1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. سرقت مزدا3 در 14 ثانیه! دروغ یا واقعیت...

سرقت مزدا3 در 14 ثانیه! دروغ یا واقعیت...

16 مرداد 1397
  • 0

چند روزی از انتشار یک عکس که در آن، یک خودروی مزدا3 جدید مورد سرقت لوازم بدنه قرار گرفته است می گذرد. از قضا سایت Car.ir اولین منتشر کننده ی این تصویر در کانال ها و صفحات مجازی خود بود. اما هم اکنون شاهد موج خبری " سرقت مزدا3 در 14 ثانیه " در گروه ها، صفحات مجازی و بعضا سایت های خبری نیز بوده ایم که نیاز به بررسی و تحلیل بیشتر دارد.

آیا مزدا3 واقعا خودروی محبوب سارقان است و یا محبوبیت تیتر "سرقت مزدا3 تنها در 14 ثانیه" به مزاج سایت های خبری خوش آمده ؟

 سرقت مزدا3 در 14 ثانیه! دروغ یا واقعیت...

قضیه سرقت مزدا3 از کجا شروع شد ؟


ابتدا لازم به یاداوریست که خودروی مزدا 3 در 2 نسل به کشور ما عرضه شده است. نسل اول آن با کد BK از سال 1386 تا سال 1389 توسط شرکت گروه بهمن عرضه شد.

 سرقت مزدا3 در 14 ثانیه! دروغ یا واقعیت...

از تجهیزات ایمنی این خودرو می توان به قفل دوبل اشاره کرد که امکان باز کردن درب خودرو را، حتی از داخل کابین غیر ممکن می کند. اما ضعف ایمنی این خودرو عدم وجود سیستم ضد سرقت یا Immobiliser است. ایموبلایزر تراشه ای است که در سوییچ خودرو و جعبه فرمان قرار می گیرد. زمانی که برای روشن کردن خودرو سوییچ در جای خود قرار می گیرد، ارتباطی بین سوییچ و جعبه فرمان ایجاد می شود و در صورت مغایرت کد این دو با یکدیگر و یا عدم برقراری ارتباط ، خودرو روشن نمی شود.

این سیستم باعث می شود امکان روشن کردن خودرو با کلیدی غیر کلید خود خودرو، هر چند مشابه آن، امکان پذیر نباشد.

عدم وجود این سیستم در مزدا3 نسل اول، سرقت این خودرو را سهولت بخشیده است که البته این موضوع، موضوع جدیدی نیست و تب و تاب آن به سال 93 بر می گردد.

در آن زمان یک باند بزرگ سرقت مزدا3 توسط پلیس دستگیر شدند و با آن باند مصاحبه شد که ویدیو آن با یک جست و جوی کوچک در سطح فضای مجازی قابل مشاهده می باشد.

 سرقت مزدا3 در 14 ثانیه! دروغ یا واقعیت...

اما نسل جدید خودروی مزدا 3 با کد BL از سال 1389 توسط گروه بهمن با ظاهر و امکاناتی جدید و با همان پیشرانه ی قبلی عرضه شد.

مجهز شدن مزدا3 به سیستم ایموبلایزر، امکان سرقت از راه قدیمی را برای سارقان مسدود کرده است. همچنین سیستم ورود و استارت خودرو بدون کلید ( در تیپ های 2 و 3 و 3 اف ال ) باعث شده کار برای سارقان سخت تر نیز بشود. بدیهی است که با بروز شدن روز به روزی روش سارقان نیز، سرقت هیچ خودرویی غیر ممکن به نظر نمی آید و در آخر دزیدن هر خودرویی با خودروبر(!) کار سختی نیست. پس نمی توان ضعفی به سیستم ایمنی خودروی مزدا 3 وارد کرد.

اما قیمت بالای لوازم بدنه ی مزدا3 موجب شده تا اخیرا شاهد چند مورد سرقت از مواردی همچون چراغ جلوی این خودرو باشیم. این مورد نیز به ایمنی این خودرو مربوط نیست چرا که سازقان با بریدن سپر اقدام به سرقت کرده اند و این روش نیز برای هر خودرویی مقدور است. قابل ذکر است که بیشتر اخبار جدید منتشر شده در فضای مجازی در مورد سرقت مزدا با عکس مزدا 3 نسل 2 ( مزدا3 نیو ) منتشر شده است در حالی متن مطالب، در مورد مزدا3 نسل اول ( مزدا3 قدیم ) صدق می کند.

منبع Car.ir


نظرات