1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

29 آذر 1393
  • 8
  • 22766

پژو با تولید مدل جدید 208 جی تی آی 30 امین سالگرد، مدل شایسته 208 جی تی آی خود را سرزنده تر و چابک تر و لذت بخش تر از قبل کرده است. فقط 800 دستگاه از این مدل ساخته خواهد شد.

اکنون 30 سال از ورود مدل اسطوره ای 205 جی تی آی به جاده های بریتانیا می گذرد. 205 اولین هاچبک اسپرت بازار بریتانیا نبود ولی دیری نگذشت که به خاطر چابکی، هندلینگ عالی، سایز کوچک و موتورهای پر انرژی و چالاک 1.6 و 1.9 لیتری یکی از بهترین ها شناخته شد. بسیاری از خودروسازان دیگر در لیست فروش خود هاچبک های اسپرت را گنجاندند ولی فقط گلف جی تی آی در حد 205 بود و گلف نیز سنگینتر و گرانتر از 205 بود و هیچ وقت لذت راندن 205 را نداشت.

به مناسبت 30 امین سالگرد تولید 205 جی تی آی، پژو مدل استثنایی تولید محدودی از 208 جی تی آی را تولید می کند. البته 208 جی تی آی معمولی نیز خودرویی با ویژگیهایی است که به افتخارات گذشته این برند بر می گردد. ولی مدل 30 امین سالگرد این هیجان را بیشتر می کند. رنگ که ترکیبی از قرمز و سیاه است Coupe Franche نام دارد. مدلهای دیگری با رنگ تمام قرمز یا تمام سفید با گلگیرها و تزیینات سیاه نیز تولید می شوند.

عواملی که این مدل 208 را سریعتر و لذت رانندگی با آن را بیشتر می کنند 10 میلی متر ارتفاع کمتر، رینگهای آلیاژی 18 اینچی به صورت استاندارد با تایرهای اسپرت میشلن پایلوت، اصلاحاتی در سیستم تعلیق به منظور عملکرد بهتر در پیست و تنظیم مجدد موتور هم برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی سخت تر یورو 6 و هم برای تولید 8 اسب قدرت بیشتر و 24 نیوتن متر گشتاور بیشتر.

در داخل کابین صندلیهای سطلی جدید پژو اسپرت با حمایت جانبی بیشتر راننده را محکم سر جایش حفظ می کنند. دیسک ترمزهای بزرگتر برمبو به صورت استاندارد نصب می شود و میزان میرایی کمک فنرها مجددا تنظیم شده و میزان سفتی فنرها 30 درصد در جلو و 80 درصد در عقب افزایش یافته است و بالانس هندلینگ این خودرو توسط یک میله ضد غلتش نرمتر در جلو و سفت تر در عقب از حالت کم فرمانی دور شده است. برای کاهش هرزگردی و افزایش چسبندگی از دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی تورسن استفاده شده است و سیستم الکتریکی کنترل پایداری جوری تنظیم شده اند که قبل از مداخله کردن اجازه مقداری لیز خوردن بیشتر به 208 را بدهند.

بر اساس تست انجام شده در یکی از پیستهای لغزنده در فرانسه مشخص شد که مدل 30 امین سالگرد نسبت به 208 جی تی آی (که خودش استاندارد جدیدی تعریف می کند) بسیار سریعتر و در سرعتهای بالا پایدارتر است. سیستم تعلیق سفت تر باعث افزایش تعادل و به حداقل رساندن بادی رول می شود و دیفرانسیل تورسن هنگام عبور از پیچها از هرزگردی چرخی که داخل پیچ است جلوگیری می کند.

اکنون کم فرمانی کاهش یافته است ولی هنوز به خاطر سیستم ESP امنیت برقرار است مگر اینکه آن را غیر فعال کنید که در این صورت متوجه خواهید شد که این خودرو تعادل طبیعی فوق العاده خود را حفظ می کند. غربالک فرمان کوچک و نسبت دنده فرمان که سبک و سریع انتخاب شده در مانورها به 208 سرعت می بخشند. با اینکه امکان تست این خودرو در مسیر خشک میسر نشد ولی شکی وجود ندارد که در تمام شرایطی آب و هوایی خودرویی سریع و لذت بخش برای پیست خواهد بود همانطور که شتاب 0 تا 100 کیلومتر 6.5 ثانیه ای آن نیز اینطور نشان می دهد.

در جاده رفتار 208 30 امین سالگرد اینطور که فقط قابل تحمل باشد نیست و بسیار خوب عمل می کند. مسلما سفت احساس می شود ولی هنگام عبور از ناهمواریها دچار لرزش و نوسان زیادی نمی شود. هنگام شتابگیری های سریع مقداری تورک استیر محسوس است ولی اکثر مواقع 208 صاف به حرکت خود ادامه می دهد. مانند 208 جی تی آی، بازی زیاد اهرم تعویض دنده تا حدی ناهنجار به نظر می رسد ولی همیشه دقت تعویض آن کافی بوده و دنده عوض کردن با آن آسان است. ترمزها بسیار توانمند احساس می شوند و صندلیهای جدید حسی فوق العاده دارند.

فقط 100 دستگاه از این 800 دستگاه وارد بریتانیا می شوند و نمایندگی ها از قبل این 100 نمونه را قاپیده اند! قمیت این خودرو 2000 پوند بیشتر از 208 جی تی آی خواهد بود که از این همرده خودرویی مانند واکسهال کورسا نوربرگ رینگ قرار می گیرد تا رقبای سنتی مانند فورد و رنو.

نکته جالب توجه میزان خروجی دی اکسید کربن این مدل است که 14 گرم در هر کیلومتر از 208 جی تی آی کمتر است و به 114 گرم در کیلومتر رسیده است، رقمی که اخیرا فقط در خودروهای اکونومی دیده می شد. مصرف سوخت نیز در سیکل ترکیبی رقم قابل توجه 5.4 لیتر در 100 کیلومتر است. پژو با تولید این مدل قاطعانه در مسیر درست در حال حرکت است.

مشخصات فنی اعلامی:

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

 تجربه رانندگی با پژو 208 جی تی آی مدل 30 امین سالگرد

منبع Autocar



نظرات

  • آروین محمودی آروین محمودی (9 شهریور 1399 ساعت 02:35)

    من یک ماشین کوئیک میخواهم

  • حمید حمید (5 دی 1396 ساعت 08:55)

    سلام لطفا بفرمایید که زمان ورود۲۰۸به بازارچه تاریخی خواهد بودبا تشکر.

  • محمد محمد (23 مرداد 1396 ساعت 14:30)

    با سلام... ایرانخودرو 208 رو وارد میکنه ولی نه مدل جی تی اونو، بلکه یا مدل pure tech اونو وارد میکنه یا مدل 120 اسبی اونو و همون رو با قیمتی حدود 60 الی 70 میلیون عرضه میکنه... احتمالا یا اسفند 96 یا اردیبهشت 97

  • امید عدالت امید عدالت (9 مهر 1395 ساعت 14:19)

    امیدوارم این GTI وارد چرخه ایرن خودرو بشه تا بشه تجربش کرد

  • آرش م آرش م (30 آذر 1393 ساعت 03:13)

    واقعا مرحبا
    پژو و رنو تو این کلاس سردمدار هستن
    .واقعا قابل مقایسه با آسیایی ها نبودن و نیستن.فقط با آلمانیا مقایسه میشن و گاها برتر هم هستن

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (29 آذر 1393 ساعت 16:45)

    چرا اینجور ماشین ها به صورت انبوه وارد ایران نمیشه واقعا به درد مردم میخوره

  • امیر ماشین باز امیر ماشین باز (29 آذر 1393 ساعت 14:20)

    هر چقدر خودروسازان فرانسوی در ساخت اتومبیل های بزرگ و لوکس دچار مشکل هستن اما در ساخت خودرو ها در سگمنت b بسیار خوب کار میکنند نسل های مختلف رنو کلیو و همین طور سری 2 های پژو نظیر 205 206 207 که هرکدام در زمان خود موفقیت های زیادی را برای این کمپانی فرانسوی به ارمغان اوردن و حالا مدل زیبا و جذاب 208 وارد میدان شده است و در مدل جی تی ای واقعا خوب کار کرده است

  • محمدماجد محمدماجد (29 آذر 1393 ساعت 09:46)

    پزو روی این سنگ تموم گذاشته عجب هاچ بک شاخیه