آئودی TT برای بار نخست در فرم کوپه رونمایی شد اما شکل خاص و نمادین بدنه آن همواره بهترین تطابق را با یک خودروی روباز رودستر نشان داده است. در حال حاضر، آئودی TT در نسل سوم خود ورود پیدا کرده است. به نظر میرسد که در این نسل، ما شاهد یک خانواده از محصولات با نام TT باشیم که علاوه بر مدلهای کوپه و رودستر، شامل مدل کراس آور و شوتینگ بریک نیز باشد.
طراحی بیرونی TT رودستر در طول زمان تکامل یافته است. با این وجود شباهتهایی با دو نسل پیشین خود دارد. میتوان این طراحی را کمی زاویهدارتر و تند و تیزتر از مدلهای قبلی دانست. حلقههای آئودی از روی جلوپنجره به درب کاپوت نقل مکان کردهاند. جلوپنجره مشبک با اندازه بزرگ، شکلی تهاجمیتر از قبل دارد. چراغها نیز باریک و اسپرت طراحی شدهاند که در عین سادگی فرم کلی، گرافیک درونی آنها متشکل از لامپهای LED پیچیده است. در مجموع، رودستر TT یک خودروی بسیار جمع و جور اسپرت است که در مکانهای شلوغ شهری نیز کارایی بسیاری خواهد داشت.
مدل رودستر TT عملاً به علت فضایی که برای سقف جمع شونده نیاز بود، صندلیهای عقب را فدا کرده است. سقف چندلایه پارچه ای در 10 ثانیه باز یا بسته میشود. میزان فضای صندوق نسبت به قبل افزایش یافته است. حتی با وجود سقف باز هم عبور جریانات هوا به صورت کنترل شده میباشند و میتوان در آب و هوای سرد نیز سقف را باز کرده و سیستم تهویه را روشن نمود! کیفیت کابین نیز همانطور که از آئودی انتظار میرود، بی عیب و نقص است.
تغییرات بزرگ در زیر پوسته اتفاق افتادهاند. جایی که با کمک معماری و پلتفرم MQB گروه فولکس واگن، صرفهجویی قابل ملاحظه ای در وزن، به وقوع پیوسته است. مجموعه ای قابل توجه از سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری نیز در این خودرو وجود دارند که زیر پوسته بینهایت ساده و مدرن داخلی پنهان شدهاند. بدین ترتیب بدون حواسپرتی و گیج شدن در بین کلیدها و دکمههای بیشمار، تنها با کمک یک نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی در مقابل راننده و کنترلهای روی فرمان، میتوان تمامی تنظیمات و دستورات مورد نظر را به خودرو داد.
معماری MQB بر اساس دیفرانسیل جلو بنا شده است اما TT به صورت استاندارد به صورت چهار چرخ محرک کواترو ارائه میشود. این مزیت نسبت به بسیاری از رودسترهای حال حاضر بازار، این خودرو را در مرتبه ای بالاتر قرار میدهد و کاربردی بودن بیشتر آن را به نمایش میگذارد. فرمان خودرو از نوع الکترومکانیکی است و علاوه بر نرمی و آسایش، بازخورد مناسبی از مسیر را نیز به راننده منتقل مینماید.
در زیر کاپوت، موتورهای توربوی جدیدی میتوانند جا خوش کنند. دو موتور بنزینی 2.0 لیتری TFSI 220 یا 292 اسب بخار قدرت تولید میکنند. یک موتور دیزلی نیز مخصوص مشتریان اروپایی موجود خواهد بود. برای انتقال نیرو هم از گیربکس شش سرعته اتوماتیک یا با کلاچ دوگانه و شیفترهای پشت فرمان استفاده میشود. عملکرد تعویض دندهها بسیار لذتبخش و عاری از مکث و ارتعاش میباشد.
اکثر مشتریان به سراغ مدل 220 اسبی و 258 پوند فوتی میروند که شتاب صفر تا صدی 5.2 ثانیه ای دارد. نهایت سرعت خودرو هم به سبک آلمانیها به 250 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. در حال حاضر گزارشهای مصرف سوخت EPA برای این خودرو اعلام نشدهاند اما پیشبینی آئودی مصرف سوخت 9.8 لیتر در شهر و 7.35 لیتر در هر صد کیلومتر بزرگراه میباشد.
آئودی TT در تابستان به سواحل آمریکا میرسد و باید رقابت سختی با BMW Z4 و مرسدس بنز SLK و پورشه باکستر و حتی نیسان 370Z داشته باشد. اینکه شما کدام یک از این خودروها را ترجیح دهید، کاملاً بسته به دیدگاههای فنی و سلیقه شماست. آئودی نیز سعی کرده تا به صورتی استادانه، ترکیبی سبک وزن و پیچیده، پالایش شده، اسپرت و لذتبخش را گردآوری نماید. شاید انتقال نیرو به چهار چرخ و یا کابین مدرن آن برگهای برنده آئودی در بین این رقبا باشد. قیمت پایه این نسخه از آئودی 45 هزار دلار میباشد.