برخی از ناموران عرصه صنعت، آوازه و شهرتشان عالمگیر است و تعریف و تقبیح ما مردمان هم در وجودشان بیاثر. آنها سمندروار راه خویش را میپیمایند و همچون او از آتش هستی سربلند بیرون میآیند. شاید بتوان تویوتا و اذنابش را از این زمره دانست، برندی که به اسطوره قرن بیستم ژاپن ملقب شده و بیاغراق یکی از بازیگران سترگ قرن بیست و یکم خواهد بود. بهراستی کدام خودروساز را در زیر این آسمان نیلگون مییابید که همچون او تمامی چهار کنج عالم را مسخر کرده باشد و محصولاتش نیز هر کوی و برزنی را درنوردیده باشد؛ هم بیشترین شمارگان تولید را داشته باشد و هم باکیفیتترینشان. واقعیت آن است که حدوث این امر بسیار نادر است و مشابهش را در این عالم کمتر مییابیم. البته بودند پیش از این بزرگانی که در برههای از تاریخ، خرمن خرمن خوشههای سعادت را درو نموده و در پی آن جهانیان را نیز به حیرت واداشتهاند ولی خورشید اقبال آنها خیلی سریع غروب کرد و اکنون نهتنها نامی از آنها در میان نیست بلکه به گوشهای رقتانگیز از این عالم پناه جستهاند.
علیرغم تمامی آوردههای درخشانی که این صنعتگر شرقی بدانها مفتخر است، از چندی پیش بدین سوی، پارهای از رویدادها اعتبار دیرینش را به پرسش گرفته است؛ به نظر میرسد که این خودروساز در وادی روزمرگی و محافظهکاری درغلتیده و هر قدر که وسیعتر شده، شور و نشاط محصولاتش نیز کاستی یافته است، از سوی دیگر هماوردی با همتایان قدر و ریشهدار ژرمنی و آمریکایی هم بنیه و توانش را سخت به چالش گرفته است، رقبایی که بازار اژدهای سرخ را به تیول خویش درآورده و مترصد آنند که به اندک غفلتی او را از تخت سروری به زیر کشند. با این همه تاریخ گواه بر آن است که راهبران این برند از هوش و منشی محتاطانه اما تیزی برخوردارند که در سهمگینترین طوفانهای حیات هم مددکارشان بوده و هر باره آنان را به ساحل نجات رهنمون گشته است.
چند وقتی بیشتر نیست که تویوتا از کراساوور کوچک خود، RAV4، پردهبرداری و آن را به گوشه و کنار عالم روانه نمود. این خودرو از زبان نوینی در طراحیاش بهره میبرد و از کسالت و ملالت نمونه پیشینش هم سخت فاصله گرفته است. این مدل به کشورمان نیز راه یافته و فروش بسیار بهتری را هم نسبت به نسخه قبلیاش رقم زده است، علاوه بر این، در اطراف و اکناف عالم نیز با استقبال درخوری مواجه گشته است. چندی پیش مطلبی از این خودرو را در سایت اماراتی «AUTOMIDDLEEAST» یافتم که هماینک چکیدهای از آن را تقدیمتان میکنم.
تویوتا RAV4 یکی از خوشمنظرترین خودروهای SUV ست و مانند هر تویوتا دیگری، میتوانید روی وفاداری درازمدت آن حساب باز کنید. آخرین نسخه تولیدی این خودرو این حس را به آدمی القا میکند که این مدل از ویژگیهای آفرودی خویش فاصله گرفته و به خودرویی خانوادگی و جهت استفاده روزمره تغییر مسیر داده است.
اشتباه نکنید، تویوتا RAV4 یکی از خوشسیماترین خودروهای موجود است، طرح آن مملو از خطوط تیز و لبهدار بوده که در بخشهای انتهایی آن تجلی یافتهاند. نمای خشن جلوی آن، به همراه خطوط تیز و لبههای زاویهداری که بر روی کاپوتش واقع شده، اشاره بسیاری به سیمای اخمآلود آن میکند. قالببندیهای تند و تیزی که بر روی قوسهای چرخهای جلو و عقب آن صورت گرفته، این هشدار را به سایر رانندگان میدهد که فاصلهشان را با این خودرو حفظ کنند. با این وجود، زوایای تند و تیز مورد اشاره در نمای پشتی خودرو محو میشوند. ارتفاع بخش زیرین خودرو تا سطح زمین، دلالت بر این امر دارد که این مدل از یک نمونه آفرودی، به یک خودرو برای استفاده روزانه مبدل گشته است.
خطوط تند و تیزی که بر روی بدنه این خودرو واقعاند به درون آن نیز امتداد یافته است. هر چیزی در درون این خودرو نمایانگر لبههای تیز است، بازتاب این امر را در کنسول میانی این خودرو نیز مشاهده میکنید و همچنین صفحات بالایی و کناری دربهای خودرو، که نمایی خارقالعاده دارند. سیستم صوتی این خودرو در یک حفاظ منظم و مرتب جای گرفته است و همچنین فرمان آن نیز طرح خوشایند و دلپذیری دارد و زمانی که آن را با دستان خویش مهار میکنید، این اطمینان و قوت قلب را مییابید که با خودرویی مستحکم و استوار مواجهید.
تویوتا RAV4 با دو حالت در زمینه رانندگی عرضه میشود، یکی اسپرت و دیگری 4WD (چهار چرخ متحرک)، به طور ساده میتوان طرز کار این سیستم را به این نحو بیان نمود که در این سامانه، حسگرها، دادههای ورودی را پردازش نموده و قدرت پیشرانه را به نحوی تنظیم میکنند که پیامد آن غلبه بر بیش فرمانی و یا کم فرمانی در خودروست. برای توصیف این مدل تنها میتوان این سخن زیبا را بیان کرد، که با آنکه به نظر میرسد که این خودرو از پهنه خودروهای 4×4 فاصله گرفته است، ولی هنوز هم گزینههای آفرودی بسیاری در آن در دسترستان خواهد بود. در حالت عادی 5 سرنشین به راحتی میتوانند در آن جای گیرند و همچنین فضایی کافی جهت حمل بار در آن وجود دارد.
مدل پایه تویوتا RAV4 مدل 2015 با بهایی معادل 81,500 درهم عرضه میشود. همچنین این خودرو با یک پیشرانه کاملاً مناسب و درخور 2.5 لیتری عرضه میگردد، که توان خروجی آن معادل 176 اسب بخار است. در مدل پایه این خودرو هر آنچه که انتظارش را دارید دریافت خواهید کرد، که از جمله میتوان به 2 ایربگ و شیشههای الکتریکی اشاره نمود. اما چنانچه قصد بهرهمندی از گزینه 4WD (چهار چرخ متحرک، دو دیفرانسیل) را نیز دارید، باید مبلغی در حدود 102,500 درهم را برای آن پرداخت کنید. بهای بالاترین تیپ این خودرو هم معادل 125,000 درهم است.
تویوتا RAV4 مدل 2015 نسیمی از هوای تازه از جانب خودروهای آفرودی تویوتاست. این خودرو یکی از خوشسیماترین مدلها در کلاس خودش بوده و علاوه بر آن با بهایی معقول و منطقی در نمونه پایهاش عرضه میشود. غیبت و عدم ارائه چرخ یدکی در درب پشتی خودرو، آنچنان که از یک تویوتا انتظار میرود، نمایانگر آن است که این خودرو بیشتر جهت حمل و جابهجایی کودکان به مدارس تکوین یافته است تا تعقیب تپههای شنی و ماسهای.
به طور منطقی و معقول ارزشگذاری شده است.
داخل و خارج آن بهخوبی طراحی شده است.
طراحی خشن و زمخت بدنه، عنصر جذابیت و گیرایی را در این خودرو کمرنگ نموده است.
حجم موتور: 2497 سیسی
توان: 177 اسب بخار در 6000 دور/دقیقه
گشتاور: 233 نیوتنمتر در 4100 دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد کیلومتر: 9.9 ثانیه (در برخی منابع 9.3 ثانیه هم ذکر شده است)
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر در ساعت (در برخی منابع 200 کیلومتر هم ذکر شده است)
نوع جعبه دنده: 6 دنده اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: بازوی جناغی دوبل
مصرف سوخت ترکیبی: 8.5 لیتر
طول/عرض/ارتفاع: 4570/1845/1715 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2660 میلیمتر
وزن خالص: 1595 – 1620 کیلوگرم
ظرفیت باک: 60 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 225/75 R 15
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا
این خودرو در انستیتو بیمه ایمنی بزرگراههای امریکا (IIHS) نیز تست شده و در تمامی بخشها اعم از برخورد از نیمه جلو، استحکام سقف، حفظ ناحیه سر و صندلیها و نیز قسمت جانبی خودرو و همچنین آزمون دشوار برخورد از کناره جلوی خودرو (SMALL OVERLAP)، بالاترین امتیاز و یا نمره خوب (GOOD) را دریافت نموده است.
مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS، جلو و عقب دیسکی و خنک شونده
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
سیستم کنترل پایداری VSC
سیستم کنترل لغزش خودرو TRC
سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC
سیستم کنترل اتوماتیک موتور در سرپایینی DAC
سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ (KEYLESS)
آینه وسط الکتروکرومیک
تنظیم چند حالته و برقی صندلی راننده
امکان انتخاب نحوه رانندگی (ECO و یا SPORT)
مانیتور 7 اینچی
سیستم صوتی + CD + MP3 + پورت USB + AUX + بلوتوث
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک و دو ناحیهای به همراه فیلتر داخل اتاق
مجهز به سیستم برفپاککن تناوبی با تایمر
سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)
4 سنسور برای دنده عقب به همراه نمایشگر
چراغهای جلو زنون همراه با سیستم روشنایی در روز (DRL)
چراغهای جلو مجهز به اتو لایت (AUTOLIGHT)
گرمکن شیشه عقب به همراه تایمر
6 عدد بلندگو
فرمان برقی (EPS)
سانروف برقی
دوربین دید عقب
صندلیها با پوشش چرمی
آنتن سقفی
سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)
در ایران: 225 میلیون تومان (ثبت نام در نمایندگی- دو دیفرانسیل مدل 2015 تیپ 3)
در امارات: 81,500 الی 125,000 درهم