1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. احتمال تعطیل شدن صنعت خودروسازی کشور از شهریورماه

احتمال تعطیل شدن صنعت خودروسازی کشور از شهریورماه

24 مرداد 1397
  • 15
  • 22878

شاپور سامعی نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری اعضای این انجمن با ابراز اینکه "امروز باید به صنعت قطعه‌سازی کشور تسلیت بگویم"، اظهارداشت: قطعه‌سازان روزهای بدی را می‌گذرانند به‌نحوی که ضمن تعدیل نیرو شیفت‌های کاری خود را هم کاهش داده‌اند. کنار این موضوع نزدیک به یک هفته است که با ابلاغ آیین‌نامه جدید قطعه‌سازان امکان ترخیص کالاهای خود از گمرک را ندارند.

 تعطیل شدن صنعت خودروسازی کشور از شهریورماه

 

وی با بیان اینکه "نوسانات نرخ دلار عاملی شده تا ما نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم"، گفت: کاهش حجم تولید قطعه اثر قابل توجهی بر تولید خودرو می‌گذارد، به‌اعتقاد ما 40 تا 50 درصد حجم تولید کاهش یافته است.

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه "ما کالاها را با ارز 4 هزار و 200 تومانی ثبت سفارش کرده اما در آیین‌نامه جدید باید دلار 9 هزار تومانی را معیار قرارداده و مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم"، افزود: برای ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه می‌کنیم که آنها می‌گویند "بروید سازمان حمایت"، اما این سازمان هم آیین‌نامه را بهانه کرده و ما را به سازمان‌های دیگر می‌فرستد و هر روز سرگردان‌تر از دیروز هستیم.

وی اضافه کرد: وقتی گشایش‌ها برای قطعه‌سازان با ارز 4200 تومانی صورت گرفت، دیگر پرداخت مابه‌التفاوت چه موضوعی است؟ چرا که شرعاً محصول برای ما است‌.

سامعی در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه هنوز از قطعه‌سازان کسی نتوانسته ارز دریافت کند، گفت: امروز خودروسازان و قطعه‌سازان نمی‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند چرا که آنها سودهای 25درصدی را مطرح می‌کنند. در حال حاضر این سؤال برای ما مطرح است که اگر ما باید قطعات را با دلار 9 تا 10 هزار تومانی تولید کنیم قیمت خودرو رشد قابل توجهی پیدا می‌کند که اصلاً منطقی نیست. به‌عنوان نمونه قیمت پراید به حدود 43 میلیون تومان و پژو405 به 70 میلیون تومان می‌رسد.


قیمت خودرو باید آزاد شود


وی با تأکید بر اینکه واردات کالا برای قطعه‌سازان از چین حدود 2 ماه و از ژاپن و سنگاپور 5 ماه زمان می‌برد، گفت: ما نقدینگی برای پرداخت دلار با نرخ 9 هزار تومانی به دولت نداریم. البته قبل از آغاز تحریم‌های بین المللی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تحریم‌های داخلی خود را علیه تولیدکنندگان داخلی آغاز کردند که این موضوع اصلاً به‌نفع تولیدکننده داخلی نیست.

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان اضافه کرد: امروز خودروهای تولیدی را فروخته و نمی‌توانند کار جدیدی تولید کنند. علاوه بر این قطعه‌سازان هم به‌دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید ندارند و در نهایت قیمت خودرو غیرمنطقی افزایش پیدا می‌کند که مردم توان خرید آنها را ندارند. به‌اعتقاد ما قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند.

شهپری عضو دیگر هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه بورس نظارت جدی در فروش فولاد و مس ندارد، گفت: واحد تولیدی من سه‌هزار و 500 کارمند دارد و حدود 25 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد که مجبورم تعدیل نیرو را اعمال کنم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هنوز خودروساز زیر بار ارز 4200 تومانی نرفته چه برسد به ارز 9 هزار تا 10 هزار تومانی بازار.


احتمال تعدیل نیروی 450 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی /از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم


مرتضوی رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز تأکید کرد: جریان انحصار در صنعت خودرو باید رفع شود. نباید تعدادی قطعه‌ساز عضو هیئت مدیره خودروسازان شده و با این عملکرد به‌صورت انحصاری قطعات خود را در شرکت‌های خودروساز به‌فروش برسانند این نوعی انحصار است و باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان از قطعه‌سازان داخلی خرید نمی‌کنند، افزود: قطعه‌سازان داخلی توانمندی تولید بالایی دارند اما خودروساز از آنها خرید نکرده و قطعات مورد نیاز خود را از قطعه‌سازان محدودی خریداری می‌کند که آنها هم قطعات را به‌جای تولید وارد کرده و با قیمت گران به خودروساز می‌فروشند.

بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان هم با اعلام اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی در بحران قرار دارد، اظهارداشت: در حال حاضر 14 هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده که به‌اعتقاد ما 450 هزار نفر دیگر هم بیکار خواهند شد. به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آنها نیز به‌تبع کاهش 80درصدی تولید را پیشِ‌رو دارند که مسئولیت بیکاری این افراد متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

وی تصریح کرد: خریدهای خارجی متوقف شده و بانکها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به‌صورت چمدانی معاملات خود را انجام می‌دادیم اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به‌جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته‌اند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان به پیشنهادات انجمن برای رفع مشکلات پیشِ‌روی قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه‌سازی را که حدود 3 میلیارد دلار است تأمین کند، علاوه بر این قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود.

بیگلو اضافه کرد: خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به‌همراه آنالیزهای قیمتی به وزیر صنعت ارائه کرده‌اند و قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ما نیز در این رابطه درخواست پرداخت 10هزار میلیارد تومان نقدینگی برای صنعت خودرو داریم. البته برای پیگیری وضعیت قطعه‌سازان نامه‌نگاری‌های متعددی را به‌همراه پیشنهادات مطرح کرده‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.


متن نامه‌نگاری قطعه‌سازان با دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات این صنعت به‌شرح زیر است:


 تعطیل شدن صنعت خودروسازی کشور از شهریورماه

منبع تسنیم



نظرات

  • عباس عباس (25 مرداد 1397 ساعت 15:52)

    به جهنم که تعطیل می شه ما که از خدامونه بلکه ماشین خارجی با تعرفه گمرکی پائین وارد کشور شود

  • محمد محمد (25 مرداد 1397 ساعت 15:02)

    بهتر که تعطیل بشن .ا این ارابه های مرگ

  • باقری باقری (25 مرداد 1397 ساعت 09:11)

    اگر قیمت خودرو به دلیل محاسبه با قیمت ارز شناور باید آزاد شود پس حقوق کلیه کارکنان خودرو سازها نیز باید براساس ارز شناور محاسبه گردد نه ریال.

  • علی علی (24 مرداد 1397 ساعت 19:56)

    به جهنم که تعطیل میشه
    اون کارگر بدبخت کمرش شکسته خیلی وقت هم هست شکسته

  • مهدی مهدی (24 مرداد 1397 ساعت 18:03)

    بنظر من خدا کنه هر چه زودتر شرکت های پلید ************* ورشکست بشن و گمرکی ماشین خارجی برداشته بشه.

  • حسن حسن (24 مرداد 1397 ساعت 17:17)

    با عرضپوزش اینا قطعه سازان نیستند قطعه وارد کنن دقت کنید قطعه وارد کن

  • علیرضا علیرضا (24 مرداد 1397 ساعت 17:16)

    اسکانیا عقاب کلا بسته شد. ۱۰۵۰۰ نفر از کار بیکار شدن و این در حاایس که قطع سازان این کارخانه بالغ بر ۵۰۰هزار نفر بیکار شدن!

  • علی علی (24 مرداد 1397 ساعت 15:20)

    اگراین آقای ********* درهرکشور اسلامی وغیراسلامی بود بایدبه جرم فساد،تبانی وعقب نگه داشتن (البته یکی ازعوامل)صنعت ملی خودرو صدباراعدام می شد.این غده های چرکین ****** باید تاوان چندساله مدیریت شوم خود را بپردازند

  • بی نام بی نام (24 مرداد 1397 ساعت 14:33)

    همون بهتر که تعطیل بشه

  • کاربر کاربر (24 مرداد 1397 ساعت 14:13)

    نمیدونیم آیا حتی هنوز از خرید دلار 4200 تومانیتون هم استفاده کرده بودین یا نه اگر هم استفاده کرده باشین برای شماها همش 400 تا 500 تومن روی یک دلار رفته بود که اون هم از سودتون نمیزدید و از جیب مردم میگرفتین؛ نه اینکه قیمت ها تا این اندازه امروز بالا رفته باشه ؛ دیگه از این آزادتر چی میخواین ؟؟ یه چیزی هم جدیدا یادگرفتین از احساسات مردم سو استفاده کنید و بگید اگر دولت باهامون راه نیاد و مردم نخرن تو این اوضاع بد معیشتی و اقتصادی هموطنای خودتون بیکار میشن؛ آقا چی میخواین از جون این مردم شما خودروسازان و قطعه سازان و واردکنندگان صنعت خودرو ؟؟هر کاری هم که دولت براتون بکنه یا هر قیمتی هم که میذارید و مردمی که هیچ گزینه ی دیگه ای ندارن جز شما خودروسازان و قطعه سازان و چندتا وارد کننده معدود باز هم بیشتر میخواید باز هم ناراضی هستین باز هم کمتونه... تازه منت سر مردم میذارید و فشار روی دولت که 6 دهه مجاهدت کردین ؟؟مجاهدت مردم کردن که هر چی شما تولید کردین و ساختین با هر کیفیتی به بهونه حمایت از تولید و صنعت و کارگر داخلی با هر کیفیت و قیمتی خریدن ؛ شماها فقط سودتون رو کردین و تا یذره احساس کردین مثل قبل ممکنه سود نکنید تهدید کردین که کارگرا بیکار میشن...این کار شما هر چی که اسمش هست مجاهدت نیست؛ شما ادعای چه تولید داخلی و صنعت خودروسازی داخلی رو دارین که حیات و بقاش به دلار بستگی داره ؟ بس کنید این منت گذاشتن ها و تهدید ها و بهانه های تموم نشدنیتون رو برای بالا بردن قیمت خودرو.

  • مشتری مشتری (24 مرداد 1397 ساعت 13:53)

    اگه قطعه سازین پس واردات چه معنایی می دهد اگر دلال قطعاتی بی کیفیتی چینی هستید پس قطعه وارد کننین نه قطعه ساز

  • احمد احمد (24 مرداد 1397 ساعت 12:56)

    انشاالله که تعطیل بشود تاشاید کشته های ارابه های مرگ کمتر وکمی از دست این ****** سرگردنه که اسم خودشان را خودرو ساز گذاشته اند راحت شویم

  • بی نام بی نام (24 مرداد 1397 ساعت 12:31)

    به جهنم که تعطیل میشه، جز **** و **** و **** چه سودی برای مملکت دارن؟؟؟

  • mohammad mohammad (24 مرداد 1397 ساعت 12:28)

    اگه این دولت در تمام دورانش یه کار خوب انجام بده اینه که یه کاری کنه صنعت خودروسازی داخلی(البته صحیحش صنعت کشته سازیه) تعطیل بشه. دیگه نون هم نباشه بخوریم ما راضی هستیم

  • رضا رضا (24 مرداد 1397 ساعت 10:51)

    انشاله که تعطیل شود ما راحت شیم از این صنعت خودرو