هوندا فیت که در برخی بازارها با نام جاز شناخته میشود، یک هاچ بک سرگرمکننده و جذاب است. این خودرو از سال 2001 تاکنون و تنها در یک نسخه 5 درب موتور جلو، دیفرانسیل جلو عرضه میشود. سبک خاص بدنه آن بیشتر مشابه مینی MPV های جمعوجور و فشرده است تا هاچ بکهای داغی چون فولکس گلف. اما همین سبک واگن مانند آن باعث افزایش فضای داخلی به شکلی چشمگیر شده است.
نسل سوم هوندا فیت در سال 2013 معرفی شده و نسبت به مدلهای پیشین خود از پیشرفت خوبی در طراحی، امکانات و ویژگیهای کاربردی برخوردار است. موتور جدید، سیستم انتقال نیروی جدید، فناوریهای مدرن برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، ایمنی بیشتر، فضای داخلی بیشتر و راحتی بیشتر را در این خودرو خواهید یافت. فیت نسل سوم با اینکه در سال 2013 معرفی شده اما پس از یک سال خاموشی از سال 2014 و با عنوان مدل 2015 وارد بازار شده است.
طراحی خودرو پیچیدهتر از سابق است و همانند CR-V و هوندا سیتی جدید در قسمت چراغها و جلوپنجره و خطوط بدنه، شلوغتر به نظر میرسد. در حالی که ابعاد خودرو اندکی کاهش یافته، با هنر طراحان، حتی بزرگتر نیز دیده میشود. چراغهای چند تکه عقب نیز به شکل عمودی تا اسپویلر سقفی امتداد یافتهاند. در مجموع باید طراحی بیرونی این خودرو را اسپرت و خاص بدانیم.
با ورود به داخل کابین، با طراحی اندکی تیره، و نامتقارن روبرو میشویم. فضای داشبورد بیش از حد سادهسازی شده و به دور از ظرافت است. یک نمایشگر بزرگ در کنسول مرکزی قرار گرفته است اما چینش کنترلها چندان با سلیقه انجام نشده است. در عوض شکل غربیلک فرمان با کلیدهای روی آن و نمایشگرهای داشبورد، زیبا و مدرن به نظر میرسند. دسترسی به ابزارها و دکمهها راحت است و جنس مواد بکار رفته در داشبورد و کابین، نرم و با کیفیت میباشد. دید به خارج نیز مطلوب میباشد.
فضای داخلی جادار این خودرو باعث شفتی میشود. فاصله بین محورهای جلو تا عقب تنها 2.53 متر است که فضای پای سرنشینان بسیار خوب است و با عرض 1.7 متری و ارتفاع 1.52 متری، کمبودی برای فضای سر و شانه نیز احساس نمیشود. فاصله بین پشتی صندلیهای عقب تا لبه صندلیهای جلو نزدیک 1 متر میباشد که بیش از خودروهای این کلاس و در حد سدان های متوسط میباشد. حتی به گفته مجله کار اند درایور، فضای پای سرنشینان عقب قابل مقایسه با سدان لوکس ب ام و سری 7 و آئودی A8 است. انعطافپذیری صندلیهای عقب باعث میشود تا بتوان با آرایش متفاوتی از آنها، فضای بار را افزود. بهگونهای که حتی میتوان یک دوچرخه یا موتور سیکلت کوچک را نیز درون این خودرو حمل نمود!
موتور جدید چهار سیلندر 1.5 لیتری این خودرو قادر است 130 اسب بخار نیرو و 114 پوند فوت گشتاور تولید نماید. این نیرو بیش از نیروی 117 اسبی نسل قبلی است. نیروی این موتور تمام آلومینیومی به توسط یک گیربکس شش سرعته دستی و یا CVT اتوماتیک با امکان شیفت دستی به چرخهای جلو منتقل میگردد. این گیربکس نیز جایگزین مدل 5 سرعته قبلی شده است.
با اینکه نباید انتظار رقابت و توانایی یک هاچ بک نظیر گلف GTi را از این خودرو داشته باشید، تواناییهای آن با این موتور نیز قابل قبول میباشد. شتاب صفر تا صد 8.5 تا 10 ثانیه ای بسته به نوع گیربکس دستی یا خودکار برای این خودروی 1220 کیلویی میتواند مورد پذیرش قرار گیرد. نهایت سرعت این خودرو هم به 177 کیلومتر بر ساعت میرسد.
مصرف سوخت این خودرو در بزرگراه به 6.36 لیتر و در شهر به 8.11 لیتر میرسد. تواناییهای مانور این خودرو در ترافیک شهری نیز از نقاط مثبت آن است. فضای وسیع و لذتبخش صندلیهای این خودرو نیز یکی از معجزات آن است که میتواند دلیلی برای خرید آن باشد.
قیمت مدل EX از 18 هزار دلار شروع میشود. در حالی که مدل LX که پایینترین مدل است، حدود 16 هزار و مدل EX-L که بالاترین مدل است همراه با سیستم ناوبری در مجموع 21590 دلار قیمت دارند.