سدان های اسپرت زیادی وجود دارند که میتوان از رانندگی با آنها لذت برد. این کلاس خودرویی با نام BMW شناخته میشود و پرچمدار آن نیز مدل 335M است. با این وجود رقبایی چون آئودی S5 و لکسس IS350 F همواره به دنبال خطرآفرینی برای امپراتوری 23 ساله BMW در این سگمنت بودهاند.
در جایی که دوج هلکت 707 اسبی میتواند اعجوبه ای شگفتانگیز باشد و خودروهای ضعیفتر را ببلعد، یا اینکه با تمرکز بیشتر به ویژگیهای لوکس و آسایشی خودرو، با یک خودروی کسالتبار روبرو شویم، ایجاد تناسب بین قابلیتهای اسپرت و هیجانانگیز برای لذت از رانندگی با ویژگیهای لوکس در خودرویی نسبتاً جمع و جور و پالایش شده و عملی، کار نسبتاً دشواری به نظر میرسد. انواع لکسس IS به جز مدل F آن تا حدودی کسلکننده هستند آئودی A4 هم با نادیده گرفتن هنر آنالوگ، به سمت دیجیتالی نمودن همهچیز پیش رفته و انتخاب آپشن نامناسب BMW میتواند خودرویی نرمتر از مرسدس کلاس C را تحویل شما دهد. حالا جگوار میخواهد تعادل را در بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد.
جگوار XE کوچکترین مدل سدان جگوار میباشد. در مقایسه با برادران بزرگترش یعنی XJ و XF این مدل از آلومینیوم، فولاد با مقاومت بالا و مواد سبکوزن بیشتری استفاده نموده است. با این وجود، جگوار اذعان میکند که این خودروی آلومینیومی، لزوماً یک خودروی سبکوزن نیست. در واقع مدل شش سیلندر این خودرو با وزن 1680 کیلوگرم، همتراز با سری 3 ب ام و است و 45 کیلوگرم از خودروی فولادی کادیلاک ATS نیز سنگینتر است. در عوض جگوار این فرصت را پیدا کرده که از سیستم تعلیق پیچیدهتری استفاده کند.
موتور V6 با حجم 3.0 لیتر و با کمک سوپرشارژر و اینترکولر قادر است 340 اسب بخار نیرو و 332 پوند فوت گشتاور تولید کند. این در حالی است که پیشرانه کوچکتر چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو دیزل آن نیز 180 اسب بخار قدرت و 317 پوند فوت گشتاور دارد که این گشتاور در دور موتور 1750 دقیقه نیز در دسترس میباشد.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت برای مدل شش سیلندر تنها 4.7 ثانیه و برای مدل چهار سیلندر، 7.2 ثانیه میباشد. برای انتقال نیرو نیز میتوان یکی از دو گیربکس شش سرعته دستی یا 8 سرعته خودکار با امکان شیفت دستی را انتخاب کرد. مصرف سوخت مدل دیزلی در بزرگراه به 5.47 لیتر در صد کیلومتر میرسد که این رقم برای مدل بنزینی، 7.84 لیتر میباشد.
با وجود تایرهای پیرلیP7 Cinturato، فرمان با احساس فوقالعاده و حرکات کنترل شده بدنه ناشی از شاسی و تعلیق بسیار خوب، این خودرو حرکتی نجیبانه و در عین حال سواری لذت بخشی را ارائه میکند.
البته جگوار XE یک خودروی بینقص نیست. مشکل نرمافزاری در رابط کاربری نمایشگر 8 اینچی آن و کندی پاسخگویی و فضای نسبتاً کم صندلیهای عقب را باید به عنوان معایب این خودرو نام برد.
قیمت 40 هزار دلاری برای مدل دیزلی و 45 هزار دلاری هم برای مدل بنزینی شش سیلندر، ارقامی جذاب میباشند. هنوز نمیتوان این خودرو را برای BMW و مرسدس در این کلاس، رقیبی برنده دانست و باید منتظر حضور آن در این رقابت سخت باشیم.