سوناتا اکو (ECO) با موتور 1.6 لیتری توربو، به نظر از پس برادران دیگر خود که موتور 2.0 لیتری توربو یا 2.4 لیتری با تنفس طبیعی دارند، برنیاید. مخصوصاً که آمار و ارقام نیروی تولیدی آن هم ضعیفتر از دو خودروی دیگر است اما در آزمون عمل، این خودرو ناگهان ضربه شست خود را نشان میدهد و اجازه نمیدهد آن را دستکم بگیریم.
هیوندای، سوناتای اکو را با ویژگیهایی مقرون به صرفه وارد بازار کرده است. تغییری در بدنه و ظاهر این خودرو با برادران آن مشاهده نمیشود. اما وجود یک موتور کوچکتر و سازگار با محیط زیست، از جذابیتهای این مدل محسوب میگردد. موتورترند در آخرین آزمون خود در ابتدای سال 2015، دریافت که این خودرو، در واقع یک مینی بمب در سینه دارد. شاید در یک مسابقه دوشادوش برادران پر قدرت تر حرکت کند اما به آرامی آنها را جا میگذارد و این جای تعجب فراوانی دارد.
موتور 1600 سی سی این خودرو تنها 178 اسب بخار قدرت دارد. نمیتوان این قدرت خروجی را با 245 اسب بخار مدل 2.0 لیتری توربو مقایسه کرد و حتی از مدل 2.4 لیتری بدون توربو که 185 اسب بار قدرت دارد هم ضعیف تر است. در عوض یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. جایی که برادرانش به گیربکسهای 6 سرعته خودکار معمولی اکتفا نمودهاند. البته گشتاور مدل اکو بیش از مدل لیمیتد است. زیرا در برابر 178 پوند فوت، گشتاور موتور 2.4 لیتری، در مدل 1.6 لیتری اکو، 195 پوند فوت گشتاور خروجی داریم. با این وجود گشتاور 260 پوند فوتی مدل اسپرت از هر دوی این مدلها بالاتر است.
بعلاوه وزن مدل اکو حدود 1.5 تن است که 61 درصدان روی محور جلو و 39 درصد روی محور عقب قرار دارند. مدل 2.4 لیمیتد، 1580 کیلوگرم و مدل اسپرت 2.0T هم 1640 کیلوگرم وزن دارند. شاید به همین دلیل است که شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت مدل اکو 7.8 ثانیه، مدل لیمیتد 8.4 ثانیه و مدل اسپرت 8 ثانیه میباشند. شتاب صفر تا 145 کیلومتر بر ساعت مدل اکو هم 16.3 ثانیه در برابر 17.7 و 16.9 ثانیه دو مدل دیگر است.
در بحث مصرف سوخت هم مدل اکو، همانگونه که از نامگذاری آن انتظار میرود، مقرون به صرفه تر از دو مدل دیگر است. مصرف سوخت این مدل 7.35 لیتر در صد کیلومتر است. در حالی که مدل 2.4 لیتری 8.4 لیتر و مدل 2.0 لیتری 9.05 لیتر سوخت مصرف میکنند.
هر سه برادر از بدنه ای آئرودینامیک با ضریب درگ فوقالعاده 0.27 سود میبرند. تغییرات و تفاوتهای بیرونی، اندک به نظر میرسند و تنها شامل طراحی چرخها و چند تفاوت جزئی میشوند.
بهینهسازی سیستم انتقال نیرو در مدل اکو و استفاده از گیربکس هفت سرعته جدید دوکلاچه، مزیت قابل توجهی برای این خودرو محسوب میگردد. ضرایب این گیربکس نیز بهگونهای انتخاب شدهاند که هر چه سرعت بالاتر میرود، شتابگیری هم بهبود مییابد.
موتور توربوی این خودرو نیزاز طراحی هوشمندانهای برای بهبود بهرهوری و کاهش آلایندگی و افزایش طول عمر برخوردار است. عملکرد توربوشارژر نیز خطی و مناسب است و تأخیر زیادی مشاهده نمیشود.
امروزه موتورهای کوچک توربو از قابلیت اطمینان بسیار بیشتری برخوردار گشتهاند. بنابراین، در زمانی که میتوان با هزینه کمتر، یک خودروی مقرون به صرفه از نظر مصرف سوخت و هزینهها را خریداری کرد که از نظر توان و عملکرد نیز در سطح موتورهای پر حجم قرار میگیرد، جای تأملی باقی نمیماند.