تست فنی لکسس LX570

10 اردیبهشت 13946:04
14 دقیقه


تست فنی لکسس LX570

وقتی لکسس LX570 با آن ابعاد بزرگ و چهره خاص، در کنار یک خودروی معمولی قرار می‌گیرد، تازه می‌توان تفاوت‌ها را احساس کرد. با اولین ملاقات و برخورد با لکسس LX570، ابعاد بزرگ و سنگینی ذاتی آن نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

این لکسس و برادر دوقلوی آن یعنی تویوتا لندکروزر از نظر فنی و ساختاری، یکی هستند اما طبق انتظار و همانند آنچه که در مورد سایر خودروهای لکسس نیز می‌بینیم، این اتومبیل، استاندارهای لوکس و اشرافی را به اوج خود رسانده است و برای مشتریانیست که به حداقل‌ها قانع نمی‌شوند. هرچند؛ لندکروزر فول آپشن گران‌قیمت و پرقدرت را نیز نمی‌توان دست‌کم گرفت.

لکسس LX570 یک کشتی بزرگ و بیش از حد مجلل است. در قیاس نخست ممکن است آن را با رنجروور مقایسه کنید. حتی در ژاپن به این خودرو لقب رنجروور ژاپنی داده‌اند.

سابقه این ماشین به سال 1995 بازمی‌گردد. از همان زمان هم شباهت بسیار زیاد این خودرو با لندکروزر آشکار بود. نسل سوم آن هم در سال 2007 معرفی شد. در سال 2015، دومین فیس‌لیفت و تجدیدنظر کلی روی این خودرو صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که پس از دوره ای طولانی، نیاز این خودرو به تغییرات، بیشتر از این باشد. این تغییرات کمک می‌کنند تا لکسس LX570 در برابر رقبای تازه‌نفس‌تری نظیر کادیلاک اسکالید، مرسدس بنز GL و لندروور-رنجروور هنوز قادر به رقابت باشد.

مشهودترین تغییرات در سری LX جدید، جلوپنجره دوکی شکل مشبک همراه با چراغ‌های نسل جدید از نوع LED در جلو و عقب خودرو است.

فضای داخل کابین هم به‌روزرسانی شده است. یک نمایشگر TFT چندمنظوره در داشبورد جلوی راننده همراه با نشانگر دیجیتالی سرعت‌سنج در نظر گرفته شده است. برای سیستم اطلاعات و سرگرمی هم ارتقاهایی منظور شده است. برنامه ناوبری و چندرسانه‌ای هم به روز شده‌اند. استفاده از اپل سیری برای اجرای دستورات صوتی یکی از موارد جدید است. هرچند برای یک خودروی 90 هزار دلاری، این موارد جزو ملزومات بوده و هیجان‌انگیز نیست. از سویی پراکندگی و تعداد زیاد کلیدها و دکمه‌ها در اولین برخورد، گیج‌کننده و وحشت‌زا است.

فضای غار مانند کابین برای هشت مسافر گنجایش دارد و 83 فوت مکعب از فضای بار هم از ردیف دوم و سوم صندلی‌ها قابل دسترسی می‌باشد. فناوری‌های پیشرفته‌ای نیز در دسترس همه سرنشینان قرار دارد. متأسفانه فضای زیادی برای پاهای سرنشینان ردیف سوم وجود ندارد و باید کودکان و نوجوانان را به این ردیف فرستاد.

پنجره‌های بزرگ و گسترده باعث دید بسیار عالی و تسلط خوب به بیرون شده‌اند. ارتفاع صندلی‌های ردیف جلو به گونه ایست که اشراف کامل و دید مناسبی به کاپوت خودرو هم برقرار است. طبق انتظاری که از لکسس می‌رود، صدا و لرزش در کابین بسیار اندک است.

در بخش فنی هنوز پیشرانه 8 سیلندر V شکل که از سال 2008 و از تویوتا توندرا به این خودرو آمده همراه با یک گیربکس شش سرعته خودکار، در حال انجام وظیفه‌اند. نیروی تولیدی این موتور تنها 383 اسب بخار در دور موتور 5600 و گشتاور آن 546 نیوتن متر در دور موتور 3600 دور بر دقیقه می‌باشند. می‌بینید که این اعداد به‌کلی با ارقام خودروهای رده‌بالای دنیای SUV های لوکس امروزی تفاوت دارند. گیربکس هم با وجود عملکرد نرم و امکان تعویض دستی، از نظر بهره‌وری و راندمان، بازی را به رقبا با گیربکس‌های دوکلاچه 7 و 8 سرعته واگذار می‌کند.

سیستم تعلیق مستقل چرخ‌ها با دمپرهای قابل تنظیم تطبیقی در سه حالت و تنظیم راحت، استاندارد و اسپرت عمل می‌کنند و حرکات بدنه را به خوبی کنترل و سواری دلپذیری را فراهم می‌سازند.

با وجود وزن سنگین 2.79 تن در مدل تست شده، نمی‌توان انتظار زیادی از عملکرد این خودرو داشت. با این وجود، شتاب صفر تا 96 کیلومتر در 6.5 ثانیه و طی اولین 400 متر در 15.1 ثانیه، چندان هم بد نیست. خط ترمز از سرعت 113 کیلومتر بر ساعت به 53.6 متر می‌رسد که ناشی از وزن بالایان است. شتاب جی قابل تحمل هم از 0.76 جی، فراتر نمی‌رود. بنابراین باید قید مسابقه و حرکات مارپیچ با این خودرو را کاملاً بزنید و حتی در برابر رقبای ارزان‌تر و سبک‌تری نظیر کادیلاک اسکالید هم کم خواهد آورد.

قربانی دیگر وزن بالا و پیشرانه قدیمی این خودرو، بهره‌وری آن است. جایی که مصرف سوخت آن 18.09 لیتر در هر صد کیلومتر اندازه‌گیری شد. البته این مصرف در بزرگراه به 16.6 لیتر می‌رسد که همچنان بالا است. این خودرو می‌تواند به یدکی به وزن 3.1 تن را نیز به دنبال بکشد که در این صورت مصرف سوخت آن احتمالاً غیرقابل‌تحمل خواهد بود.

قیمت پایه لکسس LX570 از 84 هزار دلار شروع می‌شود. این قیمت تنها 3 هزار دلار از لندکروز متناظر آن گران‌تر است. با این حال پس از سفارش مواردی چون سیستم صوتی مارک لوینسون حرفه ای با 19 بلندگو، سیستم سرگرمی برای سرنشینان عقب با دو عدد نمایشگر مجزا، روکش چرم مرغوب، صندلی‌های گرم و سرد شونده، سیستم پیشرفته پارکینگ خودکار همراه با دوربین‌های اضافه و تجهیزات مکمل دیگر، قیمت آن از 90 هزار دلار عبور خواهد کرد. شاید با این پول تصمیم بگیرید یک رنجروور لوکس خریداری کنید. با این وجود خرید این خودرو با وجود عمر طولانی نسبت به رقبا، کمی جای تأمل دارد.

مشخصات لکسس LX570 مدل 2015

پیشرانه:

8 سیلندر V شکل 32 سوپاپ بلوک و سرسیلندر آلومینیومی

حجم موتور: 5663 سی‌سی

قدرت: 383 اسب بخار در دور موتور 5600 دور بر دقیقه

گشتاور: 546 نیوتن متر در دور موتور 3600 دور بر دقیقه

گیربکس: شش سرعته اتوماتیک با امکان شیفت دستی

انتقال نیرو به هر چهار چرخ

ابعاد و بدنه:

5 درب و 8 نفره

طول، عرض، ارتفاع (متر): 5، 1.97، 1.92

فاصله بین دو محور جلو تا عقب: 2.85 متر

حجم قسمت مسافری: 143 فوت مکعب

حجم قسمت بار: 16 فوت مکعب

وزن خالص: 2790 کیلوگرم

توانایی‌های فنی:

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 6.5 ثانیه

شتاب صفر تا 161 کیلومتر بر ساعت: 17.5 ثانیه

بیشینه سرعت: 214 کیلومتر بر ساعت

خط ترمز از سرعت 113 کیلومتر بر ساعت تا سکون: 53.6 متر

شتاب جانبی قابل تحمل: 0.76 جی

مصرف سوخت:

در 100 کیلومتر مسافت بزرگراه: 13.84 لیتر

در 100 کیلومتر مسافت شهری: 19.6 لیتر

در 100 کیلومتر تست مجله کار اند درایور: 18.09 لیتر

قیمت:

قیمت پایه: 84105 دلار

قیمت مدل تست شده: 90970 دلار

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

 تست فنی لکسس LX570

منبع: پدال