1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین تست مرسدس G500 4×4²

اولین تست مرسدس G500 4×4²

17 فروردین 1394
  • 0
  • 6597

در سال‌های نه‌چندان دور، کنار گذاشتن مرسدس‌بنز کلاس G موضوع مشترک بحث‌های جلسات هیئت‌مدیره دایملر بوده است. این خودروی آفرود، ریشه در طراحی وسیله نقلیه‌ای دارد که در ابتدا برای استفاده‌های نظامی توسعه داده شده است و در واقع متعلق به دورانی است که روزگار آن گذشته است. ولی در حال حاضر، این موضوع در بین بحث‌های دیگر رنگ باخته است؛ چرا که مشتریان جدید خودروهای لوکس به دنبال وسایل نقلیه‌ای هستند که در عین متفاوت بودن، نمایشی با اصالت نیز از خود نشان دهند. در نتیجه فروش واگن‌های کلاس G بهتر از هر زمانی شده است. در سال گذشته، این خودروها فروشی ۱۴ هزار دستگاهی داشتند. این موضوع باعث شد تا دایملر به فکر تغییر و تحول در کلاس G بیفتد و اندکی سرمایه به سمت این مدل سرازیر کند.

دو سال پیش، مرسدس‌بنز با مدل G63 AMG 6×6 که یک نسخه خارج از بازار امریکا بر پایه پروژه‌ای برای ارتش استرالیا بود، دنیا را شگفت‌زده کرد. امّا یک مشکل وجود داشت؛ تحت‌تأثیر قرار دادن مردم با یک خودرو 6×6 ممکن است در صحراهای خاورمیانه کار راحتی باشد، ولی در شهرهای اروپایی، کار چندان ساده‌ای نیست. برای هدایت یک غول سه‌محوری، فارغ از نشانی که بر روی خود دارد، مهارت قابل‌توجهی نیاز است.

امّا حرکت و مانور در G500 4×4² بسیار آسان‌تر است. مرسدس‌بنز G500 4×4² یک خودرو به صورت نمونه اولیه است که در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته است. دایملر هنوز به صورت رسمی تولید این سری از خودروها را تأیید نکرده است. ولی با توجه به فروش بیش از ۱۰۰ نمونه از 6×6 های گران‌قیمت، حتی قبل از این که مرحله تولید به پایان برسد، پتانسیل موجود برای این مدل جدید مشابه نیز قابل‌توجه خواهد بود.

مخرج مشترک منحصر به فرد در G63 AMG 6×6 و G500 4×4²، محورهای پورتال است که از دنده‌ها در کاسه چرخ استفاده می‌کند تا امکان قرار گرفتن محور در سطحی بالاتر از مرکز چرخ‌ها را فراهم کند و در نتیجه، ارتفاع کف خودرو از زمین افزایش می‌یابد. در این حالت، خودرویی داریم که فاصله‌ای ۴۵ سانتی‌متری از زمین و موانع موجود در آن دارد؛ ارتفاعی که در برابر ۲۱۱ میلی‌متری کلاس G موجود قرار می‌گیرد. همچنین این خودرو می‌تواند از آبی به عمق ۱ متر نیز عبور کند. در حالی که واگن G استاندارد، بدنه‌ای نسبتاً جمع‌وجور دارد، این نسخه دارای عرضی به اندازه ۲/۱ متر است. البته این عرض نیز نمی‌تواند رانندگی در شهر را چندان با مشکل مواجه کند. از طرف دیگر، ارتفاع ۲/۲۵ متری این خودرو می‌تواند محدودیت‌های سازه‌ای بسیاری از پارکینگ‌ها را به چالش بکشد.

واگن G معمولی به نظر می‌رسد در زمینه قابلیت‌های آفرود دست‌نیافتنی باشد، ولی مدل 4×4² به لطف‌های محورهای پورتالی خود، مرزهای قابلیت‌های آفرود را جابجا کرده است. مسیرهای تست، شرایطی مانند یک بستر رودخانه نیمه خشک، شیب‌های تُند سنگی بوده‌اند که این خودرو با فاصله بسیار زیاد نسبت به زمین و رویکرد جدید در طراحی زوایای خود، نشان داده که می‌تواند از سخت‌ترین مسیرها نیز بدون هیچ مشکلی عبور کند. همچنین به لطف بدنه عریض‌تر، حس پایداری و اعتماد به نفس بیشتری منتقل می‌کند. البته در همین حال، امکان انتخاب تایرهای آفرود ۳۷ به ۱۲/۵ اینچی مخصوص مسیرهای گِلی بر روی چرخ‌های ۱۸ اینچی beadlock وجود دارد. همچنین برای رانندگی در جاده، این تایرها را می‌توان با نوع 325/55 بر روی چرخ‌های ۲۲ اینچی نیز تعویض کرد.

بدیهی است که G500 4×4² بر روی سطح جاده، عملکرد چندان درخشانی ندارد. دامپرهای با کنترل الکترونیکی در آن می‌توان بین دو حالت تنظیم «کامفورت» و «اسپورت» تغییر کنند. تفاوت بین این دو حالت در سواری و هندلینگ بسیار مشخص است، ولی فرمان‌پذیری خودرو با حالتی مبهم و غیردقیقی که در این مدل و دیگر G واگن‌ها دارد، همچنان بدون‌تغییر باقی می‌ماند. با این حال، در یک مسیر مستقیم، چابکی و طراوت خوبی را در هنگام حرکت شاهد هستیم که بیشتر این موضوع به موتورهای جدید دو توربوشارژر ۴ لیتری V8 برمی‌گردد که بر اساس طراحی موتورهای M178 از AMG است. این همان پیشرانه‌ای است که در بسیاری از مدل‌های آینده مرسدس‌بنز استفاده خواهد شد و ارائه آن در نمونه اولیه کلاس G، اهمیت این مدل شاسی‌بلند را می‌رساند. در این تست، خروجی این موتور به اندازه ۴۱۶ اسب‌بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن‌متر اندازه‌گیری شد و به‌نظر می‌رسد که این V8 جدید بتواند 4×4² را در کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز به میزان ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت اندازه‌گیری شده است. این در حالی است که دایملر توصیه کرده که با تایرهای آفرود، محدوده سرعت آن را در زیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت درنظر بگیریم.

قدرت فوق‌العاده پیشرانه با صدای مخصوص یک AMG همراه است که با دو لوله اگزوز در جلوی چرخ‌های عقب همراه است. این لوله‌های کنار، شاید صرفاً برای تأکید بیشتر بر طراحی فوق‌تهاجمی این مدل استفاده شده باشند. گلگیرها از جنس کامپوزیت فیبرکربنی ساخته شده‌اند و جلوبندی نیز به صورت مستقیم از G63 AMG و G65 AMG گرفته شده است. در مورد قیمت‌گذاری، باید انتظار داشت که قیمت G500 چیزی بین دو مدل بالا درنظر گرفته شود؛‌ البته اگر دایملر تصمیم به تولید این مدل بگیرد. اگر این کمپانی چنین تصمیمی نگیرد، واقعاً جای تعجب خواهد بود.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهارچرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• برآورد قیمت: 200,000 دلار.

• نوع موتور: DOHC ۳۲ سوپاپ V8 با دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، انژکتور مستقیم سوخت.

• گنجایش: ۳۹۸۲ سی‌سی.

• تخمین قدرت: ۴۱۶ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.

• تخمین گشتاور: ۶۱۰/۱۲ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۸۵ متر.

• طول ماشین: ۴/۷۶۳ متر.

• عرض: ۲/۱۰۱ متر.

• ارتفاع: ۲/۲۵ متر.

• وزن کلی (تخمین): ۲۷۲۱ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد (تخمین):

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۷ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۵ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۴ ثانیه.

• سرعت نهایی: ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.

برآورد مصرف سوخت:

• ۲۳/۵ لیتر در شهر و ۱۸/۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

 اولین تست مرسدس  G500 4×4²

منبع پدال



نظرات