1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

9 فروردین 1394
  • 2
  • 9504

این خودروی کوچک پر سر و صدا و در عین حال، با ظاهری آراسته، فیات 500C آبارث است که قیمتی برابر ۳۲ هزار و ۹۵ دلار دارد.

در حالی که جمع زیادی از علاقه‌مندان به دنیای رانندگی هنوز هم گیربکس‌های دستی را در خودروهای خود ترجیح می‌دهند، سیستم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته در آبارث کابریولت، کنتراستی جالب با شیفتر نرم و کلاج احساساتی گیربکس دستی ۵ دنده در فیات 500C آبارث مدل تست‌شده در ۲۰۱۳ ایجاد کرده است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک Aisin که یک آپشن ۱۳۵۰ دلاری است، هماهنگی بسیار خوبی با قدرت خروجی موتور توربوی ۱/۴ لیتری دارد. فیات تنظیمات متفاوتی را برای موتور مولتی‌ایر چهار سیلندر برای استفاده در کنار گیربکس اتوماتیک به کار برده است؛ در مقایسه با نسخه گیربکس دستی، قدرت به میزان ۳ اسب‌بخار کاهش پیدا کرده و به ۱۵۷ اسب‌بخار رسیده و در همین حال، گشتاور با رشدی ۱۷/۶ نیوتن‌متری مواجه شده است. این گشتاور در ۱۰۰ دور بر دقیقه کمتر به حداکثر خود، یعنی ۲۴۸/۱ نیوتن‌متر می‌رسد و حالتی ملایم‌تر برای موتور در دور موتور زیر ۳۰۰۰ ایجاد شده است. در واقع، مدل اتوماتیک آبارث در شتاب‌گیری سریعتر از 500C با گیربکس دستی عمل می‌کند و در ۶/۹ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. این در حالی است که برای مدل با گیربکس دستی، این زمان ۷/۳ ثانیه بوده است.

همانند نسخه با گیربکس دستی، 500C آبارث اتوماتیک نیز با میله‌های ضدّ لغزش و دامپرهای با عملکرد بالا، ترمز‌های بزرگ و همین‌طور چرخ‌ها و تایرهای بزرگ همراه است. سیستم دستیار الکتریکی فرمان، سرعت واکنش بالایی دارد و قابلیت این را دارد که تمام اشاره‌های کوچک از فرمان فربه و با پوشش چرمی را منتقل کند. در هنگام سرعت، 500C حس پایداری و اعتماد به نفس بسیار خوبی دارد و این در حالی است که تنها ۲/۳ متر بین محورهای جلو و عقب آن فاصله است. با این حال، بر روی سرعت‌گیرها، پشته‌های برف و ناهمواری‌ها جنب و جوش زیادی از خود نشان می‌دهد و بنابراین باید مراقب قهوه و کاپوچینوی خود باشید.

در زمان این بررسی، یک پوشش برفی ضخیم انجام عملیات تست 500C آبارث را محدود کرده است. بر این اساس، متأسفانه خبری از حداکثر سرعت یا تست لغزندگی در پیچ نیست. ولی در همین حال، در گوشه‌ای از جاده سنگفرش، انجام یک تست ترمز بی‌نقص ممکن شده است؛ جایی که 500C از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در ۵۱/۸۲ متر متوقف شده که مشابه مسافت ۵۰/۹ متری در آبارث کابریولت مدل ۲۰۱۳ است.

تجدیدنظر طراحی داخلی 500C برای سال ۲۰۱۵، تبدیل به آشوبی از شکل‌ها و عملکردها شده است و هیچکدام از سوئیچ‌ها یا دکمه در جایی که از آنها در خودروهایی مانند محصولات تویوتا انتظار دارید، نیستند. ولی این خودرو، یک «تویوتا» نیست و یکی از نکات جالب رانندگی با آن این است که مثلاً مدت‌ها دنبال یک دکمه می‌گردید و وقتی به صورت اتفاقی آن را می‌زنید، می‌بینید که همان چیزی است که یک ماه پیش به دنبال آن بوده‌اید!

در حالی که صندلی‌های عقب، شرایط نسبتاً مناسبی دارند، صندلی‌های جلو، هم راحت بوده و هم تکیه‌گاه‌های بسیار خوبی دارند. در همین حال، فرمان مورب 500C حالت تلسکوپی ندارد. ولی زمانی که پدال کلاجی در آن پایین نیست، این موضوع، چندان هم جای نگرانی ندارد. نمایشگر ۷ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در فیات 500C تا حدّی به رفع درهم‌ریختگی موجود در داشبورد کمک می‌کند، ولی متأسفانه سیستم راهبری در آن دیده نمی‌شود. برای آن که به نقشه دسترسی داشته باشید، باید از آپشن سخت‌افزاری TomTom به ارزش ۶۰۰ دلار استفاده کنید که به این منظور، یک نمایشگر کوچک در بالای داشبورد شما قرار می‌گیرد.

در مقابل، سادگی در باز کردن سقف کانورتیبل بسیار جالب‌توجه است و دقت عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد. وقتی این سقف در بالای صندوق عقب جمع شده باشد، ظاهر بسیار جمع و جوری دارد. در همین حال، وقتی دکمه آن را می‌زنید، از میان کانال‌های بالای درها عبور کرده و شما را از نویز باد و نشت آب باران محافظت می‌کند. تنها نکته منفی، صدای اگزوز است که همیشه در داخل شنیده می‌شود.

ولی در مجموع، فیات 500C آبارث، خودرویی است که می‌تواند به راحتی در ترافیک مانور دهد و رانندگی لذت‌بخشی در اطراف شهر داشته باشد. در همین حال، این خودرو را در هر جا که بخواهید، می‌توانید پارک کنید. در این نسخه کابریولت، نه‌تنها فضای بیرون، آزادیِ بیشتری برای ورود به داخل کابین دارد، بلکه انعکاس‌ بیشتری از ویژگی‌های آبارث نیز به دنیای بیرون منتقل می‌شود.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.

• قیمت مدل تست: ۳۲۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۸۶۴۵ دلار).

• نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر در یک ردیف با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.

• گنجایش: ۱۳۶۸ سی‌سی.

• قدرت: ۱۵۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۲۴۸/۱۱ نیوتن‌متر در ۲۴۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۳۰۱ متر.

• طول ماشین: ۳/۶۶۸ متر.

• عرض: ۱/۶۲۸ متر.

• ارتفاع: ۱/۵۰۴ متر.

• وزن کلی: ۱۲۱۷ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۵ ثانیه.

• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۱ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸۴ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی: تست نشده

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۸۱۶ متر.

• چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: تست نشده.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

 تست و بررسی فیات 500C مدل 2015

منبع پدال



نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (10 فروردین 1394 ساعت 00:04)

    واقعا این مدل باید بیاد تو ایران

  • علی فلاحت علی فلاحت (9 فروردین 1394 ساعت 09:44)

    عاشق عقربه توربوش هستم