امید زیادی وجود داشت که داج (یا دوج) دارت جدید که در سال 2012 معرفی شده، با تغییراتی اساسی در نمایشگاه دیترویت، پای بگذارد. پس از 40 سال از معرفی اولین مدل دارت، این خودرو با مأموریت نمایش یک خودرو با تمام امکانات در مجموعه ای مقرون به صرفی و مردمپسند وارد بازار شده بود. اما میتوان گفت که تبدیل به خودرویی قابل احترام اما کسلکننده شده است.
دارت با موتور چهار سیلندر 1.4 لیتری توربو و همچنین موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود. موتور اخیر به خوبی دور میگیرد و وزن 1470 کیلوگرمی خودرو را به حرکت در میآورد. 184 اسب بخار قدرت و 246 نیوتن متر گشتاور، خروجی این پیشرانه است که به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با امکان تعویض دستی انتقال مییابد.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 8.2 ثانیه ای و زمان عبور از 400 متر 16.2 ثانیه ای همسان با نسخه توربو با گیربکس دستی میباشند. این نکته خوشآیندی است که راننده دیگر برای وارد عمل شدن توربو در موتور 1.4 لیتری انتظار نمیکشد و قدرت و گشتاور به صورت روانتری در اختیار قرار میگیرد.
با این وجود این خودرو در مقایسه با رقبا چندان سریع نیست. مقایسه اعداد شتاب این خودرو با مزدا 3 اتوماتنزدیک یک ثانیه عقبافتادگی را نشان میدهد. فرمان برقی دارت نیز به خوبی فاصله ای بین ناهمواریها و دستان راننده ایجاد میکند و علاوه بر کاهش مصرف انرژی، میزان سر و صدای کابین نیز در سرعت 113 کیلومتر بر ساعت در حد 69 دسیبل اندازهگیری شده است که بسیار قابل توجه و در حد یک مرسدس بنز C300 میباشد.
در عوض میتوان این خودرو را یک خودروی نسبتاً اقتصادی دانست زیرا در بزرگراه 6.72 لیتر و در شهر 10.23 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مسافت مصرف مینماید.
تایرهای باریک باعث میشوند تا در پیچهای جاده، خودرو با نیروی گرانشی 0.83 جی و با وجود مداخله سنگین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی که حتی قابل خاموش شدن هم نیست، چندان عملکرد سطح بالایی را نشان ندهد.
دارت شباهتهایی با کرایسلر 200 نیز دارد و در اصل، کرایسلر 200 آر میتوان یک دارت بزرگ نامید. طراحی داخل کابین هم تمی ساده و مشابه سایر محصولات جدید کرایسلر و داج دارد. ستونها و سقف به رنگ سفید و قسمتهای دیگر کابین به رنگ تیره میباشند. تغییری خاص در این مدل نسبت به مدلهای قبلی دیده نمیشود. استفاده از پلاستیک و قسمتهای خالی اتاق ترکیبی از فرهنگ فیات و کرایسلر را به نمایش میگذارند. تجهیزات این خودرو شامل چراغهای جلوی اتوماتیک، چرخهای آلومینیومی 16 اینچی، جلوپنجره مشبک مشکی منقسم به چهار بخش، پکیج ویژه هوای سرد شامل استارت از راه دور، گرم کن صندلیها و آینهها، نمایشگر 8.4 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، پورت USB و اتصال به آیپاد، سیستم ناوبری ماهواره ای و لوازم دیگر میشود.
در حالی که قیمت پایه این خودرو 19790 دلار است، نسخه تست با تجهیزات یادشده بیش از 23 هزار دلار قیمت خواهد داشت. سواری آرام و راحت و لوازم منطقی از یک سو و از سویی دینامیک خام و عملکرد نه چندان مطلوب کفه ترازوی مزایای و معایب این خودرو را متعادل نگاه میدارد. در هر صورت اگر به دنبال هیجان و لذت رانندگی باشید، باید شانس خود را در جای دیگری جستجو نمایید.