شاخه اینفینیتی از نیسان میخواهد اولین موتور توربوشارژر با نسبت فشردگی متغیر (VC-T) را در موتورشوی پاریس ۲۰۱۶ که ماه آینده برگزار میشود، ارائه کند. این تکنولوژی بیش از ۲ دهه برای اینفینیتی زمان برده است و نتیجه آن، یک موتور با سطح عملکرد بالاست که به گفته سازندهاش، بهینهسازی قابلتوجهی در زمینه مصرف سوخت دارد.
همانطور که در تصویر نیز مشخص است، با تغییر در کورس پیستون، این موتور میتواند به شکلی بینهایت شرایط نسبت فشردگی را بین 8:1 و 14:1 تغییر دهد. وقتی برنامههای کنترلی الکترونیکی موتور تشخیص دهند که شما نیاز به سطح قدرت بالاتری دارد، بازوی راهانداز بر روی یک محور کنترل کار میکند تا موقعیت مولتیلینگ متصل به شاتون را تغییر دهد و به این وسیله، پیستون در وضعیت پایینتری درون سیلندر قرار گیرد. این موضوع باعث کاهش نسبت فشردگی شده و به توربوشارژر اجازه میدهد که به دور از خطر انفجار ناگهانی، بوست بیشتری ایجاد کند. در همین حال، وقتی شما در دنده بالا در حال حرکت هستید، این سیستم رفتار کاملاً متفاوتی خواهد داشت و به منظور بهبود مصرف سوخت، به سراغ بالاترین نسبت فشردگی ممکن میرود. همچنین زمانبندی الکترونیکی سوپاپها و انژکتور سوخت به صورت پورت و مستقیم به این موتور اجازه میدهد که هر لحظه بین شرایط نرمال و چرخه اتکینسون تغییر وضعیت دهد.
به گفته اینفینیتی، این تکنولوژی یک گشتاور و راندمان همانند یک توربودیزل را ایجاد میکند، بدون آن که آلودگیای مشابه آن داشته باشد. البته هنوز دقیقاً قدرت خروجی موتور ۲ لیتری VC-T اعلام نشده است. از بیرون که به این موتور با نسبت فشردگی متغیر نگاه کنیم، در حدّ یک چهار سیلندر ساده همراه با توربوشارژٰر است.
البته برخی شاید به یاد آزمایشهای «ساب» در مورد موتورهای با نسبت فشردگی متغیر در اوایل سالهای ۲۰۰۰ میلادی افتاده باشند. ایده ساب در آن زمان، یک موتور با یک بلوک دو قطعهای بود که در آن، سر سیلندر با استفاده از یک بازوی هیدرولیکی به بلوک موتور نزدیکتر میشد تا نسبت فشردگی را افزایش دهد. امّا پروژه SVC پس از تصاحب ساب توسط جنرالموتورز به کناری گذاشته شد و اینک موتور VC-T اینفینیتی اولین موتور تولیدی در دنیای اتومبیل است که با قابلیت نسبت فشردگی متغیر ارائه میشود.
منبع:roadandtrack