در تاریخ 1 مارس 2017، ردهبندی ایمنی و نتایج آزمون تصادف شش خودروی جدید توسط سازمان یوروانکپ منتشر شد. طبق این گزارش خودروهای آئودی Q5، لندروور دیسکاوری و تویوتا C – HR موفق به دریافت 5 ستاره شدهاند، سیتروئن C3 3 ستاره دریافت کرده و خودروهای فیات 500 و فورد Ka+ 3 ستاره از مجموع 5 ستاره اخذ کردهاند.
مدل جدید آئودی Q5 و تویوتا C – HR در تمام آزمایشها عملکرد خوبی از خود نشان دادند. لندروور دیسکاوری نیز با دریافت امتیازات لازم شایستگی دریافت 5 ستاره را داشت، اما اشکالاتی جزئی در تست تصادف از جلو ODB مشاهده شد. همچنین در تست تصادف جانبی با مانع متحرک، باز شدن درب راننده اتفاق افتاده. دبیر کل این سازمان، آقای «ون رتینگن» اظهار داشته: «جگوار و لندروور برنامهٔ جاه طلبانه ای برای مدلهای جدید خود در سالهای آینده دارند. ما امیدواریم با توجه به این که زمان محدودی برای طراحی و توسعهٔ محصولات جدید وجود دارد، این برنامه باعث کم توجهی و مصالحه در زمینهٔ ایمنی محصولات جدید نشود. امیدواریم آنها از نتایج آزمایشها و یافتههای ما استفاده کنند.»
در حالی که حدود 10 سال از ورود فیات 500 به بازار میگذرد، شرکت فیات مدل جدیدی از آن را معرفی کرده که در حقیقت یک فیس لیفت است. اکنون با تستهای جدید وضعیت ایمنی این اتومبیل با دو خودروی جدید در کلاس A مقایسه شده، مدل جدید سیتروئن C3 و فورد Ka+. خودروهای کوچک در بازار اروپا محبوبیت زیادی دارند. در این کلاس قیمت خودرو اهمیت زیادی دارد و متأسفانه گاهی تولیدکنندگان امکانات ایمنی را فدای استایل و ظاهر جذاب میکنند. این مسأله در مورد فیات 500 و فورد Ka+ صدق میکند. هردوی این خودروها فاقد پیش کشنده و محدودکنندهٔ نیرو برای کمربندهای عقب هستند و این درحالیست که بیشتر خودروهای روز به طور استاندارد از این امکانات بهره میبرند.
در تست تصادف از جلو با مانع در مقابل تمام عرض خودرو، فیات 500 نه در محافظت از راننده و نه در محافظت از سرنشینان عقب عملکرد مطلوبی نداشت. فورد Ka+ نیز در معیار محافظت از قفسهٔ سینه در درجهٔ ضعیف قرار گرفت. علاوه به راین هردوی این خودروها فاقد سامانهٔ ترمز خودکار هستند که در حال حاضر تقریباً در نیمی از مدلهای جدید ارائه میشود.
(یوروانکپ در حالی از نبودن این سیستمها برای یک خودروی کوچک شهری انتقاد میکند و در ادامه شرکت سازنده آن را زیر سؤال میبرد که این خودرو 3 ستاره گرفته به کیسههای هوای پردهای هم تجهیز شده در حالی که خودروهای ما از پنج فرسخی یوروانکپ هم رد نشدهاند ...)
اما در طرف دیگر سیتروئن C3 عملکرد خوبی از خود نشان داد و اگر در محافظت از عابر پیاده کمی بهتر بود میتوانست 5 ستاره به دست آورد.
آقای رتینگن در مورد وضعیت ایمنی این خودروها میگوید: «در حال حاضر فیات 500 یک خودروی قدیمی محسوب میشود و بهبودهای کوچکی که فیات با یک فیس لیفت در آن ایجاد کرده این موضوع را پنهان نمیکند. شاید بهتر است مصرفکنندگان برای عرضه نسل جدید فیات 500 صبر کنند و امیدوار باشند فیات بتواند درزمینهٔ ایمنی توانایی رقابت با سایر خودروها را داشته باشد. همانطور که ده سال قبل با این مدل بهخوبی این کار را انجام داد. متأسفانه فورد با تولید Ka+ جای زیادی برای امیدواری در مورد ایمنی در این کلاس باقی نگذاشته، خودرویی که فاقد سیستمهای کنترل کننده ایست که بیشتر رقیبانش به آن مجهز هستند، چه برسد به فناوریهای پیشرفتهتر مثل ترمز خودکار. با این حال سیتروئن C3 جدید نشان داد که حتی یک خودروی کوچک هم میتواند به جایگاه خوبی در ردهبندیها دست یابد.»
منبع:euroncap.com