سگمنت و کلاسهای بسیاری برای دستهبندی خودروها وجود دارند اما هیچ کدام از این سگمنتها قادر به توصیف سایز بزرگ، توانایی و میل شدید به مصرف سوخت بعضی از SUVها مثل کادیلاک اسکالید، لینکلن ناویگیتور و اینفینیتی QX80 نیستند. ما پیشنهاد میدهیم این خودروهای عظیم را در سگمنت MUV دستهبندی کنیم. در این صورت حرف M میتواند مخفف لغتهایی مثل Monstrous به معنی هیولا و Massive به معنی بزرگ و یا حتی لغت مورد علاقه نویسنده (و نه مترجم) Mammoth به معنی ماموت باشد.
بلندقدتر از رقیبان، فاصله کف QX80 از زمین 23 سانتیمتر است که در کنار سیستم 4WD راننده را به رانندگی آفرود ترغیب میکند، اما خب بیشتر خریداران چنین خودروهایی با اتومبیل خود، رانندگی آفرود انجام نمیدهند.
با طول 5.3 متری، اینفینیتی QX80 از تمامیان رقیبانش بهجز مدلهای ویژه ناویگیتور L و اسکالید ESV، طویلتر است. طول و عرض زیاد و همچنین فضای صندلیهای فراخ، رانندگی لذت بخشی را به ارمغان میآورند.
داخل کابین این SUV از ترکیبی از تریم چرم و چوب استفاده شده است. هر آنچه که برای لوکس به نظر رسیدن لازم است را میتوان در داخل کابین اینفینیتی یافت. بر روی داشبورد مرکزی پر است از دکمههای کارآمد که باعث شد ما از بابت آن از کمپانی اینفینیتی قدردانی کنیم. صندلیها از روکش چرمی بهره میبرند. همچنین صندلی راننده مجهز به سیستمهای سردکننده و گرمکننده میباشد و در 10 جهت و وضعیت قابلیت تنظیم دارد. صندلی سرنشین را هم در 8 جهت مختلف میتوان تنظیم کرد. بعضی از دکمهها مثل نمونهای که برای گرم کردن فرمان، به کار رفته مثل دکمههایی است که یک دهه قبل در ماشینها استفاده میشد. راحتی دو ردیف اول فوقالعاده است سرنشینان دو ردیف اول میتوانند از فضای پای گستردهای که برایشان تدارک دیده شده، استفاده کنند. بدون در نظر گرفتن فاصله میان دو محور، فضای پای سرنشینان در اینفینیتی در میان رقیبان بهترین است. فضای پای سرنشینان ردیف سوم فقط کمی کوچکتر از 73 سانتیمتر است که نسبت به کادیلاک اسکالید بزرگتر و بهمراتب راحتتر است.
با توجه به ابعاد، برای هیچ کس شگفتانگیز نیست که حس رانندگی اینفینیتی مثل یک SUV بزرگ باشد. فرمان کمی شل احساس میشود و در قیاس با فرمان دیگر رقیبان، عملکرد فرمان اینفینیتی با تأخیر و گیجی همراه است. اما سیستم DCT، که مخفف Distance Control Technology است، اینفینیتی را از یک ماشین عصر حجری دور میکند. در هنگامی که سیستم DCT روشن باشد سیستم ترمز خودکار میتواند اتومبیل را در ترافیکهای سنگین، وقتی که به یک اتومبیل ساکن رسید، متوقف سازد. تکنولوژی دیگری که به مدد سیستم DCT کار میکند ALK یا سیستم کنترل خط فعال است که بهمانند سیستم ترمز گیری خودکار کارش را به نحو احسن انجام میدهد هنگامی که با QX به صورت بیمهابا بخواهید لاین حرکتی خود را تغییر دهید سیستم کنترل خط فعال وارد عمل شده و با هشدار و یا ترمزگیری مختصر، اتومبیل را به لاین قبلیاش باز میگرداند.
تأمین قدرت لازم برای حرکت اینفینیتی QX80 را یک موتور هشت سیلندر وی شکل، 5.6 لیتری 32 سوپاپه بر عهده دارد که قادر به ارائه توان 400 اسب بخار و گشتاور 542 نیوتن متر میباشد و قدرت موتور بهواسطه یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ فرستاده میشود. لازم به ذکر است که گیربکس اینفینیتی در مقابل گیربکس 8 سرعته رقیبش یعنی کادیلاک اسکالید کمی قدیمیتر به نظر میرسد.
یکی از بخشهایی که اینفینیتی در مقابل رقیبان از پیش بازنده محسوب میشود، بحث مصرف سوخت است. مصرف سوخت اینفینیتی در هر صد کیلومتر پیمایش شهری و بزرگراهی به ترتیب برابر با 16.9 و 11.9 لیتر میباشد که در هنگام تست به 18.5 لیتر در صد کیلومتر رسید. در حالی که در شرایط رانندگی کاملاً برابر، لینکلن ناویگیتور و کادیلاک اسکالید برای طی مسافت صد کیلومتر به ترتیب 15.6 و 15.3 لیتر سوخت مصرف کردند و از این نظر هر دو از اینفینیتی برترند. نکته دیگری که باعث ناراحتی بیشتر راننده میشود، این است که بنزین استفاده شده در اینفینیتی باید از نوع با کیفیت بالا باشد.
قیمت پایه مدل 4WD QX80 اینفینیتی 67,345 دلار است که هزینه تحویل در مقصد را هم شامل میشود. با این شرایط از نظر قیمتی با لینکلن ناویگیتور 4WD مساوی است و به طور قابل توجهی ارزانتر از اسکالید و لکسس LX570 میباشد. قیمت اینفینیتی حاضر در تست 79,845 دلار بود و با این قیمت، اینفینیتی تکنولوژیهای بیشتری را نسبت به سه گزینه دیگر به راننده تقدیم میکند. طراحی متمایز و کابین جادار به همراه رانندگی راحت همگی از صفات اینفینیتی هستند.
کابین جادار، تکنولوژی تعیین فاصله، رانندگی راحت، دوربین دید اطراف.
سایز بزرگ، مصرف سوخت زیاد، قیافه ظاهری ممکن است برای هر کسی خوشایند نباشد.
• موتور: هشت سیلندر، 32 سوپاپ با 5.6 لیتر حجم
• قدرت: 400 اسب بخار
• گشتاور: 542 نیوتن متر
• گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک
• مصرف سوخت: 16.9 لیتر در شهر، 11.9 لیتر در بزرگراه، 18.5 لیتر در هنگام تست
• قیمت پایه: 67,345 دلار
• قیمت مدل تست: 79,845 دلار