اگر به آینده صنعت حمل و نقل علاقه مند هستید، احتمالاً در مورد سطوح رانندگی خودکار چیزهایی شنیده اید. در این زمینه، یک سری راهنمایی ها توسط انجمن مهندسان خودرو (SAE) برای توصیف سطوح رانندگی خودکار تهیه شده است. در حال حاضر 5 سطح وجود دارد که اولی پایه ای ترین و پنجمی پیشرفته ترین سطح این تکنولوژی است.
در سال های اخیر، برندهای مختلف شروع به انتخاب و استفاده از اصطلاح سطح رانندگی کرده اند. در این مورد می توان به آئودی A8 با تکنولوژی سطح 3 اشاره کرد. اما این سطح ها چه هستند یا چه معنایی دارند؟ برای این که آسان تر متوجه این موضوع شوید، هر سطح رانندگی خودکار را به طور جداگانه توضیح می دهیم. همچنین می گوییم که چه کسی کنترل را در دست دارد، چه ویژگی هایی در هر سطح موجود است و چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
انجمن مهندسان خودرو یک واژه نامه برای رانندگی خودکار در نظر گرفته است. سطح 1 به عنوان ابتدایی ترین سطح، جایی است که یکی از عوامل رانندگی کنترل می شود، از داده های سنسورها و دوربین ها استفاده می شود اما راننده همچنان به عنوان عنصر اصلی درگیر است. این سطح در اواخر دهه 1990 میلادی زمانی که مرسدس کروزکنترل هدایت شونده توسط رادار را تولید کرد شروع شد. در عین حال هوندا سیستم کنترل خطوط (lane-keep assist) را در سال 2008 معرفی کرد. این ها اولین قدم ها در راه برداشتن وظایف راننده در خودرو بودند.
• زمان: اولین قدم ها در دهه 1990 و 2000 برداشته شد
• شامل چه چیزی می شود: سیستم کنترل خطوط، کروزکنترل خودکار
• چه کسی رانندگی می کند: کاملاً توسط راننده کنترل می شود
امروزه در سطح 2 رانندگی خودکار قرار داریم: کامپیوترها کنترل موارد مختلف خودرو را به جای انسان به عهده می گیرند و به اندازه کافی هوشمند هستند که سیستم های سرعت و فرمان را با استفاده از منابع داده هماهنگ کنند. مرسدس می گوید که به مدت چهار سال این کار را انجام داده است. مرسدس کلاس S به روز شده در سطح 2 قرار دارد. این خودرو کنترل جهت، گاز و ترمز را با استفاده از یکی از پیشرفته ترین سیستم های کروزکنترل به عهده دارد و از داده های نویگیشن ماهواره ای برای ترمز خودکار استفاده می کند، فاصله مناسب را با خودرو جلویی حفظ می کند و در هنگام از بین رفتن ترافیک دوباره شتاب می گیرد. در همه این موارد، راننده کاری انجام نمی دهد.
• زمان: در پیشرفته ترین حالت ممکن قرار دارد
• شامل چه چیزی می شود: حالت تغییر لاین، پارک خودکار
• چه کسی رانندگی می کند: دستان راننده روی فرمان قرار دارد
خودروهای کاملاً خودکار خیلی دور از ذهن نیستند. انجمن مهندسان خودرو سطح 3 را "اتوماسیون شرطی" می نامند. این حالت خاص امکان کنترل جنبه های مختلف را فراهم می آورد، اما به طور قطع راننده باید مداخله داشته باشد. آئودی مدل A8 جدید خود را در پاییز امسال یک خودرو خودکار سطح 3 نامید. به این معنی که این خودرو می تواند در موارد خاص به صورت خودکار خود را کنترل کند که در واقع شامل کنترل تمامی کارکردهای ایمنی می شود. این کار با استفاده از نقشه ها، رادار، سنسورها و همچنین پردازش داده های محیطی توسط پردازنده های هوشمندتر و سریع تر انجام می شود. تاخیر 2 ثانیه ای به زودی بسیار کند خواهد بود.
• زمان: تکنولوژی بزرگ بعدی در 2019-2020
• شامل چه چیزی می شود: سنسورهای نسل بعدی، الگوریتم ها، قوانین
• چه کسی رانندگی می کند: راننده همچنان نقش دارد، اما می تواند دستان خود را از فرمان بردارد
در دهه آینده خودروها به لطف نقشه برداری HD، داده های دقیق تر، ارتباطات بین خودرویی و مراکز کنترل از راه دور (برای جلوگیری از خطرات) به صورت کاملاً خودکار در مناطق مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند. متخصص رانندگی خودکار مرسدس Christoph von Hugo می گوید: "در سطح 4 نیازی به راننده ندارید. وضعیت به این صورت خواهد بود که شما به جای این که مالک خودرو باشید فقط آن را اجاره می کنید. مسلماً این خودرو را برای تعطیلات بیرون نمی برید. در عین حال نقشه برداری فوق دقیق در مناطق مخصوص انجام خواهد شد." 20 خودروساز اعلام کرده اند که از سال 2022 شروع به فروش خودروهای خودکار در امریکا خواهند کرد.
• زمان: اوایل تا اواسط دهه آینده
• شامل چه چیزی می شود: خودروهای بدون راننده، اتاق های مشترک
• چه کسی رانندگی می کند: نیازی به راننده نیست
تفاوت بین سطح 4 و 5 بسیار ساده است. آخرین قدم در راه اتوماسیون این است که نیازی به "دامنه طراحی کاربردی" نیست. به جای استفاده در محیط های کاملاً کنترل شده با علائم متعدد یا زیرساخت های پیچیده، این نسل از خودروها می توانند به صورت خودکار در همه جا حرکت کنند. فرکانس و حجم داده ها به علاوه پیچیدگی کامپیوترها در پردازش این اطلاعات به این معنی است که این خودروها کاملاً هوشمند هستند. با یک دنیای جدید رو به رو هستیم، همان دنیایی که گوگل Waymo به دنبال آن است و برای خودروسازان سنتی یک جهش بزرگ به شمار می آید. تفاوت بسیار عظیم خواهد بود: تحلیلگران پیش بینی می کنند که تا سال 2035 بیش از 21 میلیون خودرو خودکار در جهان به حرکت در می آیند.
• زمان: کمی بعد از سطح 4، اواسط دهه آینده
• شامل چه چیزی می شود: تاکسی های روباتی
• چه کسی رانندگی می کند: استفاده از فرمان به صورت آپشن وجود دارد