1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست فنی نسل سوم بی.ام.و X5

تست فنی نسل سوم بی.ام.و X5

25 آذر 1393
  • 0

نسل پیشین X5 جزو زیباترین SUV ها بود. برای همین بی ام و برای طراحی موفق نسل سوم با یک چالش سخت روبرو بود. نسل جدید اندکی لاغرتر و درازتر از قبل به نظر می رسد. با این وجود نسل جدید حدود 80 کیلوگرم از قبل سبکتر شده است ولی با در نظر گرفتن وزن 2193 کیلوگرمی هنوز هم یک خودروی بزرگ و سنگین وزن است. البته همیشه کم شدن وزن حتی به میزان اندک نیز مفید خواهد بود. چشم انتظار روزی هستیم که بی ام و ساختار شاسی فیبر کربنی سبک وزن مدلهای i3 و i8 را در تمام محصولات خود استفاده کند. بی ام و اصلاحات فراوانی را در نسل جدید ایجاد کرده است زیرا X5 یکی از مهمترین مدلهای این خودروساز در بازار ایالت متحده است. مدل تست شده در این مقاله X5 xDrive 35i می باشد.

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

با اینکه X5 نسل سوم خودرویی سنگین با فاصله دو محور 115.5 اینچ است ولی بر خلاف انتظار هنگام راندن آن حس یک خودروی کوچکتر به شما دست می دهد. این ویژگی وجه تمایز X5 با دیگر رقبا در کلاس خودش است. حرکت در جاده های باریک با خودروهای این کلاس امکان پذیر نیست ولی X5 در بین SUV های سایز بزرگ چابکی خوبی از خود نشان می دهد. فرمان X5 با نیروی کمکی برقی نرم و دقیق عمل می کند و مشکل سفتی فرمان X5 نسل قبل در سرعتهای پایین در این نسل جدید رفع شده است. با اینکه فرمان نسل جدید X5 اطلاعات کاملا دقیقی از سطح مسیر حرکت به دستان راننده منتقل نمی کند ولی به سختی می توان عیب و نقصی در آن پیدا کرد. عملکرد X5 در پیست جوری است که سنگینتر از جاده احساس می شود. نمونه تست شده مجهز به آپشن اضافه Dynamic Damper (کمک های قابل تنظیم) و سیستم تعلیق بادی در اکسل عقب است. کمک های ذکر شده در دو حالت قابل تنظیم هستند اما در هر یک از این دو حالت که باشند به طور اتوماتیک خود را با جاده، شرایط و سبک رانندگی وفق می دهند. همچنین در مواقعی که به خاطر بار یا سرنشین وزن زیاد شود فنرهای بادی اکسل عقب ارتفاع خودرو را به طور خودکار تنظیم می کنند. آن دسته از افرادی که به دنبال هندلینگ بهتر هستند باید با پرداخت چند هزار دلار اضافه از پکیج Dynamic Handling بهره مند شوند که میله های تعادل فعال را شامل می شود. خودروی تست شده از لاستیکهای تمام فصل و ران فلت Goodyear با سایز 255/50R19 بهره مند بود که با این لاستیکها توانست 0.82 جی شتاب جانبی را تحمل کند و در تست اسلالوم حداکثر سرعتش به 98.95 کیلومتر در ساعت رسید. ترمزهای X5 قادرند پس از طی 35.6 متر مسافت این خودرو را از سرعت 96.5 کیلومتر به توقف کامل برسانند که این رقم با توجه به جثه و وقار X5 شگفت انگیز است. همچنین حسی که پدال ترمز به راننده منتقل می کنند بسیار عالی است که این خود عامل دیگری است که باعث می شود X5 علی رغم ابعاد بزرگش مانند یک خودروی معمولی احساس شود.

سواری X5 جدید نسبت به نسل قبل اندکی بهتر و راحتتر شده است ولی قسمتهای ناهموار مسیر حرکت گاهی اوقات دیواره سفت لاستیکهای ران فلت این خودرو را بر ملا می سازند. در کل کیفیت سواری X5 جدید برای بسیاری از مالکین آن رضایت بخش خواهد بود.

هنوز موتوری بهتر از موتور 6 سیلندر خطی توربو تزریق مستقیم 3 لیتری بی ام و یافت نمی شود. این موتور بسیار روان کار می کند و در محدوده ی وسیعی از دور موتور گشتاور خوبی ارائه می دهد. این موتور 300 اسبی در حدی قوی است که هیچ وقت تسلیم وزن زیاد این SUV نمی شود.

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

بهترین شتابگیری با X5 در شرایطی به دست می آید کهDynamic Driving Control در حالت Sport باشد و دنده ها به صورت تیپ ترونیک عوض شوند. برای لانچ نیز باید همزمان گاز و ترمز را نگه دارید و رها کنید که در این حالت هنگام حرکت از سکون توربو بوست مناسبی دارد و گیربکس دنده ها را بسیار سریعتر عوض می کند. در پیست X5 توانست در عرض 6.1 ثانیه به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت برسد و مسافت ¼ مایل را در مدت زمان 14.5 ثانیه با سرعت 152.5 کیلومتر در ساعت طی کرد. این اعداد و ارقام حاکی از سریع بودن X5 در خط مستقیم است و مهمتر از آن اینکه در رانندگی روزمره راننده همیشه قدرت کافی زیر پای خود احساس می کند. در واقع موتور 6 سیلندر توربوی X5 در حدی قدرت دارد که خریداران در مورد اینکه آیا انتخاب X5 با موتور 8 سیلندر (که قویتر و پر مصرف تر و گرانتر است) ضروی است یا نه دچار شک و تردید می شوند.

در تست نشریه ادموندز مصرف سوخت X5 در سیکل ترکیبی 11.2 لیتر در 100 کیلومتر بود و این در حالی است که بر اساس استاندارد EPA مصرف در شهر و اتوبان به ترتیب 13.06 و 8.71 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. گیربکس 8 دنده اتوماتیک نرم و سریع دنده ها را عوض می کند و تکانهایی که معمولا در گیربکسهای اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور وجود دارد در آن مشاهده نمی شود. در سال 2014 سیستم Stop – Start به طور استاندارد روی X5 نصب می شود که با روشن و خاموش کردن مداوم موتور در ترافیک باعث کاهش مصرف سوخت می شود.

کابین X5 جدید تجملاتی است و سیستم ناوبری یک آپشن استاندارد است. اصلاحات ایجاد شده در کابین جدید آن را تبدیل به فضایی کاربردی و جذاب کرده است. پنل های داخل کابین گران قیمت تر از همیشه به نظر می رسند. نفوذ صدای بیرون به داخل کابین بسیار اندک است و در خودروی تست شده فقط اندکی صدای باد در سرعتهای بالا مشاهده شد که به نظر می رسید از ستون A سمت راننده باشد. سیستم iDrive به کار رفته در این خودرو ورژن 4.2 است که مجهز به صفحه نمایش لمسی می باشد. برای این خودرو ردیف سوم صندلی نیز قابل سفارش است که نمونه تست شده فقط دو ردیف صندلی داشت که ردیف دوم در سه حالت قابل تا شدن است به این صورت که 40 درصد از سمت راست، 40 درصد از سمت چپ و 20 درصد از قسمت وسط به صورت مجزا از هم تا می شوند. حجم فضای بار نسبت به نسل قبل اندکی بیشتر شده است. قسمت بالایی در محفظه بار خودرو به صورت الکتریکی باز می شود.

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

بنابراین X5 جدید در زمینه های بسیاری دچار اصلاحات اندکی شده است. یکی از ایرادات نسل جدید افزایش قیمت 7600 دلاری آن نسبت به قبل است گرچه xDrive 35i با قیمت پایه 56.025 دلار تعدادی از آپشنهای اضافی را به صورت استاندارد دریافت می کند. قیمت نمونه تست شده مجهز به پکیج های Cold Weather و Drive Assistance و Lighting و پکیج پرمیوم و سیستم تعلیق یاد شده در متن و زاپاس کوچک به منظور صرفه جویی در فضای بار به 67.375 دلار می رسد که با امکانات اضافه گرانتر هم خواهد شد.

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

در پایان باید گفت مزیتهای نسل قبلی X5 همچنان در نسل جدید وجود دارد و بهتر از قبل شده است. هنوز هم X5 خودرویی با لذت رانندگی بالا است که کیفیت آن بهبود یافته و اصلاحاتی در آن ایجاد شده و فن آوریهای جدیدی در آن به کار رفته است تا توجیهی برای افزایش قیمت آن وجود داشته باشد.

مشخصات فنی:

 تست فنی نسل سوم (F15) X5

نتایج تست:

 تست فنی نسل سوم (F15) X5



منبع edmunds.com


نظرات