سازمان یورو انکپ (Euro NCAP) در سال 1997 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون بیش از 630 رتبهبندی ایمنی انجام داده، حدود 1800 وسیلهٔ نقلیه را مورد آزمایش تصادف قرار داده و بیش از 160 میلیون یورو برای ایمنتر کردن صنعت خودروسازی هزینه کرده است. حالا یورو انکپ بهمنظور نشان دادن اینکه در طی این سالها چقدر صنعت خودروسازی ایمنتر شده است، تست تصادف دو خودروی کوچک که به فاصلهٔ حدود 20 سال از یکدیگر ساخته شدهاند را با یکدیگر مقایسه کرده است. این دو خودرو، روور 100 مدل 1997 و هوندا جار مدل 2015 هستند.
دبیر کل یورو انکپ، «Michiel van Ratingen» در این رابطه گفته است:
«ما بسیار افتخار میکنیم که 20 سال در خط مقدم ایمنی جادهای قرار داشتهایم. آزمونهای ایمنی یورو انکپ به بهبود حفظ جان افراد در خودروها و همینطور رسیدن به کمترین میزان مرگومیر جادهای در هر منطقه از جهان کمک شایانی کرده است. یورو انکپ به میلیونها مصرفکننده دانش و اعتماد خرید ایمنترین خودروی ممکن را داده است. البته در سالهای اخیر سرعت پیشرفت ایمنی کاهش یافته است و بنابراین ما باید این سرعت را دوباره افزایش دهیم. ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که جادههای اروپا در 20 سال آینده نهتنها برای سرنشینان خودروها که برای تمامی افراد حاضر در جادهها و خیابانها امنتر شود. ما در حال حاضر جنبههای بسیار بیشتری از ایمنی خودروها را نسبت به زمانی که در سال 1997 کار خود را آغاز کردیم، مورد آزمایش قرار میدهیم و قرار است این روند همچنان ادامه پیدا کند. بهعنوانمثال سال آینده ما سیستم تشخیص و جلوگیری از برخورد با دوچرخهسواران را آزمایش خواهیم کرد. همچنین ما یک برنامهٔ بسیار چالشبرانگیزی برای سالهای 2020 تا 2025 داریم».
در سال 1997 خودروهای کوچکی چون فورد فییستا و فولکسواگن پولو در آزمونهای یورو انکپ سه ستاره را به دست آوردند درحالیکه خودرویی که در اینجا مورد مقایسه قرار داده شده یعنی خودروی پرفروش روور 100 تنها یک ستاره کسب نمود. سایر خودروهای کوچک هماندازهٔ روور مانند فیات پونتو، نیسان میکرا، اوپل کورسا و رنو کلیو نیز رتبهٔ دو ستاره را کسب کردند.
با توجه به نتایج ضعیف خودروها در آزمونهای یورو انکپ، در ابتدا خودروسازان این آزمونها را موردانتقاد قرار داده و مدعی شدند که غیرممکن است خودرویی بتواند در تستهای تصادف یورو انکپ چهار ستاره کسب کند؛ اما بااینوجود پنج ماه بعد ولوو S40 اولین خودرویی بود که توانست در آزمونهای تصادف یورو انکپ رتبهٔ چهار ستارهٔ را کسب کند. البته در حال حاضر خودروها در حال نبرد برای دستیابی به رتبهٔ پنج ستاره هستند. این رتبه نهفقط برای حفاظت از سرنشینان و عابر پیاده که همچنین در وهلهٔ اول به توانایی خودروها برای جلوگیری از تصادف تعلق میگیرد.
منبع:پدال