فورد فوکوس ST یک هاچ بک داغ و محبوب در اروپا محسوب میشود اما در خانه خود یعنی آمریکا ناشناخته باقی مانده است. اکنون این فرصت فراهم آمده تا این خودرو در اختیار مشتریان آمریکایی نیز قرار بگیرد. با این وجود در این بازار خبری از موتورهای دیزلی نخواهد بود.
در بازار آمریکا، فورد فوکوس تنها با یک پیشرانه بنزینی عرضه میشود. موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو که این روزها توسط اغلب خودروسازان ساخته میشود و در اینجا با توان 252 اسب بخار و گشتاور 270 پوند فوت، یک پیشرانه قوی برای این خودروی واگن محسوب میشود.
فوکوس واگن 5 درب با وزن 1470 کیلوگرم، در نسخه آمریکایی و اروپایی تفاوتهای بسیار اندکی دارد. در واقع نسخه بنزینی این خودرو در تمام بازارهای جهانی نسبتاً مشابه است. با این وجود در نسخههای اروپایی که ملزومات قانونی برای حفاظت از عابرین در هنگام تصادف وجود دارد، تغییرات ایمنی را شاهدیم و در عوض نسخه آمریکایی با دیسکهای ترمز بزرگتر و تایرهای تمام فصل با چرخهای مخصوص 18 اینچی ارائه میشود. در حالی که تایرهای تابستانی گودیر و رینگهای 19 اینچی هم مخصوص اروپائیان است. همچنین اروپاییها از صندلیهای ریکارو استفاده میکنند اما مشتریان آمریکایی تمایلی به استفاده از این صندلیهای اسپرت و گرانقیمت ندارند.
فورد فوکوس از یک کاپوت کشیده و شیشههای جلوی با زاویه تند و اسپویلر عقب یکپارچه با درب عقب و فرمان اسپرت با کف تخت و سه نشانگر اضافه در بالای داشبورد سود میبرد. برای انتقال نیرو در این خودرو هم از یک گیربکس شش سرعته دستی استفاده میشود.
شتاب صفر تا صد فوکوس 2.0 لیتری توربو با گیربکس دستی در 6.5 ثانیه است که البته در تستهای موتورترند به عدد 6.3 ثانیه هم دست یافتند. این ماشین سریع و چابک در 14.8 ثانیه نیز مسافت 400 متر نخست را طی میکند.
با وجود شتاب جانبی قابل تحمل 0.73g در سر پیچهای با شکل 8 و شتاب جانبی متوسط 0.92 جی، حرکات مارپیچی و پر تنش با این خودرو کار سختی نیست. ترمزها نیز قدرت مناسبی دارند و در مسافت 32.9 متر از سرعت 96 کیلومتر، توقف میکنند.
فضای داخلی جادار مخصوصاً در ردیف دوم، رانندگی آسان و کاربردی بودن خودرو برای یک خانواده در مصارف شهری و امکان تفریح و لذت در سفرهای خارج از شهر، میتوان فوکوس ST را یک گزینه جذاب در مقابل گلف GTi قرار دهد.