1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. پراید بخریم یا رنو کویید؟

آخرین اخبار


پراید بخریم یا رنو کویید؟

9 آبان 1395
  • 35
  • 30760

اگر دوست دارید از خودرویی که ممکن است سال آینده مهمان خیابان‌های شهرمان باشد بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

 پراید بخریم یا رنو کویید؟

 

اصالت

پراید خودرویی بود که در سال ۱۹۸۶میلادی (۱۳۶۵شمسی) طراحی و تولید شد، یعنی حدود ۳۰ سال پیش! خودرویی که میان چند خودروساز مزدا، فورد و کیا دست به دست شد و بالاخره در سال ۱۳۷۲به دست خودروساز ایرانی، سایپا افتاد!

و اما کوئید، خودرویی است که رنو در سال ۲۰۱۵ به قصد هدف گرفتن بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت هند تولید کرد. بنابراین کوئید خودروی جدیدتری نسبت به پراید محسوب می‌شود.

کلاس‌بندی

پراید عموما به‌عنوان یک خودروی سدان‌‌ (صندوق دار) و یا هاچ بک کوچک شهری شناخته می‌شود.

در مورد کلاس کوئید جای بحث زیاد است. به‌طور کلی کوئید را یک کراس‌اور کوچک می‌دانند. کوئید از نظر ابعاد حتی از ۲۰۶ کوچک‌تر و ارتفاع آن تنها ۲٫۸ سانتی‌متر از پراید بیشتر است! در حقیقت کوئید یک هاچ بک کوچک شهری است که تنها با افزایش ارتفاع چندسانتی‌متری ناقابل، لفظ کراس‌اور کوچک را یدک می‌کشد. این اختلاف ارتفاع ناچیز، شاید در جاده‌های خاکی یا پرفراز و نشیب، عملکرد بهتری را نسبت به پراید از خود نشان دهد.

البته بعید نیست که کوئید هم مثل پراید دست‌خوش تغییراتی شود و در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد تولید انواع کلاس‌های سدان تا وانت آن باشیم!

 پراید بخریم یا رنو کویید؟

طراحی

پراید به دلیل قدیمی بودن ریشه طراحی‌اش، یقینا با مد خودروهای امروزی سازگاری لازم را ندارد، اما در طول این دو دهه، با انواع تغییرات ظاهری کوچک و بزرگی همراه بوده که باعث شده از چهره کره‌ای دهه ۸۰ میلادی خود کمی فاصله بگیرد. تغییرات کوچک در نسخه‌های صبا و ۱۳۱ و تغییرات بزرگ‌تر در مدل‌هایی نظیر ۱۴۱ و ۱۳۲ به‌راحتی دیده می‌شود. در داخل کابین، داشبورد پلاستیکی با حداقل امکانات موجود به چشم می‌خورد، حال در مدل‌های اخیر طراحی داشبورد و ادوات آن به شکل جدیدتری درآمده است. (الهام گرفته از مدل ۱۴۱)

و اما در مورد کوئید، شاهد خودرویی با زبان طراحی جدیدی هستیم. با المان‌های زیرکانه طراحی شده از ناحیه رنو،‌ چهره یک شاسی‌بلند را برای بیننده یادآور می‌شود. طراحی پویا با جلوپنجره‌‌ی برجسته‌‌ای که لوگوی رنو همانند الماس در وسط آن می‌درخشد. (لوگوی رنو سمبل یک الماس است.)

در داخل، مثل همیشه با محیط سادهِ‌ و داشبورد پلاستیکی یک رنو مواجه هستیم، البته به استثنا صفحه نمایش لمسی و صفحه کیلومتر دیجیتالی به‌کار رفته در آن، که به نظر می‌رسد حداکثر تلاش صورت‌ گرفته شده از سوی طراح بوده که سرنشینان، کمی از حس‌وحال بی‌روح داخل کابین محصولات سابق رنو فاصله بگیرند.

فضا

پراید یک خودرو مناسب برای یک خانواده ۳ الی ۴ نفره است. البته اگر خاطرمان باشد، در مدل‌های قدیمی‌تر، این‌ خودرو حتی می‌توانست پذیرای ۵ سرنشین نیز باشد ولی چند سالیست که با تغییرات انجام شده در ظاهر این خودرو، اکنون شاهد فضای داخلی به‌مراتب کوچک‌تری نسبت به مدل‌های پیشین آن هستیم. برای درک این موضوع می‌توانید امروز، برای رسیدن به منزل و مقصدتان، سوار یکی از آن‌ها شده و در صندلی پشت بنشینید، احتمالا در طول مسیر در فضای تنگ‌اش کمی اذیت خواهید شد.

حال نوبت به کوئید فرانسوی الاصل می‌رسد! به نظر می‌رسد که این اتومبیل ارگونومی خوبی دارد و راننده و سرنشینان از فضای مطلوبی بهره‌مند هستند ولی ممکن است که برای سرنشینان عقب، به خصوص افراد قدبلند و درشت، فضا کمی تنگ‌ باشد، چرا که به‌هرحال کوئید یک خودروی کامپکت است. فضای بار کوئید حدود ۳۰۰ لیتر است و در مقایسه با پراید که حجم آن حدود ۲۴۵ لیتر است، فضای بیشتری دارد.

 پراید بخریم یا رنو کویید؟

امکانات رفاهی

نوبت به بخش مقایسه امکانات رفاهی این دو اتومبیل می‌رسد. در کاتالوگ رسمی سایپا، سیستم ضد سرقت، چراغ مه‌شکن، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع و شیشه بالابر برقی جلو به عنوان بخشی از امکانات آن نام برده شده است. می‌دانیم که امکانات ذکر شده بسیار لوکس هستند! اما شاید باورتان نشود که در این کاتالوگ حتی از کمربند ایمنی عقب و ساعت دیجیتال هم به عنوان آپشن‌های محصولات ایکس ۱۰۰ اسم برده شده است که به دلیل کوتاه نبودن عریضه، صندلی و بوق را هم، ما به‌ آن اضافه می‌کنیم!

و اما در لیست امکانات کوئید به مواردی نظیر فرمان برقی، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، کیسه‌هوا، سیستم دسترسی بدون کلید، چراغ مه شکن، شیشه برقی جلو و تهویه مطبوع اشاره شده که گرچه اختلاف چشم‌‌‌گیری با رقیب خود پراید، ندارد اما به‌هرحال از آن کمی جلوتر است.

مشخصات فنی

مقایسه ما این‌جا به اوج خود می‌رسد. بنا به ادعای سایپا از محصولات ایکس ۱۰۰جدیدش، این خودرو از یک موتور ۱٫۳ لیتری ۴سیلندر با توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد. گرچه به‌طور رسمی، شتاب پراید در کاتالوگ سایپا ذکر نشده اما در بعضی منابع گفته شده است که این خودرو می‌تواند ظرف ۱۴٫۵ ثانیه جثه۹۰۰ کیلوگرمی خود را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. همچنین حداکثر سرعت پراید ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

و اما نوبت به کراس‌اور کوچک فرانسوی می‌رسد. کوئید مجهز به یک پیشرانه ۰٫۸ لیتری ۳ سیلندر است که قلب آن می‌تواند ۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. کوئید همانند پراید، دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۵ دنده دستی سود می‌جوید. گرچه اطلاعات دقیقی در سایت رنو قرار نگرفته، اما به‌نظر می‌رسد این خودروی ۷۹۹ سی‌سی، زمان۱۷ ثانیه‌ای لازم دارد که از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن زیر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است یعنی حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت!

با توجه به مشخصات فنی که گفته شد، شاید برای اولین بار بتوان پراید را در رقابت فنی، برنده‌ِ قاطع اعلام کرد! خودرویی که تا امروز حتی فکرش را نمی‌کردیم از خودروی دیگری سرتر باشد!

ایمنی

گرچه پراید خودرویی است که گفته می‌شود از طرف سازمان یورو ان‌کپ مردود اعلام شده و اطلاعاتی از سطح ایمنی این خودرو در دست نیست، سایپا ادعا کرده که توانسته با انجام بازنگری‌هایی نظیر تقویت سقف و ستون و اضافه کردن کیسه‌هوا و ترمز ضدقفل، سطح ایمنی پراید را تا دو ستاره ارتقا دهد که حتی در صورت صحت این خبر، بازهم برای یک اتومبیل در سطح جهانی، ایمنی چندان مطلوب و خوشایند محسوب نمی‌شود.

این درحالیست که کوئید فاقد ستاره ایمنی است و کلیپ‌های گرفته شده از تست ایمنی آن فاجعه بار است! در همین خصوص، در نشست خبری اخیر، مدیرعامل رنوپارس اعلام کرد که نمونه وارد به بازار کشور، نمونه برزیلی است و با نمونه هندی تفاوت‌هایی دارد و این خودرو در تلاش گرفتن سه ستاره ایمنی است.

 پراید بخریم یا رنو کویید؟

مصرف و مخارج

پراید یک خودروی کم‌مصرف داخلی تلقی می‌شود و مصرف آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶٫۵ لیتر است. این درحالیست که کوئید مصرفش حتی از پراید کمتر است و به عدد ۴ دست یافته است. در مورد فراوانی و ارزانی لوازم پراید هم جای شکی نیست. خودروی ارزانی که هر بلایی هم سر موتور و گیربکس بیچاره‌اش بیاورید هزینه هنگفتی رو دستتان نمی‌گذارد. بهترین جنبه پراید همین فراوانی، ارزانی و دسترسی آسان لوازم آن در کشورمان است که خیالتان را از بابت هرگونه خرجی راحت می‌کند!

اما این امر درمورد کوئید صادق نیست. در صورت عملی شدن وعده ورود به بازار، شاید زمان زیادی احتیاج باشد که لوازم آن در دسترس بسیاری از کاسبان و تعمیرگاه‌های سراسر کشور قرار بگیرد و تا آن مدت احتمالا باید برای سرویس‌ اتومبیلتان فقط به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. از طرفی، پراید را خودروی کم استهلاکی می‌دانیم و این درحالیست که بسیاری باور دارند خودرو‌های فرانسوی ذاتا خرج و استهلاک بالایی دارند ولی این امر در مورد کوئید هنوز قطعی نیست. به هرحال تا زمانی که این خودرو عرضه نشود و به قول معروف جواب خود را پس ندهد، نمی‌توان به‌طورقاطع اظهار نظر دقیقی کرد.

تنها نکته‌ای که منطقی به نظر می‌رسد، اینست که با ورود کوئید نباید انتظار قیمت پایین لوازم و دسترسی آسان آن را در مقایسه با پرایدی که حداقل بیست سال است در صحنه بازار حضور دارد، تا مدت‌ها داشت.

قیمت

قیمت پراید درحال حاضر حدود ۲۱ میلیون تومان است. رنو کوئید در بازار هند با قیمت پایه حدود ۳۹۰۰ دلار تا بالاترین مدل آن در حدود ۵۳۰۰ دلار فروخته می‌شود. با بالاوپایین کردن ارقام و احتساب ارز ۳۵۰۰ تومانی، محدوده قیمتی ۱۳٫۵ تا حداکثر ۱۸٫۵ میلیون تومانی را می توان برای رنو کوئید محاسبه کرد. اما بنا به اعلام مدیرعامل رنوپارس، قرار است ضعیف‌ترین نسخه کوئید یعنی پیشرانه ۰٫۸ لیتری نمونه سفارشی برزیلی که عملکرد بهتری از مدل پایه هندی دارد، با حدود ۳۱ میلیون تومان قیمت گذاری شود.

منبع:دیجی مگ




نظرات

  • پارسا پارسا (9 آذر 1396 ساعت 12:37)

    درود
    بابا اینا این ماشینو اوردن با قیمت بالاتر بفروشن تا بگن ببینید ما این همه سال داشتیم یه ماشین با کیفیت و قیمت مناسب می دادیم بهتون اما شما قبول نداشتین. پراید و ... حالا حالا مهمون ناخونده ی ما ایرانی های بخت برگشته ست.
    مشکل از خودمون هستش زمانی که ما نتونستیم یه خورده دندون رو جیگر بزاریم و با کلک وام خودرو سریع صف کشیدیم جلو در شرکتشون(شرکت نه مغازه-_+) طبیعتا حالا حالا چوبشونو بخوریم و هیچی نگیم چون من یکی دیگه باور ندارم که مردم ناراضی باشن از وضعیت خودرو در داخل کشور.(اینو هم بگم من هنوز ماشین نگرفتم اگه روزی هم بخوام بگیرم دسته دوم می گیرم)
    از ماست که بر ماست

  • احسان کبیری احسان کبیری (15 مهر 1396 ساعت 12:17)

    این بااین قدرت کمش همون رنوپنج قدیم هست دیگه

  • ast ast (24 شهریور 1396 ساعت 16:31)

    واقعا با خودشون چی فکر کردن که مبی خوان رنو 31 میلیونی رو جایگزین پراید 20 میلیونی کنن
    قدرت رنو رو باید ریخت تو جوب که پراید از اون بیشتر
    واقعا به خاطر منافع خودشون دارن مملکت رو نابود میکنن و به قول خودشون دارن تحول ایجاد می کنن

  • امیر امیر (13 شهریور 1396 ساعت 03:08)

    حالا نگاه کنید دوستان همین که بیاد تو بازار ملت براش سرودست میشکنن . بازار سیاه درست میشه قیمت بالاتر میره. خلایق هر چه لایق

  • atrin atrin (8 بهمن 1395 ساعت 04:32)

    سلام دوستان عزیز.. منم با نظرتون موافقم. از همه لحاظ از پراید ضعیف تره بابا ما تیپ و قیافه ش رو میخوابم چکار گیفیت خوب و امنیت میخوایم که هیچکدوم ندارن... وزنش از پراید کمتر..‌سرعت از پراید کمتر.. حجم موتورش از پراید پایین تر ..کلا ضعیف تره قبول کنید فقط تیپ و ظاهرش قشنگ تره انصافا که اونم ب دردمون نمیخوره..واقعا برای مسئولین شرکت های سازندمون متاسفم ب جای اینکه بیان خودروهای شکیل تر امن تر و قدرتمند تر درست کنن همش دارن جنس های آشغالی وارد ایران میکنند..درضمن ۱۰ میلیون اختلاف قیمت داره یعنی هم قیمت ۴۰۵ و ۲۰۶ برید با اونا مقایسه کنید ک مشخص همه به ۲۰۶ رای میدن...

  • سعید سعید (24 آبان 1395 ساعت 11:15)

    کلا اینا اگر چیز خوب بیارن ادم باید تعجب کنه

  • امیر امیر (11 آبان 1395 ساعت 21:18)

    رنو داره پول سال تولیدشو میخوره

  • سیامک سیامک (11 آبان 1395 ساعت 09:32)

    مشخصات فنی رنو کوئد منو یاد ژیان انداخت بدش این چه ماشینیه حتی از پرایدم آدم کش تره صد شرف به پیکان واسه محکمیش بعدش چرا سی میلیون به نظرم پنچ ملیونم براش زیاده

  • رضا رضا (11 آبان 1395 ساعت 08:57)

    صد در صد رنو کوئید رابه پراید ترجیح میدم.

  • BMW BMW (10 آبان 1395 ساعت 16:42)

    حالا موقعی که به بازار امد مشخص میشه کی میخره
    شرط میبندم که خودتم بخری

  • سهراب سهراب (10 آبان 1395 ساعت 16:32)

    نگران نباشید قراره 3تا صفر برداشته بشه انوقت میشه بیتو یک هزار تومان

  • سالی سالی (10 آبان 1395 ساعت 13:32)

    سلام با این قیمت نمیتونه جایگزین پراید باشه، اینطور نیست؟ همونطور که محمد و سهیل نظر دادن بهتره با این قیمت با 405 و سمند مقایسه بشه. یه بار دیگه هم یه جای دیگه در این خصوص نظر دادم: خودریی با عنوان جایگزین پراید، باید تو همون رنج قیمت باشه یعنی منطق اینو میگه.

    حسن حسن (10 آبان 1395 ساعت 17:02)

    دمت گرم که جاهای مختلف نظر میدی

  • علی علی (10 آبان 1395 ساعت 13:20)

    وقتی قیمت رنو کوئید تو هند 13.5 میلیون تومان هست و تو ایران 31 میلیون حداقل قیمت گذاری می شه پس حتما اگه پراید بره هندوستان قیمتش کمتر از 5 ملیونه . چرا ماباید 21 میلیون پول بدیم بابت یه ماشین 5 ملیونی

    ناشناس ناشناس (10 آبان 1395 ساعت 17:05)

    همینطور هم هست در عراق و سوریه حداقل یک تیپ از پراید با قیمت 1800 دلار یکی دو سال پیش عرضه میشد

  • حسام حسام (10 آبان 1395 ساعت 13:10)

    18550000 = 3500 ضربدر 5300 قیمت خارج کشور ولی قیمت داخل ایران میشه 31000000 که باعث 12500000اختلاف قیمت میشه 12500000 که..............

  • امیر امیر (10 آبان 1395 ساعت 13:05)

    لطفا" تست تصادف این گاری رو حتما" ببینین (تو آپارات هم هست).
    تست تصادفش تو هنده. هیچ ستاره امنیتی نگرفته.
    احتمال میدم این مدل اصلا در هند طراحی و تولید شده نه فرانسه.
    حتما" تست تصادفشو ببینین.

    BMW BMW (10 آبان 1395 ساعت 16:45)

    انگار پراید خیلی ایمنی داره؟؟؟؟

  • mr mr (10 آبان 1395 ساعت 12:40)

    سلام
    جالب ........... میدن باقیمتی خود رنو باورنمی کنه اینقدر سود کنه
    ایران ای وطن حیف تو که اشغال ساخت اجنبی بر روی تو راه برود تو شایسته ی بهترینی ای وطن

  • محمد محمد (10 آبان 1395 ساعت 12:02)

    سلام
    13 میلیون کجا 30 میلیون کجا
    دروغ و ریا

  • طیبه طیبه (10 آبان 1395 ساعت 10:57)

    بله دیگه هرچی آشغاله باید از اروپا دور ریخته بشه بعدشم ما از این آشغالا استفاده کنیم . چیزی نیست که فقط پسمانده های اروپایی هارو استفاده میکنیم .

  • علی علی (10 آبان 1395 ساعت 07:56)

    خدایی من با پرایدم 160 تا میرم ککشم نمیگزه حالا این خوردو 2015 کراس اور 135 بیشتر نمیره

    BMW BMW (10 آبان 1395 ساعت 16:35)

    اگه شما تو ایران تونسنی بیش از 120تا بری جایزه داری
    پس سرعت مهم نیست

  • م ق م ق (10 آبان 1395 ساعت 07:54)

    برای من همیشه این سئوال بوده که چرا مسئولین ما برای شعارشان که حمایت از محصول ایرانی است چرا ماشین ایرانی سوار نمیشوند؟؟؟؟؟؟؟چیزی را که لایق خود نمیدانید چگونه میتوانید به یک ملت که از جنس خودتانند عرضه کنید