تا همین چند سال پیش، خودروهای شاسیبلند تنها به عنوان محصولاتی برای رفتن به خارج از جاده شناخته میدهند اما اکنون وسیلهای برای نمایش و تفاخر نیز محسوب میشوند. در این میان توجه سازندگان خودروهای لوکس نیز به این امر باعث شده تا شاهد خودروهایی به مراتب اشرافی و لوکس در قامتی بلند باشیم.
پیشتاز شاسیبلندهای لوکس، رنجروور است. نسخههای اتوبیوگرافی رنجروور بسیار تجملی و لوکس هستند و یکی از معدود انتخابهای افراد ثروتمند به شمار میروند. با این حال در این چند ساله اخیر، بسیار از ثروتمندان گرایش بیشتری به خودروی نسبتاً قدیمی مرسدس G کلاس پیدا کردهاند. خودرویی که قابلیتهای آفرود آن و ساختار مستحکم آن باعث شده تا قیمت گزافی که برای آن پرداخت میشود به نظر نیاید.
از سویی بنتلی نیز وارد این بازی شده تا آنها هم سهمی در خالی کردن جیب اغنیا داشته باشند. محصول بنتلی، خاص و متمایز بوده و استاندارد جدیدی را در این کلاس بر جای نهاده است.
لامبورگینی هم در حال آمادهسازی شاسیبلند سوپر اسپرت خود است که میتواند عنوان سریعترین شاسیبلند جهان را از آن خود نماید. با این حال این خودرو هنوز در حال توسعه بوده و فعلاً در بازار قابل خرید نیست. این موضوع برای رولز رویس نیز صدق میکند و این شرکت بریتانیایی هم در حال آمادهسازی شاسیبلند ممتاز خود در این سگمنت بازار است.
ثروتمندان برای خرج کردن پولهای اضافه خود البته میتوانند به سراغ گزینههایی ویژه و افترمارکت بروند. تیونرهایی زبده همواره آمادهاند تا شاسیبلندهای پورشه، کادیلاک، لکسس و دیگر سازندگان را با انبوهی از چرمهای گران قیمت و امکانات سفارشی و رفاهی و حتی زرهی و ایمنی پر کنند یا اینکه قوای پیشرانه آنها را به سرحد انفجار تقویت نمایند.
در اینجا ما به معرفی سه شاسیبلند لوکس ممتاز حال حاضر جهان میپردازیم. خودروهایی که تنها افراد معدودی قادر به خرید آنها هستند.
ارزانترین گزینه این فهرست سه گانه، خودرویی آشنا است. رنجروور تاریخچهای چهل ساله در پشت سر خود دارد. برای سال 2017، این خودروی لوکس، همچنان چیزهای تازهای را با خود به همراه میآورد تا از رقبای خود عقب نماند. این خودرو با وجود ویژگیهای بسیار لوکس، همچنان به طور باورنکردنی، یک خودروی همهجارو و آفرود محسوب میشود. در عین حال در جاده و مسیر مستقیم نیز بسیار سریع است. درون کابین آن نیز با جدیدترین فناوریها پر شده است. مدل SV با کابین کشیدهتر و فاصله بین دو محور طولانیتری ارائه میشود که باعث میگردد سرنشینان ردیف عقبی از فضای پای بسیار سخاوتمندانهای بهره ببرند.
در سال 2017، یک سیستم سرگرمی جدید با نمایشگر 10 اینچی لمسی تدارک دیده شده است. ارتباط از طریق وای فای حتی با ساعتهای هوشمند نیز امکانپذیر است. سیستمهایی چون کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار نقاط کور و تثبیت خودرو در بین خطوط جاده به صورت خودکار از ویژگیهای جدید رنجروور میباشند. در زیر کاپوت، یک موتور 8 سیلندر خورجینی 5.0 لیتری سوپر شارژر حضور دارد که 550 اسب بخار نیرو و 502 پوند فوت گشتاور تولید مینماید.
با این موتور فوقالعاده، شتاب صفر تا 96 در 5.2 ثانیه ثبت میشود. طبیعی است که این موضوع آر وزن بالای خودرو ناشی میشود زیرا رنجروور با فاصله بین دو محور کوتاهتر و با موتور 510 اسبی میتواند شتاب 4.7 ثانیهای را بر جای بگذارد. از ویژگیهای رفاهی قابل ذکر این مدل باید به
صندلیهای ماساژور دار برقی و قابل تنظیم در 20 وضعیت و جهت و سیستم سرگرمی اختصاصی سرنشینان عقب، سیستم صوتی پیشرفته مریدین 1700 وات با 29 بلندگو، سیستم تهویه چهار ناحیهای مجزا برای هر یک از سرنشینان و روکشهای جیر و چرم و چوب اشاره کرد.
ارزانترین مدل رنجروور قیمتی 86 هزار دلاری دارد اما بهای مدلهای لوکس با فاصله بین دو محور کشیده و موتور V8 به 245 هزار دلار هم میرسد.
نخستین تلاش بنتلی برای ورود به دنیای شاسیبلندها، همراه با موفقیتهای زیادی بوده است. این خودروی اشرافی در همان ابتدا توانست عنوان سریعترین خودروی شاسیبلند جهان در مسیر مستقیم را از آن خود نماید.
بنتایگا در مقایسه با رنجروور SV اتوبیوگرافی اندکی کوچکتر و اندکی سبک وزنتر است و البته این به معنای فضای کمتر بار در آن هم هست که تقریباً نصف رقیب میباشد. در عوض بنتایگا از چیزی سود میبرد که یک خودروی فوق لوکس باید داشته باشد و آن موتور 12 سیلندر است. موتوری از خانواده فولکس واگن که به شکل W چینش شده و نزدیک 6 لیتر حجم دارد. این پیشرانه مجهز به توربوشارژر دوقلو است و بسیار مدرنتر از موتور رنجروور میباشد. خروجی موتور بنتایگا به 600 اسب بخار و 664 پوند فوت میرسد. البته بنتایگا نیز همانند رنجروور از یک گیربکس 8 سرعته خودکار سود میبرد.
عملکرد بنتایگا در یک سطح بالاتر از هر رقیبی در این ابعاد و کلاس قرار دارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر آن تنها 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد و بیشینه سرعت آن به 301 کیلومتر بر ساعت میرسد.
بنتایگا بهجز در فضای سرنشینان عقب و فضای بار در سایر قسمتها نسبت به رنجروور در مرتبه بالاتری قرار میگیرد. بعلاوه خریدار میتواند آپشنهای گران قیمتی را نظیر ساعت دستساز و یا پکیج ماهیگیری سفارش دهد که هرکدام قیمتی بیش از یک خودروی لوکس دارند. با این حال قیمت پایه این خودرو 235 هزار دلار است که آغازی مناسب برای خرج کردن مقادیر زیادتری پول محسوب میشود.
جدیدترین عضو شاسیبلندهای سلطنتی دنیا را باید محصول جدید مایباخ دانست. مایباخ که مجدداً توسط مرسدس احیا شده، این بار در نقش تکمیل کننده محصولات جاری این شرکت ایفای نقش میکند و به عنوان مثال محصولاتی نظیر کلاس اس سدان و G کلاس واگن را تبدیل به خودروهایی اشرافی مینماید.
مایباخ G650 از این جهت که سرنشینان بخش عقبی آن قادرند سقف را باز کرده و از هوای آزاد لذت ببرند، مورد منحصر به فردی به شمار میآید. طبیعتاً ثروتمندانی که علاقهمند به شکار هستند این گزینه را بسیار خواهند پسندید. بعلاوه این خودرو، لذت واقعی آفرود و طبیعت نوردی را بدون دغدغههای راندن خودرو به سرنشینان توانگر آن که در صندلیهای عقب و در رفاه کامل آرمیدهاند، اهدا میکند.
صندلیهای این مدل بسیار مدرن و راحت و حتی بهتر از صندلیهای هواپیماهای شخصی هستند. کابین نیز پر از امکانات رفاهی و لوکس است. یک پارتیشن الکتریکی نیز برای جدا کردن فضای سرنشینان عقب از جلو در نظر گرفته شده است.
موتور این خودرو یک نسخه 12 سیلندر خورجینی 6 لیتری است که مجهز به توربوشارژر دوقلو است و 621 اسب بخار نیرو و 738 پوند فوت گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک استفاده شده است. هرچند این مدل مایباخ برای سریع رفتن طراحی نشده اما شتاب 5.8 ثانیهای آن نیز برای چنین خودرویی رقم مناسبی به نظر میرسد. در عوض سیستم انتقال نیروی خارقالعاده این مدل همراه با چرخهای 22 اینچی، اجازه عبور از هر مسیری اعم از باتلاقی، رودخانه، شنزار و کوهستانی را به آن میدهد.
مایباخ G650 خودروی بسیار گران قیمتی است و تنها شاهزادگان و افراد فوق ثروتمند میتوانند از داشتن آن لذت ببرند. زیرا قیمت پایه آن از 550 هزار دلار آغاز میشود که دو برابر یک بنتلی بنتایگا است.
منابع:
autoexpress
caranddriver