قدمگذاشتن یک کمپانی خودروسازی به عرصهای جدید، همیشه توجه زیادی را به خود جلب میکند. بهعنوان نمونه میتوان به لکسس اشاره کرد که NX شاسیبلند کامپکت را به بازار روانه کرده است. NX که قطعات مشترک زیادی با تویوتا RAV4 دارد، هم به صورت یک نسخه سبک و کممصرف NX300h و هم بهصورت NX200t که اولین توربوشارژر لکسس است، در دسترس قرار میگیرد. امّا NX در کجای دسته خودروهای لوکس کامپکت قرار میگیرد؟ کلاس خودرویی که امسال به مرز انفجار رسیده است. خودروهایی مانند آئودی Q3، بامو X1 و حتی مرسدسبنز GLA در این کلاس قرار دارند.
اینکه چگونه این موتور ۲ لیتری چهار سیلندر دو توربوشارژر بتواند یک کراساور ۱۸۲۴ کیلوگرمی را به حرکت درآورد، موضوعی است که در ابتدای این بررسی مورد بحث بوده است. در این موتور از ۲ انژکتور برای هر سیلندر استفاده شده و همچنین چندراهی اگزوز یکپارچه چهار به دو نشان میدهد که برای تأخیر کمتر تلاش زیادی شده است. این موتور با یک گیربکس اتوماتیک جدید ۶ سرعته نیز همراه شده است. تریم F Sport برای این خودرو تنظیمات سیستم فرمان و تعلیق متناسب با یک خودروی اسپورت را اضافه میکند و هندلینگ NX را به سطح رقبای عملکردی لکسس مانند آئودی Q5 و بامو X3 میرساند.
البته اعدادی که در پیست از NX مشاهده شده، ممکن است کسی را با شگفتی مواجه نکند. این خودرو در مدت ۶/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد و مسیر یکچهارم مایل را در مدت ۱۵/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت طی میکند. زمان شتابگیری مطابق با زمانی است که از Q5 2.0T ثبت شده، ولی ۰/۷ ثانیه از خودروی سبکتر بامو X1 xDrive28i و خودروی سنگینتر X3 با همان موتور عقبتر است. با وجود تلاش لکسس برای کاهش تأخیر توربو، این تأخیر هنوز هم قابللمس است؛ چیزی که در تست استارت در حال حرکت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت با زمان ۷/۸ ثانیه قابلمشاهده است. این زمان ۰/۸ و ۰/۲ ثانیه به ترتیب با X3 و Q5 فاصله دارد. گیربکس اتوماتیک در هر کدام از دندهها دور موتور متفاوتی برای رفتن به دنده بالاتر اعمال میکند؛ گاهی در ۶۰۰۰، گاهی در ۶۲۰۰ و گاهی در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه این کار را انجام میدهد که در عین عجیببودن، کمک چندانی هم نمیکند.
در عین حال، مزیّت موتور ۴ سیلندر سکوت و آرامش آن است؛ صدای داخل کابین NX200t در سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، حتی از مدل هیبریدی نیز کمتر است (۶۶ دسیبل در مقابل ۶۸ دسیبل). در همین حال، اگر حالت «اسپورت»، سیستم «کنترل صدای هوشمند» را فعال کنید، کابین از صدای آهنگ موتور پُر میشود؛ صدایی که ممکن است چندان زیبا نباشد.
در پیچهای جاده، NX با استفاده از عناصر سیستم تعلیق F Sport، شرایط مناسبی داشته و حس خوبی در سیستم فرمان منتقل میکند و همچنین پایداری خوبی در سرعتهای بالا دارد. امّا اگر اندکی بیشتر به آن فشار وارد کنید، وارد مرحله بدفرمانی میشود. البته برای یک کراساور بلندی که ۵۹ درصد وزن آن به چرخهای جلو منتقل میشود، شاید بیشتر از این نباید از آن انتظار داشت. حتی اگر از سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک و تایرهای تابستانی استفاده کنیم، نیروی چسبندگی خودرو در پیچ 0.79g است که تنها 0.02g از مدل هیبریدی بیشتر است و البته فاصله زیادی تا 0.86g در X3 و Q5 دارد. F sport از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۰/۹ متری متوقف میشود که در ۶۱ سانتیمتری X1 است. در کل، سیستم ترمز عملکرد خوبی داشته و پس از ترمزگیریهای مکرر، کارآیی خود را بهخوبی حفظ میکند.
لکسس در طراحی به جلوه و شکوه خاصی رسیده است؛ طراحی سبک ساعت شنی یا دوکی شکل با پوشش توری مشکی در جلوپنجره، ترکیب منحصر به فرد المانهای روشنایی (همه به صورت LED)، چراغهای جلو و عقب تیره، آینههای مشکیرنگ و چرخهای ۱۸ اینچی از عناصر قابلتوجه در طراحی NX هستند. در همین حال، باید قبول کرد که ظاهر تریم F Sport زیباتر از مدل استاندارد NX است.
همانند طراحی خارجی، طراحی داخل کابین تا حدودی شلوغ، پر معنی و البته جمعوجور است. لکسس میگوید که از «رانندگان سرعت فعال» برای طراحی این خودرو استفاده کرده است؛ از جمله تاکائهکی کاتو، سرپرست مهندسان. تأثیر این افراد را میتوان در مواردی مانند موقعیت عالی رانندگی F Sport، صندلیهای جلوی فوقالعاده F Sport، پدالهای آلومینیومی و طراحی بینظیر و با قطر کوچک فرمان مشاهده کرد.
با این ابعاد جمع و جوری که NX دارد، هیچ چیز در داخل کابین از دستان راننده دور نیست. سیستم اطلاعات و سرگرمی یکی از بهترین صفحات لمسی کنترل از راه دور را دارد که در پکیج «راهبری» به ارزش ۲۱۴۰ دلار عرضه میشود. یک راننده و یا سرنشین با هیکل متوسط میتواند در داخل این کابین، احساس راحتی کند، ولی برای اشخاص «بزرگتر و بلندتر» ممکن است سقف پایین و فضاهای کوچک داخل کابین ناراحتکننده باشد.
لکسس NX200t در مدل پایه خود، قیمتی برابر ۳۸۹۰۵ دلار دارد و قیمت آن برای مدل تست به ۴۴۳۷۵ دلار رسیده و در آن امکانات آپشن مختلفی به کار گرفته شده است؛ امکاناتی مانند یک پکیج پرمیوم، سیستم دستیار پارکینگ، سقف آفتابگیر و مونیتور نقطه کور در کنار سیستم راهبری که در بالا اشاره شد. آن چیزی که مشخص است، این است که لکسس نسبت به رقبایش از بامو و آئودی (بامو X3 با قیمت ۴۱۴۵۰ دلار و آئودی Q5 با قیمت ۳۹۸۲۵ دلار) قیمت کمتری دارد. در همین حال، تریم F Sport را حتماً باید به نسخه استاندارد ترجیح داد؛ چرا که تنها با ۲۱۰۰ دلار هزینه اضافی، NX200t تبدیل به یک خودروی زیبای اسپرت میشود.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
• قیمت مدل تست: ۴۴۳۷۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۸۹۰۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ، چهار سیلندر در یک ردیف با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
• قدرت: ۲۳۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: 350 نیوتنمتر در ۱۶۵۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۲/۶۵۹ متر.
• طول ماشین: ۴/۶۳ متر.
• عرض: ۱/۸۶۹ متر.
• ارتفاع: ۱/۶۴۶ متر.
• وزن کلی: ۱۸۲۴ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۸ ثانیه.
• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۳ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۸ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۸/۷۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.