بررسی لندروور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

11 فروردین 13946:01
15 دقیقه


بررسی لندروور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

در ایسلند با نام‌هایی مانند «نپتونوس»، «توربیور» یا «جِیغ‌سپوغزو» مواجه می‌شوید، ولی هیچ‌وقت با اسامی مانند مون یونیت (Moon Unit، نام بازیگر و نویسنده زن در امریکا) و زوما نستا راک (Zuma Nesta Rock، نام پسر گوین استفانی که در ۲۰۰۸ به دنیا آمد) مواجه نمی‌شوید. در کشور ایسلند، پدر و مادرهای جدید برای نام فرزندشان می‌توانند از بین ۳۵۰۰ اسم تأیید شده انتخاب کنند. در همین حال، برای انتخاب اسمی غیر از موارد تأیید شده، درخواست خود را به «کمیته نام‌های شخصی» ارسال می‌کنند. این کمیته، متشکل از ۳ نفر است که وظیفه‌ای شامل حفاظت از میراث فرهنگی کشور و حفاظت از بچه‌ها در مقابل تمسخر به خاطر نامشان در طول زندگی عهده‌دار هستند.

جای تأسف است که این کمیته وظیفه‌ای در قبال خودروسازان ندارد. این هیئت می‌توانست در سال ۲۰۰۵ جلوی لندروور را برای کنار گذاشتن عنوان «دیسکاوری» و انتخاب نام‌هایی به صورت «حرف و عدد» برای برخی از مدل‌های موجود در بازار امریکای شمالی بگیرد. دیسکاوری تبدیل به LR3 و در نهایت، LR4 شد و مدل کامپکت فریلندر، عنوان LR2 را به خود گرفت. امّا اکنون لندروور تصمیم گرفته است که اشتباهات گذشته خود را جبران کند و نام آخرین کراس‌اور آن حتماً تأییدیه کمیته نام‌گذاری ایسلند را دریافت خواهد کرد. مدل LR2 که حداقل برای یک سال دیگر در بازار فروخته خواهد شد، حالا با عنوان جدید «دیسکاوری اسپورت» عرضه می‌شود که کاملاً شایسته این نام‌گذاری است.

لندروور LR2 کنونی تبدیل به خودرویی عجیب و دوست‌نداشتنی در بازار امریکا شده است. کمتر از ۳۷۰۰ مشتری در این بازار، یک نمونه از این مدل‌ها را در سال ۲۰۱۴ به خانه برده‌اند؛ یعنی تنها حدود ۷ درصد فروش کل لندروور. دیسکاوری اسپورت جدید که قیمتش از ۳۷۹۹۵ دلار آغاز می‌شود، نسبت به ب‌ام‌و X3 دو دیفرانسیل و آئودی Q5، حدود ۲ هزار دلار ارزان‌تر است. در همین حال، به نظر می‌رسد، فروش بیشتر لندروور به خاطر طراحی زیبای به کار رفته در آن باشد. در دیسکاوری اسپورت، پنل‌های بدنه بر روی یک فریم عضلانی کشیده شده‌اند و در نتیجه، یک طراحی به دور از درهم‌ریختگی ایجاد شده است.

دیسکاوری اسپورت به اندازه ۹۴ میلی‌متر نسبت به LR2 کشیدگی پیدا کرده است و ردیف سوم صندلی‌ها را نیز ارائه می‌دهد. همچنین طول این مدل نسبت به پسرعموی صمیمی خود، «رنجروور اووک»، حدود ۲۲۹ میلی‌متر بیشتر است. امّا حقیقت این است که خط سقف دیسکاوری اسپورت مانند اووک چندان تهاجمی نیست و فضای سر و دید بیرونی در اووک به‌مراتب بهتر است.

کابین مطابق معمول لندروور ساخته و پرداخته شده و در آن مواد سطح بالا و یک سیستم اطلاعات و سرگرمی متوسط استفاده شده‌اند. البته موضوع سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار مهم است؛ چرا دیسکاوری اسپورت اولین مدل جگوار لندروور است که از سیستم جایگزین و بهینه‌سازی‌شده InControl استفاده می‌کند. این سیستم از یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی استفاده می‌کند که با رنگ‌های بیشتر و گرافیک‌ها جذاب، حالت برجسته‌ای پیدا کرده است. با این حال، تنها چند لمس کوتاه بر روی صفحه کافی است تا کُندبودن واکنش نرم‌افزاری آن مشخص شود؛ مشکلی که هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

در جلوی ستون دوم بدنه خودرو، دیسکاوری اسپورت بسیاری از المان‌های مکانیکی خود را با مدل اووک مشترک است؛ از جمله یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر و یک گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته. این موتور 240 اسب‌بخاری که توسط فورد طراحی و ساخته می‌شود، واکنش و سرعتی مشابه آنچه در موتورهای توربوی چهار سیلندر آئودی و ب‌ام‌و دیده می‌شود، ندارد. در همین حال، این موتور، می‌تواند حداکثر گشتاوری برابر ۳۴۰/۳ نیوتن‌متر برای دیسکاوری اسپورت تولید کند. پیش‌بینی می‌شود که دیسکاوری اسپورت با وزن ۱۹۹۶ کیلوگرمی خود، نتواند در زمینه شتاب با رقبای موجود در کلاس خود که زیر ۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسند رقابت کند و شاید این زمان برای این مدل حدود ۷/۳ ثانیه باشد.

حس کُند بودن موتور وقتی تشدید می‌شود که گیربکس در هنگام رفتن به دنده پایین‌تر، وقفه‌ای کوتاه در هنگام تغییر دنده ایجاد می‌کند. البته این مشکل در دیگر وسایل نقلیه‌ای که از گیربکس ZF استفاده می‌کنند و از جمله جیپ چروکی دیده می‌شود. به نظر می‌آید این گیربکس ۹ سرعته نسبت به گیربکس ۶ سرعته که جایگزین آن شده، یک گام به عقب رفته باشد. در حالی که کیفیت شیفت دنده‌ها نسبت به چروکی، نرم‌تر شده است، ولی رفتن به دنده بالاتر از دنده اول به دوم، هنوز با همان تکانه ناخوشایند همراه است.

با توجه به تأخیر موتور و تردیدهای گیربکس، رانندگی آرام با دیسکاوری اسپورت می‌تواند کاری چالش‌برانگیز باشد. در طول شتاب‌گیری با پدال گاز در حالت نیمه برای بالا رفتن از یک تپه یا سبقت یا به شکلی ساده برای رسیدن به حداکثر سرعت، دیسکاوری اسپورت زمان زیادی را برای سرعت گرفتن معطل نمی‌کند؛ طوری که سرنشینان خودروی شما خیال می‌کنند که با پدال گاز مانند یک سوئیچ خاموش و روشن کار می‌کنید. البته موتور جدید اینجنیوم ۲ لیتری توربوی جگوار لندروور نیز قرار است از اواخر سال ۲۰۱۶ وارد مرحله تولید شود که به این زودی‌ها، آن را در این مدل نخواهیم دید.

در حالی که پیشرانه یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف دیسکاوری اسپورت است، شاسی مورد استفاده در این، یکی از بهترین شرایط را دارد. این شاسی با یک ساختار صلب یکپارچه همراه است که بیشتر وزنش مربوط به قسمت‌های فولادی است. ولی در همین حال، کاپوت، سپرها، سقف و درب عقب، قالب آلومینیومی دارند. در مسیرهای یخ‌زده و پر از ناهمواری ایسلند، بدنه دیسکاوری اسپورت هیچ‌گاه دچار لرزش نشد و با آرامش در آن‌ها حرکت می‌کرد. در جاده‌های آسفالته، کابین واقعاً ساکت است؛ مخصوصاً اینکه بدانیم در خودروی تست از تایرهای زمستانی استفاده شده است.

کیفیت سواری، هم در جاده و هم در خارج از آن، بسیار مناسب است و خبری از «خشونت اسپورتی» مانند اووک نیست. بهینه‌سازی سیستم تعلیق، شاهکاری از یک دامپینگ مطیع و یک کنترل بدنه صلب است. سیستم تعلیق جدید مولتی‌لینک در عقب که کوتاه‌تر و جمع‌وجورتر از سیستم مشابه خود در اووک است، باعث ایجاد فاصله بیشتر بین چرخ‌ها شده و در نتیجه، امکان استفاده از آپشن ردیف سوم صندلی‌ها فراهم شده است. لندروور مدل «دیسکاوری اسپورت» را یک خودروی ۵+۲ سرنشینه می‌داند. البته این موضوع را باید این‌گونه تفسیر کرد که در دیسکاوری اسپورت فضایی برای ۵ بزرگسال و ۲ بچه خردسال فراهم است. البته استفاده از ردیف سوم صندلی‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد و بهترین مزیّت این ردیف صندلی، طراحی فضایی آن‌هاست. وقتی این ردیف صندلی‌ها جمع شود، کف دیسکاوری اسپورت همانند نسخه ۵ سرنشینه صاف می‌شود. البته این نکته را نیز باید درنظر بگیریم که ورژن ۷ سرنشینه نمی‌تواند برای حمل وسایل از فضای زیر کف استفاده کند.

لندروور که تحت مالکیت کمپانی «تاتا» قرار دارد، بازنگری‌های بسیار خوبی در مورد طراحی مدل‌های رنج‌روور انجام داده است. دیسکاوری اسپورت نشان می‌دهد که بخش لندروور از این خانواده بزرگ، به دنبال کسب موفقیت و تجدید حیات است. مدل LR4 به زودی دوباره با عنوان «دیسکاوری» شناخته خواهد شد و یک «دیفندر» جدید نیز تا ۲ سال آینده به بازار می‌آید (این مدل قرار است برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته در بازار امریکا نیز عرضه شود).

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ یا ۵+۲ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت:

o مدل SE برابر ۳۷۹۹۵ دلار.

o مدل HSE برابر ۴۲۴۹۵ دلار.

o مدل HSE لاکچری: ۴۶۴۹۵ دلار.

• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۹ سی‌سی.

• قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۴۰/۳۱ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۷۴۱ متر.

• طول ماشین: ۴/۵۹ متر.

• عرض: ۱/۸۹۵ متر.

• ارتفاع: ۱/۷۲۵ متر.

• وزن کلی (تخمین): ۱۹۹۶ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد (تخمین):

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۳ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۶ ثانیه.

• سرعت نهایی: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

 بررسی لندرور دیسکاوری اسپرت مدل 2015

منبع: پدال