مدل 2015 سانتافه اسپرت با ظرفیت 5 سرنشین و موتور 2.0 لیتری توربو، میتواند یک انتخاب جالب مخصوصاً برای مشتریان ایرانی باشد. پیشرانه پرقدرت و فضای زیاد و آپشن های فراوان از جمله مزایای این خودرو میباشند.
کلمه اسپرت برای این کراس اوور همراه با تغییراتی اندک در بدنه نسبت به نسخه 7 نفره گرند است. از سویی موتور توربوی چهار سیلندر نسبت به موتور شش سیلندر رانندگی اسپرت تر و دینامیک بهتری را فراهم میسازد.
نسخه مورد بررسی از انتقال نیرو به هر چهار چرخ AWD سود میبرد. در سال 2015، ویژگیهای استاندارد بیشتری نظیر چراغهای روزتاب جلوپنجره مشبک دو رنگ، آینههای جانبی با سیستم هشداردهنده نقاط کور و درب پشتی خودکار بدون نیاز به دست در نظر گرفته شدهاند که دیگر نیازی به پرداخت اضافه برای آنها نیست. بعلاوه فرمان خودرو از احساس بهتر و عملکرد دقیقتری سود میبرد.
حالتهای قابل انتخاب فرمان توسط راننده در مسیرهای متنوع بسیار به کار خواهند آمد.
نسخه مورد آزمون، از پیشرانه 2.0 لیتری توربو و انتقال نیرو به هر چهار چرخ استفاده میکند که قیمتی 33 هزار دلاری دارد. این مدل به صورت استاندارد از صندلی راننده الکتریکی هشت وضعیتی بهره میبرد. همچنین صندلیهای جلو و آینههای جانبی مجهز به گرمکن میباشند. فرمان دارای روکشی از چرم است و دکمههای شیفت دنده روی آن قرار دارند.
کنترل چراغهای جلو به صورت خودکار است و مواردی هم چون صندلیهای چرمی، صندلی مسافر جلوی الکتریکی، سیستم تهویه اتوماتیک دو ناحیه ای، برفپاککن خودکار و تشخیص نقاط کور و دوربین عقب نیز در آم منظور شدهاند.
برای آپشن های اضافی، یک پکیج اختیاری 4350 دلاری هم قابل سفارش است که شامل سنسور عقب برای پارک، سقف شیشه ای پانوراما، رکاب دربهای فلزی، فرمان گرم شونده، تنظیمات راننده حافظهدار، صندلیهای جلو با تهویه داخلی، صندلیهای عقب گرم شونده، سیستم ناوبری با نمایشگر 8 اینچی لمسی و تجهیزاتی از این قبیل است.
بعلاوه میتوان به صورت مجزا یک سیستم صوتی پیشرفته با صدای فراگیر از نوع اینفینیتی با 12 بلندگو را سفارش داد.
این مدل مجهز به چرخهای 19 اینچی آلیاژی و چراغهای جلوی HID و چراغهای عقب LED شده است. همه اینها باعث میشوند تا قیمت یک سانتافه اسپرت به 38350 دلار شامل حمل به مقصد برسد.
بهعنوان یک SUV کوچک، طراحی سانتافه جذاب و اسپرت است. به علت طراحی شیبدار ستون عقب، برای ایجاد وجهه اسپرتی در نمای جانبی، دید به عقب چندان مطلوب نیست اما در مدل گرند 7 نفره، این قسمت به شکل مرسومتری طراحی شده است.
کابین خودرو مدرن و چشمنواز و با مواد با کیفیت است. مواد نرم و رنگ بژ نمونه انتخابی، کیفیت بالاتری را القا میکنند. فضای اتاق نیز کافی به نظر میرسد و مخصوصاً برای سرنشینان عقب، فضای زیادی برای پاها و بالای سر وجود دارد. بعلاوه فضای حمل بار نیز سخاوتمندانه است و به 35.4 فوت مکعب میرسد و البته با تاکردن صندلیهای عقب به 71.5 فوت مکعب نیز افزایش مییابد که آن را در موقعیت بهتری نسبت به رقبایی چون روفور و هوندا CR-V قرار میدهد.
در بخش پیشرانه، موتور 4 سیلندر این خودرو از قدرت بسیار خوب 264 اسبی و گشتاور 269 پوند فوتی سود میبرد. یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با شیفترونیک و تعویض دستی و انتقال نیرو به چهار چرخ نیز به خوبی عمل میکنند.
مصرف سوخت این مدل طبق تخمین استاندارد EPA در شهر 13.7 لیتر و در بزرگراه 9.8 لیتر و به صورت میانگین و ترکیبی 11.2 لیتر در هر صد کیلومتر میباشد.
رانندگی با سانتافه 2.0 لیتری توربو در همه شرایط لذتبخش است و نیروی زیاد موتور و نرمی و راحتی آن دلپذیر میباشند. سیستم تعلیق در شهر و مسیرهای مختلف نیز عملکردی زیرکانه و در مسیرهای خاکی، عملکردی نرم دارد. فرمان را میتوان در سه حالت هادی، اسپرت و راحت تنظیم کرد که میزان سفتی آن را تا 10 درصد کم یا زیاد میکند. پویایی این خودرو نیز رضایتبخش میباشد و یک تجربه بالاتر در رانندگی سرگرمکننده را فراهم میسازد.
هیوندای گامهای بلندی برای این خودروی خود در بخش طراحی، راحتی و دینامیک رانندگی برداشته است. موتور پر قدرتی که به اندازه یک موتور شش سیلندر، کارایی دارد، راحتی سرنشینان و فضای اتاق بزرگ و فضای حمل بار زیاد این خودرو را نسبت به پول پرداختی، یک گزینه ارزشمند میکنند.