات 124، این خودرو را برای خریدارانی که به دنبال استفادهی روزانه هستند انتخاب بهتری میسازد، البته تا پایان سال باید برای خرید این خودرو منتظر بمانید.
مزدا باز هم خودروی عالی دیگری خلق کرده و باعث خوشحالی طرفداران شده است. به لطف پیشرانهی غیرتوربو،MX-5 مسلماً در جادههای عریض انفجارهای بهتری ایجاد میکند (!) و برای کسانی که به طرحهای رترو علاقهای ندارند، ظاهر مدرن مزدا انتخاب بهتری خواهد بود.