زوتی یا زوتای و یا هر آنچه که او را خطاب کنیم برای ما ایرانیها آوایی گنگ و غریب است. چند صباحی بیشتر نیست که قوه شنیداریمان به نامهایی همچون چری و لیفان و….. عادت نموده، اما زوتی از مقوله دیگری ست و ناخودآگاه پرسش بزرگی را در پس ذهنمان حک میکند. بیشک این برند از ناموران عالم نیست و چه بسی شمارگان تولیدش، از برخی همتایان ایرانیاش نیز کمتر است؛ اما هر چه باشد، این مرکب چینی وارد سرای مان شده و حتی اگر مهمانی ناخوانده هم باشد باز هم نیاز به شناسایی فزونتری دارد. چند وقتی است که مدلی از این برند روانه سرزمینمان شده، نام اصلیاش Z300 میباشد، ولی در این سامان، روزی S300 و چندی بعد آریو نام نهاده شد!
کمپانی خودروسازی زوتی (ZOTYE) در حدود 10 سال پیش و به تاریخ 14 ژانویه سال 2005 میلادی، توسط هولدینگ زوتی بنیانگذاری شد. پیش از این، شرکت مذکور به ساخت و صدور قطعات یدکی انواع خودرو میپرداخت. گرچه این شرکت از همان آغاز فعالیتش اقدام به توسعه خطوط تولیدی خود نمود و افزایش تیراژ را وجه همت خویش ساخت، ولی هنوز هم این کمپانی در مقیاس جهانی کوچک محسوب میگردد. برای آنکه جایگاه کنونی این شرکت را بهتر دریابیم تنها کافی است که نظری کوتاه به میزان فروش آن در بازار چین بیندازیم؛ طبق آمار، کل فروش این کمپانی در سال 2013 میلادی برابر با 102/920 دستگاه بوده که از این لحاظ رتبه سی و پنجم را در بین برندهای موجود کسب نمود.
اولین خودروی تولیدی این برند، یک کراساوور کوچک بود که در سال 2006 میلادی روانه بازار شد؛ نام اولیه این مدل RX6400 بود، ولی بعدها اسمش به NOMAD تغییر یافت. این مدل برمبنای خودروی ژاپنی دایهاتسو TERRIOS تکوین یافته بود. از سال 2008 میلادی، این کمپانی صادرات محصولاتش را آغاز کرد و نکته جالب اینجاست که شرکت زوتی خودروی NOMAD را هم با نام 2008 روانه بازارهای جهانی نمود! از عمدهترین خریداران این مدل هم میتوان به کشورهایی همچون هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای لاتین اشاره کرد. هماکنون این خودرو در هندوستان با نام PREMIER RIO مونتاژ میشود؛ پیشرانه مورد استفاده در آن نیز از نمونههای دیزلی محصولات پژو و کد آن هم TUD5 میباشد. در سال 2010 میلادی نمونه فیس لیفت شده 2008 به نام 5008 به بازارهای داخلی چین عرضه شد. علاوه بر این، شرکت زوتی در زمینه تولید خودروهای برقی هم فعال است و در این باب با شرکت LUIS MOTORS GMBH آلمان همکاری مینماید. یکی از محصولات این شراکت مدل 5008 الکتریکی بوده است که به نام LUIS 4U در بازار اروپا فروخته شد. در حال حاضر، عمده تولیدات این شرکت را مدلهایی همچون M300،Z100، Z200 و Z300 و T200، T600 و خودروی MPV به نام V10 و نیز خودروهای برقی E20 و E100 شامل میشود. همچنین قرار است که در آیندهای نزدیک، مدلهای نیمه لوکس و نسبتاً زیبای Z500 و Z600 نیز روانه بازار شوند. برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان عزیز، برخی از مدلهای تولیدی این شرکت را به اختصار معرفی مینمایم.
این خودرو بر اساس فیات MULTIPLA ساخته شده و به طور کامل هم به آن شباهت دارد؛ دلیل این امر هم به خرید پلت فرم آن – توسط زوتی از شرکت فیات- برمیگردد. این مدل در سال 2009 میلادی به بازار معرفی شد.
در طراحی این مدل از نسل هفتم سوزوکی آلتو الهام گرفته شده است. در حال حاضر خودروی مذکور جزو ارزانترین هاچ بکهای موجود در بازار چین است. زمان معرفی آن هم به سال 2013 میلادی برمیگردد.
این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ بک تولید میشود. طراحی بدنه آن نیز بر مبنای فیات سینا و پالیو میباشد. پلت فرم این دو مدل هم توسط زوتی از فیات خریداری شد. این مدلها در سال 2011 میلادی به بازار معرفی شدند.
این مدل در آوریل 2013 میلادی روانه بازار چین شد. خودروی مذکور یک فیس لیفت اساسی از مدل 5008 میباشد.
یک SUV سایز متوسط است که شباهت بسیاری به مدل توراِگ فولکسواگن و آئودی Q5 دارد. این خودرو از دسامبر سال 2013 وارد بازار چین شده است.
حال به قهرمان اصلی ماجرا یعنی خودروی Z300 و یا همان آریو میپردازیم. این مدل در سال 2012 میلادی به بازار چین معرفی شد. از همان آغاز ورود، برخی از رسانههای چینی بهسختی از آن انتقاد نموده و طراحی بدنهاش را یک کپی یکبهیک از تویوتا ALLION مدل 2007 و یا حتی بدتر از آن، بیشرمانه! قلمداد نمودند. برخی از آنها حتی پا را فراتر نهاده و تولید این مدل را یک عقبگرد برای زوتی عنوان کردند و این عمل را از شرکتی که پیش از آن به REBADGE برخی از مدلهای فیات و دایهاتسو میپرداخت، بعید دانستند. با این وجود، این نکته هم را باید در نظر گرفت که طراحی این خودرو به تمامی توسط تیم مستقر در داخل کمپانی انجام شده، که این خودش به تنهایی گامی بزرگ برای شرکتی چنین کوچک است. در حال حاضر این مدل بزرگترین سدان شرکت زوتی میباشد؛ گرچه بهزودی قرار است که سدان های Z500 و Z600، که به لحاظ اندازه از آن بزرگترند به بازار عرضه شوند. خبری هم که شاید چندان برای خریداران ایرانی این خودرو خوشایند نباشد این است که، چندی پیش Z300 تحت عمل فیس لیفت قرار گرفت و سپرها، جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب آن هم کاملاً تغییر یافت و این بار برخلاف نمونه پیشین، شباهت فراوانی به خودروهای هوندا پیدا نمود! این مدل فیس لیفت شده نیز قرار است بهزودی وارد بازار چین شود که امیدواریم نماینده ایرانی زوتی هم همزمان آن را در کشورمان عرضه کند.
این مفهوم از طراحی به معنای تغییر نام یا برند یک خودرو به نام دیگر است. این عمل هم یا بر اساس توافق بین شرکت مادر و کمپانی طرف قرارداد صورت میپذیرد و یا اینکه در بین مدلهای تولیدی خود کمپانی صورت میپذیرد. این ایده برای نخستین بار توسط جنرال موتورز پایهگذاری شد و اگر بخواهیم مثال ملموسی در این رابطه بیاوریم شاید بهترین آن کادیلاک اسکلید و جمس یوکان باشد، که بهجز برخی تفاوتهای اندک در طراحی داخلی و خارجی در بقیه موارد کاملاً مشابه یکدیگرند. در کل، این شیوه از طراحی، از تغییر آرم و برند تا تغییر سپرها، جلوپنجره و چراغها را در بر میگیرد.
این خودرو در ابتدای ورودش از یک پیشرانه 1.5 لیتری، که منبع آن از میتسوبیشی بود، بهره میگرفت. این موتور از توانی معادل 113 اسب بخار برخوردار بود که به همراه یک جعبه دنده 5 سرعته دستی عرضه میشد. ولی زوتی این پیشرانه را به علت ضعفهایی که داشت کنار نهاد و به جایش نمونه 1.6 لیتری ساخت میتسوبیشی را برگزید. این موتور توانی معادل 120 اسب بخار را به همراه یک جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک ارائه میدهد. همچنین قرار است که بهزودی یک موتور توربوشارژ با توانی معادل 150 اسب بخار، نیز برای این مدل معرفی شود. احتمالاً این پیشرانه در نمونه فیس لیفت شده آن مورد استفاده قرار میگیرد.
در مورد فضای درونی این خودرو نیز نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی از منابع، کیفیت مواد مورد استفاده در داخل آن را قابل قبول ارزیابی نموده و برخی دیگر نیز از صفحه نمایشگرش انتقاد کرده و آن را ارزان قیمت و تا حدی دمده تلقی نمودند. در کل فضای موجود در کابین، برای یک خانواده چهارنفره کاملاً مناسب بوده و حجم صندوق بار آن هم تا حد زیادی جوابگوی نیازهای خریداران میباشد. از لحاظ تجهیزات رفاهی هم این خودرو در وضعیت مناسبی به سر میبرد و شاید یکی نکات مثبت آن را بتوان وجود دوربین دید عقب در آن دانست که در خودرویی در این رده کمتر مشاهده میشود. به لحاظ سواری هم بیشتر منابع آن را خودرویی نرم و آرام ارزیابی نمودند.
به لحاظ ایمنی هم این خودرو 5 ستاره را از موسسه C-NCAP دریافت نموده است؛ علاوه بر آن از 6 کیسه ایمنی هوا نیز سود میبرد و به سیستمهای ABS، EBD و BOS هم مجهز است.
در خاتمه این را میخواهم بگویم که خودروی Z300 با فروش 25,060 دستگاه در نیمه نخست سال 2014، رتبه هشتاد و دوم را در بازار چین کسب نمود.
حجم موتور: 1590 سیسی
توان: 120 اسب بخار در 6000 دور/دقیقه
گشتاور: 151 نیوتن متر در 4000 دور/دقیقه
حداکثر سرعت: 172 کیلومتر
نوع جعبه دنده: 4 سرعته تیپ ترونیک
سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: میله پیچشی
مصرف سوخت ترکیبی: 6.7 لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو 4
طول/عرض/ارتفاع: 4565/1766/1486 میلیمتر
فاصله دو محور: 2700 میلیمتر
وزن: 1325 کیلوگرم
حجم صندوق عقب: 457 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/65R15
5 ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS))
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD))
سیستم کمکی ترمز BOS))
صندلیها با پوشش چرمی
تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغهای LED عقب
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور
سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT)
تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان + CD+AUX + پورت USB
مانیتور LCD
6 عدد بلندگو
سنسور دنده عقب
دوربین دید عقب
سانروف
در ایران: 76 میلیون تومان (تقریبی)
در چین: 82,000 الی 87,000 یوآن