ویدیو بررسی برلیانس c3 و h320
چهرهاش بامو سری یک را به یاد میآورد. چهرهای زیبا به همراه استایلی خوب و جوانپسند. خودروهایی زیبا و البته با امکانات زیاد که این روزها نه تنها در ایران بلکه در بازارهای دیگر نیز با موفقیت همراه هستند. از اینرو دور از ذهن نیست که خودروسازان مطرحی چون پارسخودرو که در خط تولید خود برندهای بزرگ و مطرح دنیا را داشتهاند به صرافت همکاری با چشمبادامیها بیفتند.
پارسخودرو این روزها خودرویی را در خط تولید دارد که محصول شرکت «برلیانس» است. شرکتی که با بامو همکاری دارد. از اینرو میتوان به خوبی دریافت که هنوز هم خطوط تولید پارسخودرو تنها جای بزرگان است. h330 سدان و H320 هاچبک قرار است در خط تولید شرکت پارسخودرو قرار بگیرند. خودروهایی که در نمای جلو شما را به یاد بامو سری یک خواهد انداخت. شرکت پارسخودرو قرار است این هفته رسماً از مدل h330 سدان رونمایی کند. خودروی h330 با همکاری بامو تولید شده و نتیجه کار نیز قابل قبول است. این خصیصه میتواند از h330 سدان یک خودروی محبوب بسازد. خودرویی که از بامو سری یک الگوبرداری شده و دارای موتور ۱٫۵ لیتری است که قادر به تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت میباشد. حال باید دید که این خودرو در عمل چگونه خواهد بود؟! چندی پیش فرصتی دست داد تا با این خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی دیداری داشته باشیم. تجربهای که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
در نمای رو به رو خودرویی پیش روی شماست که شما را به یاد بامو سری یک میاندازد. اگر چه اجزای تشکیلدهنده این خودرو همانند چراغها و جلو پنجره متفاوت از سری یک هستند اما در نتیجه خودرویی شبیه به بامو سری یک را پیش روی میبینیم. ابعادی مناسب و فرمی که این روزها بیشتر در خودروهای اروپایی دیده میشود. نمای عقب با فرم چراغهای تیز و خطوط تیز درب صندوق همه و همه خودرویی زیبا را به وجود آوردهاند که نوید یک خودروی موفق در بازار ایران را میدهد. خودرویی که ظاهر آن پتانسیل جذب مشتریان بیشتری را در بازار ایران دارد. به خصوص اینکه برلیانس در این زمینه شریک تجاری خوبی را برای خود انتخاب کرده است.
هنگامی که درون خودرو قرار میگیریم. کنسولی ساده را پیش رو میبینیم. شاید تا قبل از این انتظار کابینی با طراحی متفاوت را انتظار داشتیم اما اینطور که پیداست h330 نمیخواهد دست از سر بامو بردارد. این خودرو نیز همانند محصولات بامو کابینی ساده دارد اگر چه از نظر کیفیت در آن سطح نیست اما طراحی، ساده و به دور از هرگونه هیجان است. صندلیها بزرگ و جادار بوده و فضای کابین بزرگتر از رقبایش است. به خصوص اینکه صندوق بار آن نیز جادار بوده و فضایی مناسب را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. به طوری که برای خانوادهها گزینهای مناسب به شمار میرود. غربیلک فرمان خوش دست بوده و اهرم تعویضدنده نیز با فرمی زیبا و اسپرت طراحی شده است. کنسول میانی h330 به رنگ مشکی بوده و نواری نقرهای رنگ آن را از دیگر قسمتهای کرم رنگ جدا میکند. بر روی کنسول میانی کلیدها طوری قرار گرفتهاند که به خوبی در دسترس هستند و راننده برای دسترسی به آنها کوچکترین زحمتی را به خود نمیدهد. به طور کلی میتوان به کابین این خودروی زیبا نمره قبولی را داد.
پا را بر روی پدال ترمز قرار داده و سوییچ را میچرخانیم. خودرو روشن میشود. اهرم تعویض دنده را در حالت d قرار داده و با خواباندن دستی شروع به حرکت میکنیم. خودرو به آرامی شروع به حرکت میکند اما این آرامش تا زمانی ادامه دارد که پدال گاز را نفشردهایم چرا که پس از آن روی دیگر سکه را خواهیم دید.
موتور ۱٫۵ لیتری ۱۰۳ اسببخاری این خودرو قویتر از آنچه که هست نشان میدهد. چرا که گیربکس چهار سرعته اتوماتیک این خودرو به خوبی از پس انتقال قدرت برمیآید. تعویضدندهها بدون تاخیر انجام شده و در هنگام معکوسها نیز به همین شکل عمل میکند. حالت دستی گیربکس نیز برای رانندگی اسپرتتر میتواند به کمک شما بیاید. هنگام راندن با این خودرو همه چیز تحت فرمان و کنترل شماست. اهرم تعویض دنده خوش دست بوده و فرمان نیز به خوبی به فرامین راننده عکسالعمل نشان میدهد. در هنگام عبور از پیچهای پیست آزادی با خودرو به خوبی نشانههای اسپرتی خود را بروز میدهد و فشار G زیادی را تحمل میکند. در هنگام حرکت با دور بالا صدای موتور نیز جذابتر از حالت معمول است. شاید اگر پشت فرمان شیفترهایی برای تعویضدنده وجود داشت این خودرو کاملتر و با روحیهای کاملاً اسپرت به بازار ایران میآمد. با سرعتی در حدود ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت اقدام به ترمزگیری کردیم. این خودروی سدان در مدت زمانی و مسافتی کم از حرکت باز ایستاد که خیال راننده را در این زمینه راحت میکند.
اگر اهل حرکتهای نمایشی با خودرو هستید باید این نکته را یادآور شد که h330 گزینهای مناسب است چرا که قدرت مانور بالایی دارد و خودرویی خوش دست است. میتوان با آن حرکتهای نمایشی را به خوبی انجام داد اگر چه گیربکس آن اتوماتیک است اما شما را ناامید نخواهد کرد. به طوری که میتوان با ترمز دستی خودرو را به هر سویی منحرف کرده و بعد به حالت قبل باز گرداند که در این حالت عملکرد مناسب گیربکس را نمیتوان نادیده گرفت.
نشاندهندههای کیلومترشمار و دور موتور با سادگی طراحی شدهاند و قرمز رنگ هستند. در این زمینه نیز میتوان به شباهتهای آن با بامو پی برد. دید خودرو نیز مناسب است. در این خودرو آینههای جانبی بزرگ دید عقب خوبی را ارائه میدهند. به طور کلی میتوان گفت که همه چیز این خودروی زیبا شما را جذب میکند. لذت راندن، شتابگیری خوب، تعویضدندههای سریع و البته قدرت مانور بالا همه و همه از این سدان به ظاهر بامو، یک خودروی جذاب ساخته است که میتواند در موفقیت آن در بازار نیز موثر باشد.
این خودرو در میان رقبایی چون پژو ۲۰۶ صندوقدار و تندر۹۰ کار سختی پیش روی ندارد چرا که با توجه به داشتههایش میتواند به راحتی با حریفان رقابت کند. این در حالی است که پارسخودرو وظیفه تولید و عرضه آن را به بازار بر عهده دارد که خود میتواند یکی دیگر از ضمانتهای موفقیت آن باشد. این نکته را باید یادآور شد که این خودروی صندوقدار با کد h330 به زودی در چرخه تولید این شرکت قرار خواهد گرفت و میتواند گزینهای مناسب برای خانوادههایی که به دنبال خودرویی سدان هستند باشد.
H330 در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی نیز چیزی کم نگذاشته است. سیستمهای ترمز abs و ebd، به همراه دیگر سیستمهای الکترونیکی ایمنی، دکمه استارت و همچنین انبوه امکانات رفاهی در این خودرو همه چیز را برای آسایش و آرامش سرنشینان مهیا ساخته است. سانروف، سیستم فرمان الکتریکی، بسته شدن پنجرهها با استفاده از ریموت کنترل، استاندارد آلایندگی یورو۵ به همراه سیستم EOBD و سیستم ورود بدون کلید از جمله مشخصههای این خودرو است.
گروه خودروسازی سایپا در بحبوحه فشارهای تحریم، ضمن تمرکز بر روی توسعه محصولات اختصاصیاش بر پایه پلتفرمهای X100 و X200 برای در دست گرفتن بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان که پیشتر حضور کمرنگی در آن داشت، دست به کار شد و شمار شرکای تجاریاش از چین را افزایش داد. در میان این شرکا، نام شرکت برلیانس از چین وجود دارد که در حال حاضر خودروهای متنوعی را در بیش از ۱۰ مدل تولید میکند. اما صرفنظر از سایر شرکای چینی و کرهای، گروه خودروسازی سایپا چرا قرارداد همکاری با شرکت برلیانس چین را امضاء کرده است؟
قبل از پاسخ دادن به این سئوال بد نیست بدانید که سایپا تولید دو محصول انتخابی از شرکت برلیانس چین را میخواهد به شرکت زیرمجموعه خود؛ پارسخودرو بسپارد.
شرکتی که به مونتاژ خودروهای لوکس و با کیفیت اما با تیراژ پایین شهره است. این را یادآور شدیم تا در ادامه بگوییم شرکت برلیانس چین نیز وضعیتی مشابه شرکت پارسخودرو دارد یعنی خودروهای لوکس و با کیفیت از برندهای خارجی را در تیراژ پایین در خطوطش مونتاژ میکند. شرکت برلیانس که مانند گروه خودروسازی سایپا که در حومه پایتخت قرار گرفته؛ در حومه شهر پکن، پایتخت چین قرار دارد و سالهاست که به عنوان شریک تجاری بامو و تویوتا به مونتاژ محصولات این کمپانیهای معروف در چین میپردازد.
برلیانس که ۱۰۰درصد خصوصی است از سال ۲۰۰۲ شروع به تولید انواع سواری برای بازار چین کرد و ظرفیت تولید خود را به حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال رسانده است. این شرکت چینی تا قبل از سال ۲۰۰۲ به مونتاژ انواع خودروهای سنگین مشغول بود. لازم به یادآوری است که در کشور چین تعرفه واردات خودروهای آماده (CBU) مدتهاست که به بالای ۱۰۰درصد رسیده است به طوری که فقط برای برندهای خفنی همچون لامبورگینی و پورشه صرف میکند که محصولاتشان را برای چینیهای تازه به دوران رسیده به صورت آماده وارد بازار این کشور کنند اما بسیاری از شرکت های معتبر نظیر بنز، بامو و تویوتا به خاطر اینکه تعرفه واردات کمتری را به دولت چین بپردازند حاضر شدهاند تا خودروهایشان را به صورت CKD در چین مونتاژ کنند.
شرکت برلیانس چین در حال حاضر تقریباً تمام خودروهای بامو مورد نیاز بازار این کشور را مونتاژ میکند و همچنین تا همین اواخر به مونتاژ خودروهای تویوتا مشغول بود.
از آنجا که شرکت برلیانس یک کمپانی مونتاژکننده خودروهای لوکس است و با شرکتهای معتبر خارجی کار میکند باید گفت انتخاب سایپا در مورد این شرکت درست بوده است. شرکتی که بامو اجازه مونتاژ محصولاتش را به آن بدهد قطعاً میتواند شریک خوبی برای سایپا و پارسخودرو باشد. این خودروساز چینی که اکنون درگیر تولید برندهای بینالمللی است خودروهای متنوعی را برای بازار چین تولید میکند.خودروی H320 هاچبک در کلاس پژو ۲۰۶ و امویام ۳۱۵ و خودروی H330 صندوقدار در کلاس پژو ۲۰۶ SD و تندر۹۰ قرار دارد که از این پس توسط پارسخودرو برای بازار ایران مونتاژ خواهد شد.