جگوار I-Pace یکی از مهمترین خودروهایی است که در تاریخ 80 سالهی خودروسازی بریتانیا پدیدار گشته است. گفته میشود این خودرو در نیمهی دوم سال 2018 وارد بازار خواهد شد.
بهصورت رسمی تنها یک دستگاه از این خودرو وجود داشته و حالا نشریهی اتواکسپرس توانسته چند ساعتی را با I-Pace مفهومی و پیشتولیدی بگذراند و حتی اندکی نیز پشت فرمان قرار گیرد.
این همان خودرویی است که نوامبر سال گذشته در غرفهی جگوار در نمایشگاه لسآنجلس حاضر بود اما از آن زمان تا به حال رنگ خودرو از نقرهای به قرمز تغییر یافته است. همین امر تأثیر بصری به سزایی داشته و فرم کلی خودرو یک انحراف رادیکال از مدلهای کنونی جگوار به شمار میرود.
در زمانی که ما منتظر تست I-Pace بودیم، سندی بویس یکی از مهندسان ارشد پروژهی خودرو به ما گفت که I-Pace فرصتی فوقالعاده برای طراحی از صفر، هم از نظر زیباشناسی و هم از نظر مهندسی بوده است. او میگوید قوای محرکهی الکتریکی فرصتی خوب برای ما داده تا با تناسبات مختلف بازی کنیم.
طول و عرض این کانسپت به ترتیب 4680 و 1890 میلیمتر بوده بنابراین I-Pace کوچکتر از اف پیس است اما به خاطر فضای بیشتری که به دلیل نبود پیشرانه ایجاد شده، فاصلهی بین محورها به حدود 3 متر رسیده که 126 میلیمتر بیشتر از اف پیس و کمی طویلتر از XF است.
هرچند، بویس ادعا میکند عناصر جزئی خودرو بسیار جگواری هستند. در طراحی همهچیز از سطح بدنه گرفته تا چراغهای عقب از محصولات کنونی الهام گرفته شده و گفته میشود در طراحی دماغه نیز از انحناهای کانسپت سوپرکار C-X75 نمایش داده شده در سال 2010 قرض گرفته شده است.
کابین این خودرو ترکیبی مشابه از تکامل و آشنا بودن است. داشبورد توسط سه صفحهنمایش احاطه شده که دو صفحهی لمسی برای کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی و عملکردهای رانندگی میباشد. کنترلهای لمسی روی غربیلک فرمان وجود دارد و اگرچه دکمههای سیستم تهویه مطبوع نیز لمسی هستند اما اهرمهای فیزیکی هم وجود دارند. بویس میگوید این کار به خاطر ایجاد توازن دنیای آنالوگ و دیجیتال برای راننده است که این موضوع همیشه در دستور کار جگوار باقی خواهد ماند.
بجای اینکه همانند خودروهای عادی وارد یک شاسیبلند شوید، به نوعی روی صندلی راننده میلغزید و مطمئن باشید یکبار که داخل کابین بنشینید احساس کلی این خواهد بود که بجای یک شاسیبلند در خودرویی عادی قرار گرفتهاید. کابین خودرو روشن و جادار است و درحالیکه ما نتوانستیم رو صندلیهای عقب بنشینیم اما باید فضای کافی برای سه نفر در نسخهی تولیدی وجود داشته باشد.
کاربردی بودن میتواند نقطه قوت جگوار I-Pace باشد. صندوق خودرو فضای 530 لیتری داشته و فضای اضافی نیز در جایی که پیشرانه قرار میگیرد تعبیه شده است.
ما نتوانستیم دینامیک جادهای این کانسپت منحصربهفرد را آزمایش کنیم اما قبلاً میدانستیم که نسخهی تولیدی I-Pace قدرت 395 اسب بخار خواهد داشت و همچنین نیرو به هر چهارچرخ منتقل خواهد شد. قول داده شده این خودروی رقیب تسلا در حدود 4 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد اما یکی دیگر از مهندسان مسئول این خودرو به ما گفت که توانایی ثبت رکورد بالا هدف نهایی ما نیست.
او گفت: "تنها پرفورمنس و عملکرد اولویت ما نیست." او قول میدهد محدودهی حرکتی این خودرو که مجهز به مجموعه باتری لیتیوم-یون 90 کیلووات ساعتی خواهد بود بیشتر از 480 کیلومتر باشد و شارژ دوبارهی خودرو با شارژر 50 کیلوواتی تنها دو ساعت طول بکشد.
تست کوتاه ما اجازهی ارزیابی بیشتر دینامیک خودرو را ندارد اما به نظر میرسد این خودرو برای ارائهی پکیجی هوشمند و جادارترین کابین جگوار تا به امروز آماده میشود. با سفارشهای دریافت شده و برچسب قیمتی تخمینی 60 هزار پوندی، ما انتظار داریم جگوار I-Pace به خودرویی موفق تبدیل شود.
قیمت: 60 هزار پوند (تخمینی)
قوای محرکه: پیشرانه الکتریکی 294 کیلوواتی، گیربکس تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
قدرت/گشتاور: 395 اسب بخار/700 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4 ثانیه
حداکثر سرعت: 193 کیلومتر در ساعت (تخمینی)
محدوده حرکتی: 500 کیلومتر (تخمینی)
منبع:autoexpress