1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

18 فروردین 1394
  • 62
  • 176659

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

سرانجام زمزمه های تولید نسل دوم یا مدل ارتقاء یافته تیبا با نام رسمی ساینا رسمیت یافت و طبق اعلام نظر مدیران ارشد سایپا در چند ماه نخست سال جاری ، شاهد پیش فروش و عرضه سری اول ساینا به بازار کشورمان خواهیم بود.از این رو قصد داریم در این مطلب به صورت خلاصه و مفید به بررسی و معرفی این محصول تازه صنعت خودرو ایران بپردازیم.

ساینا در واقع مدل فیس لیفت شده و ارتقاء یافته تیبا به شمار می آید و اگر قرار بر حفظ رویه مرسوم در صنعت خودروسازی جهانی بود، قاعدتا نمی بایست که با نام متفاوتی نسبت به تیبا عرضه می شد،بلکه در واقع پس از گذشت چهار یا پنج سال از تولید و معرفی سری نخست تیبا، ارائه مدل جایگزین یا فیس لیفت مدل اولیه تیبا کاملا منطقی و به جا به نظر می رسد، اما به هر عنوان مسئولین امر تصمیم به ارائه این محصول با نامی متفاوت به بازار گرفته اند.

طراحی بدنه

طراحی ظاهری ساینا را می توان یک گام نه چندان بزرگ به سمت جلو دانست.در حالی که دماغه و خط و خطوط کلی تیبا با شباهت غیر قابل انکار به لانچیا اپسیلون نمی توانست آنچنان که باید و شاید، بیننده را به خود جلب کند.ساینا با جلو پنجره عریض و چراغ های چند ضلعی با فرم کلی افقی، چهره ای مرسوم و نسبتا اسپرتی را از خود به نمایش می گذارد و اگر خط و خطوط بی دلیل و خام بر روی سپر جلو را نادیده بگیریم، می توان نمره قبولی را با کمی ارفاق به طراحان ساینا اهدا کرد.همانطور که پیشتر در مورد سایر خودروهای فیس لیفت شده در بازار کشورمان مانند پارس یا دنا هم شاهد بودیم، تغییری در خط و خطوط اصلی درب ها در نمای جانبی روی نداده است و متاسفانه تغییرات طراحی خودرو به تعویض و تغییر فرم چراغ ها و سپر ها در جلو و عقب خودرو محدود می شود،البته جالب است که برخی جزییات در نمای جانبی هم دچار تحول شده است، برای مثال زه ضربه گیر روی درب که در نمای جانبی تیبا کاملا جلب توجه می کند در ساینا حذف شده اند و خط کمانی برجسته و قدیمی گلگیر جلو تیبا نیز جای خود را به ماهیچه عضلانی جذب شده در فرم کلی گلگیر داده است.تغییرات در گلگیر عقب بسیار ناچیز به نظر می رسد و در این بخش تنها می توان به تغییر فرم مربع شکل درب باک تیبا به طرح دایره ای شکل در ساینا اشاره کرد.همچنین انتظار می رود که با توجه به قیمت بیشتر ساینا، در این بخش شاهد دستگیره های و آینه های جانبی همرنگ بدنه باشیم.شکی نیست که نمای عقب تیبا نسبت به نمای جلو هماهنگ تر است و زیبایی و تناسب بیشتری دارد اما در ساینا این بخش هم دچار تغییر و تحول شده و حالا چراغ های عقب با رنگ بندی سفید و قرمز مشابه سمند LX می توانند احساس بهتری را از مواجه با یک سدان اقتصادی و جمع و جور با چاشنی جوان پسند و مدرن به بیننده منتقل کنند.

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

فضای داخلی

مهمترین تغییر در نمای داخلی کابین را باید در طراحی مجدد داشبورد جستجو کرد که برخلاف تیبا در بخش مرکزی فضای کمتری را اشغال می کند و این تغییر ساده به معنای افزایش فضای پا و زانو برای سرنشین جلو خواهد بود،البته در زمینه زیبایی فضای کابین و داشبورد با توجه به تعداد اندک عکس های منتشر شده از داشبورد ساینا نمی توان نظر قطعی دارد اما به نظر می رسد که بزرگترین نقطه ضعف در این بخش به طرح عجیب و بسیار بدوی دریچه های خروجی تهویه مطبوع در بخش مرکزی داشبورد مربوط باشد که از یکدیگر چند سانتی متر نیز فاصله دارند.بر اساس اطلاعات اولیه ظاهرا ساینا در دو تیپ متفاوت از نظر تجهیزات رفاهی تحت عنوان تیپ پایه و لوکس عرضه می شود و امکان سفارش ساینا با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، شیشه بالابر برقی برای تمامی درب ها و آینه های جانبی برقی برای تیپ لوکس وجود دارد.

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

مشخصات فنی ساینا

همانطور که پیشتر گفته شد ساینا با کد فنی S232 از نظر پلت فرم و قطعات فنی، تفاوت چندانی با تیبا ندارد.پیشرانه 1.5 لیتری هشت سوپاپه تحت استاندارد یورو 4 با کد فنی M15 شناخته می شود و با نسبت تراکم 9.7 به 1، اساسا همان پیشرانه مورد استفاده در تیباست که از اواسط سال 92 با انجام برخی تغییرات جزئی، امکان رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 را بدست آورده است.بر اساس اطلاعات اولیه این پیشرانه در حدود 80 اسب بخار قدرت و 126 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس پنج سرعته دستی تحویل می دهد که با توجه به وزن حدود 1050 کیلوگرمی بدنه، امکان شتاب گیری نسبتا مناسبی را برای ساینا فراهم می آورد.مهمترین تفاوت فنی ساینا نسبت به تیبا را باید در محور عقب جستجو کرد که پس از سال ها تحقیق و توسعه توسط واحد مهندسی سایپا از فرمت قدیمی کاسه ای خارج شده و به نمونه مجهز به ترمز دیسکی تبدیل شده است و از این رو می توان امیداور بود که سرانجام ضعف پایه ای ترمزهای محصولات ارزان قیمت سایپا در این مدل رفع شده باشد.برای این خودرو علاوه بر سامانه ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز یا همان EBD نیز در نظر گرفته شده است که می تواند در بهبود کارایی ترمز موثر باشد.از نظر ایمنی تفاوت شاخص دیگری بین ساینا و تیبا وجود ندارد و آنطور که از اطلاعات اولیه مشخص است، تغییری در شاسی و بدنه خودرو در جهت افزایش ایمنی تصادفات نیز روی نداده است.در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا برخی مشکلات کیفی تیبا در خصوص ضعف صفحه کلاچ،عدم هماهنگی مناسب ضرایب دنده با عملکرد موتور و یا خرابی زود هنگام کمک فنرها که برخی مالکین با آن مواجه شده اند، در ساینا رفع شده است یا اینکه هر دو خودرو از نظر کیفی نیز در شرایط یکسانی قرار می گیرند.

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

قیمت و شرایط بازار

بر طبق برآورد های اولیه که در اسفند ماه سال گذشته مطرح شد، سری اول ساینا احتمالا با قیمتی در حدود 28 الی 30 میلیون تومان در سه ماه دوم سال جاری راهی بازار خواهد شد.چنین قیمتی ساینا را به شکل مستقیم در برابر محصولات سنتی ایران خودرو نظیر تیپ های پایه 405 و سمند قرار می دهد که خودروهای شناخته شده ای با بدنه بزرگتر از ساینا و موتورهای قدرتمند تر هستند.بنابراین برگ برنده ساینا در این بخش در بازار تنها می تواند کیفیت بالاتر ساخت و مونتاژ و عملکرد اقتصادی از نظر مصرف سوخت و هزینه های نگهداری نسبت به پلت فرم قدیمی و کم کیفیت 405 باشد،اما پیش بینی کیفیت و میزان رضایت مندی مشتریان ساینا در بلند مدت چندان ساده نیست و از این رو باید صبر کرد تا میزان محبوبیت ساینا در بازار فروش از نظر کیفی در طی ماه های آینده مشخص شود.

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا

 بررسی اولیه ساینا جدید ترین محصول سایپا




نظرات

  • داود داود (17 دی 1397 ساعت 23:07)

    آقا اونایی که اینجا از ساینا بد میگن قطعا یا ماشینی پایینتر از ساینا دارن یا اینکه اصلا ماشین ندارن . اگه پول بیشتری داشتن که نمیومدن درباره ساینا نظر الکی بدن . منم پراید دارم میخواستم یه لول برم بالاتر که تصمیم گرفتم ساینا بخرم .از فامیلامون هم هستن که ساینا دارن همه جوره امتحانش کردم واقعا ماشین نرم و پرشتابیه و اگه از هر کی که ساینا داره بپرسی واقعا راضی ان ازش .چند روز پیش یه دونه ex ایکس ثبت نام کردم مطمعنم که ماشین خوبیه . ارزش این ماشین سه چهار سال بعد مشخص میشه هر ماشین نو ظهوری قطعا منطقدانی داره که اناهم هم بعدا نظر شون عوض میشه .

  • سعید سعید (24 اسفند 1395 ساعت 09:54)

    ماشین ایرانی کلا اشغاله از پراید گرفته تا به پژو و بقیه...... شیشه بالابر و موکت کف رو جزء آپشن حساب میکنن . خر همون خره فقط زینش عوض شده(ظاهرشو عوض کردن) قیمتش بالا رفته. بخدا خر ایمنی بیشتر نسبت به این اشغالا ک تولید میکنن داره

  • حسین حسین (3 اسفند 1395 ساعت 23:42)

    سلام من ساینا خریدم واقعا ازش راضی هستم نسبت به تیبا خیلی بهتر شده خیلی شیک تره قیمتش هم با این تغییراتی که بهش دادن می ارزه چه بسا همین تغیرات رو اگه خودتون بخواید رو تیبا معمولی بدین همین قیمت پاتون میافته حالا هر کی پول داره و میتونه ماشین خارجی و خوب بخره خب صد البته که بهتره ولی با این پولی که ما داریم و تو این رنج ارزشش رو داره ولی یه علامت سوال بزرگ جلو خود شرکت سایپا هست وقتی یه چیز نزدیک ۲۷۸۰۰۰۰۰بابت این ماشین پول میگیرین یه انتن ساده و یا آچار چرخ ناچیز چیه که شما از رو ماشین برداشتین تازه کارت نارنجی هم که توی تبلیغات به عنوان یه آپشن اسم بردین چرا حذفش کردید من این ماشین رو نمایندگی کاسانه رشت برداشتم ولی اینا رو نداره

  • رضا رضا (2 اسفند 1395 ساعت 23:13)

    باسلام خدمت دوستان بنده مردادماه یک دستگاه خودرو ساینا خریدم ویک ماهه بعدش به مسافرت رفتم (کردستان)توی راه به چندنتیجه رسیدم که فکرکنم به دردشما بخوره:۱_ترمزاش واقعا حرف نداره۲_امکاناتش نسبت به قیمتی که داره واقعا خوب هست۳_لاستیکاش یه کم کوچیک هست۴_عقبش قیافه ی خیلی خوبی نداره اماجلوی خودرو به مراتب خیلی بهترهست۵_صدای موتورداخل کابین میاد۶_مشکل بسته شدن درداره همون طورکه درتیبانیز این مشکل وجودداره ورفع نشده.

  • هوشنگ دهقان هوشنگ دهقان (30 بهمن 1395 ساعت 01:46)

    عزیزان من ،ساینا خیلی مذخرفه...نخرید تو را به خدا

  • بهروز بهروز (18 بهمن 1395 ساعت 03:20)

    من چند روزه تحویل گرفتم از کمپانی خب نسبت به ماشین های هم قیمت امکاناتش عالیه فقط یکم بعضی چیزارو مثل دستگیره ی درب رو سایپا جالب نزده و با همون اولین بار باز کردن درب دستیگره از بدنه جدا شد ولی تهویه دیجیتالش خیلی کیفیت خوبی داره در کل حس ماشین گرونتر رو بهتون میده

  • مصطفی مصطفی (6 آذر 1395 ساعت 22:39)

    بنده خودرو خریدارهستم و بمدت سه ماهه در مورد پژو۴۰۶وسمندseو ساینا دارم تحقیق میکنم توی سایتا اکثرا متعصب حرف میزدن و بدون اینکه اطلاعات کافی درمورد ماشینی داشته باشن بدنبال بدگویی بی مورد بودن نظرات نزدیک به ۱۰نفرو در مورد ساینا پرسیدم هیچگونه عیبو ایرادی ازین ماشین نشنیدم واز مزیت های بارزش مصرف سوخت کم نسبت به هم رده ها وامکانات بیشتر و چهره جدیدتر نسبت به این ماشینای تکراری داره. دوستان و اشنایان بهم میگن سمند یا پژو ۴۰۵ثبت نام کنم ولی با نتیجه گیری که من از ساینا کردم بهترین ماشین زیر ۳۰میلیون تومنه واسه قشر متوسط عالیه مصرف سوخت پایین استهلاک کم موتورو بدنه امکانات بیشتر

  • فرامرز فرامرز (25 مهر 1395 ساعت 10:19)

    سلام دوستان من تمامی نظرات رو خوندم...به نوعی همه حق دارند..اما نکته اینه که ما توی ایران و با این قیمت ها انتخابات محدودی داریم.. من ۲ ماهه ساینا خریدم مدل فول.....بعد از ۲ هفته تسمه هیدرولیک پاره کرد که خودم رفتم خارجی اپتی بلت خریدم جایگزین کردم (تسمه فابریکش جنس مزخرفی داشت)....ترمز ای بی اس رو هم یک شب خلوت رفتم چک کردم خوب بود ولی شب بعدش که رفتم بیرون چرخ جلو صدای جیرجیرک میداد که اونم باز کزدم لنت ترمزش هیچ نام و نشونی نداشت و صفحه پشت لنت پرچاش باز شده بود و به صفحه دیسک سابیده میشد که اون صدارو به وجود آورده بود. اونم عوض کردم. ولی توی جاده و مسافرت هیچ اذیتی نکرد...سرعتش خوب..ماشین نرم..کولر عالی...صندوق عقب بسیار بزرگ....شتابش برای سبقت از پشت ماشین ها سنگین یک مقدار شاید کم به نظر بیاد ولی وقتی به سرعت بیفته میره دیگه (باید فاصله رو با ماشین رو به رویی بسنجی بعد بری چون شاید شتابش با اون چیزی که توی ذهنتونه متفاوت باشه)... مصرف بنزین در جاده حدودا 6 و 7 و در شهر حدوداً 10.....در کل هر ماشینی در ابتدا عیب و ایرادی داره اونم چون قطعات ما مرغوب نیست و حس مسئولیت در کارگر خط تولید نیست.... من ازش راضیم... سلیقه من و تحقیقاتم به این نتیجه رسید که ساینا بخرم ...اگر کسی میخواد بخره پشیمون نمیشه

  • اسخر اسخر (11 شهریور 1395 ساعت 12:37)

    دوستان عزیر
    ما همه یاد گرفتیم حرف چرت بزنیم این ماشین به چند دلیل منطقی ماشین بدی نیست
    1- ایمنیش از پرشیا405 و پراید خیلی بالاتره و یه چیزی تو مایه های 206 هست اما ایمنیش به ماشینای گرون وبدون لوازم چینی نمیرسه
    2- سیستم تعلیقش و ترمزش یه چیزی بین پراید و ریو هست که همشون معمولا کم درد سر هستن
    3- موتورش 126 نیوتون متر و80 اسبه که شبیه به دوو سیلو میشه بااین وزن کم خودتون قیاس کنید اگر میگن شتابش شبیه ال 90 هست چهجوریه
    4- قیمت و امکاناتش در حد اندازه خودش قابل قبول هست وظاهرش سبت به تیبا خیلی بهتر شده
    5- از همه مهمتر قابلیت تعمیر و نگهداریشه و ذاتش که شبیه ماشینای آسیایی هست وکم استحلاکه
    حالا هر کسی میاد میگه فلان ماشین بهتره این فاکتور هارو در نظر بگیره بعد نظر کار شناسیش رو بزاره وقتتون رو تلف نکنید با حرف چرت

  • Hadi Hadi (8 شهریور 1395 ساعت 20:21)

    من نمی فهمم...
    چرا این خودرو سازان داخلی دنبال زشت ترین مدل ماشینای دنیان تا به مردم بدبخت مون قالب کنن؟؟؟
    فک کنم اشکال از مردم ساده و بدبختمون هست که حاضرن همه جوره کنار بیان...
    برا مثال تیبا آخه چیه که براش نزدیک 30 میلیون پول می دن.. نگاش می کنی مثل یه احمق اخمو هست...

  • جواد جواد (7 شهریور 1395 ساعت 23:55)

    ریو رو با دنیا عوض نمیکنم واقعا محشره دم کره گرم فقط ریو سالاره عروس وتیز پای کره ای

  • سیاوش سیاوش (5 شهریور 1395 ساعت 02:05)

    با همین پول میشه سمند se خرید چرا اینو بخریم ؟!!!!!! سمند یه چرخش میارزه به این

    اسخر اسخر (11 شهریور 1395 ساعت 08:56)

    دوست گرامی تاحالا گیر تاب سرسیلندرو ایراد های مسخره و گرون در موتورهای اشغال ایرانخودرو افتادی
    هرموقع افتادی میبینمت

    محمود محمود (11 مهر 1395 ساعت 15:22)

    ینی خداوکیلی از سمند که پیاده بشی بشینی پشت این احساس میکنی سوار یه الاغ تنبل بودی و میخوای سوار یه اسب تیزپا بشی . اینقدر شتابگیری و رانندگی اسپرتش نسبت به سمند خوبه که سمند واست خسته کننده میشه . امتحان کن رفیق .

  • قلعه گنج محله نودژیها قلعه گنج محله نودژیها (4 شهریور 1395 ساعت 15:05)

    ساینا یک دونه لاستیکش به 405 میارزه

  • ali ali (28 مرداد 1395 ساعت 15:18)

    من تا حالا ساینا رو از نزدیک هم ندیدم ولی دورادور میگم پژو بهتره دلیل قانع کننده ای هم ندارم برای این میگم که خودمون از خانواده پژو ماشین داریم فقط به همین دلیل محکمه پسند حتی اگه پژو صدی بیست لیتر هم مصرف کنه یعنی از نیسان بیشتر و استحلاک وحشناکش(فقط ماشین من خوبه فقط)مگر اینکه ماشینو تعویض کنم ساینا بخرم اونوقت ساینا خوبه خانواده پژو پیف پیف

  • Rasool Soleimani Rasool Soleimani (24 مرداد 1395 ساعت 15:41)

    سلام به همه دوستان انهایی که مشکل چراغ چک ساینا جدید یا تیبا رو دارند و خطای سنسور میل سوپاپ در سیستم دارند لطفا تعویض نکنید عیب چیز دیگه ای هست

  • ali ali (20 مرداد 1395 ساعت 11:32)

    قیافش که به درد نمیخوره موتورش ضعیف ترمز داغون اتاق کوچیک شاید بپرسید مگه سوار شدی روندی ماشینو یا حداقل از نزدیک دیدی که باید بگم نه چون خودمون از خانواده ایرانخودرو(405.سمند)داریم اینو گفتم

  • فرشاد 2016 فرشاد 2016 (17 مرداد 1395 ساعت 15:31)

    من یک مدل تیر95 رو دارم و 190 تا باهاش کار کردم. ماشین روان و خوبی است تنها اشکالش اینه که موقع دور زدن باید شعاع بیشتری نسبت به پراید طی کنی. صدای موتورش هم نسبتا زیاده.

    امیر امیر (6 آذر 1395 ساعت 09:59)

    با سلام صدای موتور مال فیلتر هواست که باعث برگردوندن صدا با داخل کابین می شه می تونی کلاً فیلتر و برداری و از فیلتر های دیگه استفاده کنی، البته شاید سایپا برا بزرگ جلو دادن موتور و داخل موتور یه جورای به خاطر اینکه داخل موتور خالی نباشه از این فیلتر نیم متری استفاده کرده

  • حسام حسام (6 مرداد 1395 ساعت 09:00)

    بابا تو رو خودا نرید بخرید اینا همشون***** این ماشین با تیبا هیچ تفاوتی نداره سیستم کولر اتومات و ترمز دیسکی عقبشو روش دزدیدن.

  • محسن محسن (2 مرداد 1395 ساعت 08:42)

    خداوکیل نخرید بسکه سنسور میل سوپاپ عوض کردم دیوانه شدم اخرشم درست نشد زدش کردم

  • مهدی مهدی (26 تیر 1395 ساعت 15:12)

    سلام
    هممون فقط از بچگی یاد گرفتیم اظهار نظر چرت و پرت بکنیم.
    یکی تو کل این اظهار نظرها یه اظهار نظر علمی درست و درمون نکرده. همه با تعصب یا دفاع کردن یا ضدش حرف زدن.
    یکی بگه واقعا مثلا بین این ماشین و ولکس c30 که 26 میلیون تومان تفاوت قیمت هست، یعنی تقریبا دو برابر، چقدر تفاوت علمی وجود داره؟ آیا اصلا اون تفاوت ها این مبلغ رو توجیه میکنه؟ یا بحث های مثل تأمین قطعه، خدمات پس از فروش، نمایندگی ها و .....
    یعنی اگه قراره که اظهارنظر کارشناسی کنیم، بهتره که به درستی و با مقایسه های درست اظهار نظر کنیم تا خریدار هم درست تصمیم گیری کنه.
    و الا که هممون میدونیم که تو ایران ما داریم برای خودرو قیمت بالا میدیم، یا کیفیت خودروهای داخلی پایینه.
    منتهی تو همین شرایط و با همین شرایطی که داریم توش زندگی میکنیم، مقایسه کارشناسی کنیم تا خریدار مقایسه ارزش کنه و تصمیم به خرید بگیره.
    مثلا ارزش گذاری کنیم رو قیمت، کیفیت فنی، ظاهر خودرو، ایمنی و ... بعد ببینیم که معدل ارزش ها چقدر میشه تا باهم مقایسه کنیم.
    ممنون