1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

13 اردیبهشت 1394
  • 16
  • 76118

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

پراید را باید بعد از پیکان به عنوان مهم ترین خودرو تاریخ ایران معرفی کرد.این خودرو علیرغم تمام عیب و نقص هایش قریب به 20 سال است که در بازار کشورمان عرضه می شود و پس از قطع تولید پیکان در ده سال گذشته به مردمی ترین خودرو ایرانیان مبدل شده است و در تیراژ میلیونی ساخته می شود.سایپا اما در طول این بیست سال تغییرات اندکی را بر روی این محصول استراتژیک خود اعمال کرده است و به معدود تغییرات فنی و ظاهری بر روی این مدل بسنده کرده،با این حال در چند ماه پایانی سال 93 تغییری در راستای حذف شیشه لچکی عقب بر روی این خودرو اتفاق افتاد که به مذاق اکثر خریداران خوش نیامد و با واکنش منفی بازار روبرو شد،خریداران در واقع به خیال خرید مدل اصلی و قدیمی نسبت به انتخاب این محصول اقدام کرده بودند اما در زمان تحویل خودرو با نمونه جدیدی مواجه شدند که ناگهان دچار حذف شیشه های لچکی شده بود،جالب تر آنکه اگر هم اکنون نیز به سایت سایپا مراجعه کنید با تصاویر مدل قدیمی و اصلی مواجه می شوید.به هرحال بر آن شدیم که در نوشتاری مختصر به بررسی چند ویژگی شاخص در پراید 94 بپردازیم.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

دور آیدل موتور (کارکرد درجا) حتی در زمان گرم بودن موتور زیر 1000 RPM قرار می گیرد و لرزش آزار دهنده موتور در چنین شرایطی کاملا توسط سرنشینان احساس می شود.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

چند سالی است که صندلی های بسیار ساده و خشک قدیمی با نمونه های جدیدی جایگزین شده اند که راحتی بیشتری داشته و به شکل بهتری راننده را در بر میگیرند،اما این تغییر در ردیف عقب باعث کاهش فضای مفید برای نشستن سه سرنشین شده است.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

کیفیت تایرهای استاندارد و فابریک خودرو به هیچ عنوان مناسب نیست و بیش از اندازه نرم و پاک کن مانند به نظر می رسد،به همین دلیل نیز بسیاری مالکین ترجیح می دهند برای حفظ ایمنی خود نیز که شده در اسرع وقت نسبت به تعویض این تایرها با نمونه های بهتر اقدام کنند و این چنین است که هزینه ای چند صد هزار تومانی به مالکین خواستار ایمنی و کیفیت تحمیل می شود.رینگ چرخ نیز همچنان از کیفیت و استحکام ضعیف رنج می برد،آنچنان که حتی در مواجه با ناهمواری و دست اندازهای عادی نیز رینگ تاب بر میدارد و بالانس مجدد چرخ ضرورت می یابد.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

کم دقتی در مونتاژ بدنه حتی در نوار لاستیکی حاشیه درب ها نیز به چشم می خورد.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

پیشرانه ارتقاء یافته در بازار به عنوان یورو چهار مشهور شده و از طراحی بهتری در سرسیلندر برخوردار است که یارای تولید قدرت 69 اسب بخار را دارد.عملکرد این پیشرانه به خصوص از نظر شتاب گیری رضایت اکثر خریداران را به دنبال داشته،اما مهمترین تفاوت فنی در بلند مدت تغییر مشخصات هندسی پیستون و سوپاپ ها در راستای افزایش نسبت تراکم است که به معنای برخورد کردن سوپاپ ها به پیستون در صورت پاره شدن تسمه تایم خواهد بود.این مسئله به خصوص با توجه به کیفیت کم تسمه تایم های عموما تقلبی موجود در بازار می تواند برای مالکین مشکل ساز شود.

از دیگر تغییرات فنی شاخص در پراید های جدید نیز می توان به جایگزین شدن بوستر ترمز قدیمی و کوچک مدل های اولیه با نمونه ای بزرگتر و بهبود طرح دیسک های ترمز جلو اشاره کرد که این تغییرات در مجموع و با وجود سیستم ABS به تقویت و بهبود قدرت ترمز گیری و افزایش ایمنی دینامیکی خودرو منجر شده اند.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

تیپ 131 SE از نظر شکل بدنه و طراحی ظاهری به مدل های قدیمی شباهت زیادی دارد اما یکی از تفاوت ها به حذف مجموعه راهنمای مستطیل شکل از روی سپر جلو مربوط می شود که ظاهرا قطعه زائدی بوده است.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

در نمای جانبی همچنان راهنمای نصب شده روی گلگیر حضوری فعال دارد اما در عوض حذف لچکی شیشه عقب که احتمالا در راستای افزایش ایمنی انجام شده، تغییر قابل توجهی را در شکل بدنه پدید آورده و قطعه پلاستیکی مشکی رنگ حد فاصل بین درب های جلو و عقب نیز جای خود را به نمونه مشابه فلزی داده که ظاهرا با ستون میانی یکپارچه است.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

ضعف ستون ها در حوادث همواره به عنوان یکی از مهمترین مشکلات ایمنی پراید مطرح بوده اما سایپا اعلام نکرده که آیا برای تقویت ساختاری ستون های جلو (A) نیز چاره ای اندیشیده است یا خیر.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

داشبورد طراحی ساده و هماهنگی دارد و از این نظر حتی بهتر از تیبا و ساینا به نظر می رسد.فرمان مجهز به ایربگ نیز به لطف قطر بیشتر به نحو مطلوبی در دست جای می گیرد.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

فضای خالی قابل توجه در گلگیرها که از ارتفاع بسیار زیاد خودرو ناشی شده و این مسئله بر روی پایداری و هندلینگ خودرو نیز اثر منفی خود را نشان می دهد.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

پلاستیک خشک و خشن در جای جای فضای داخلی دیده می شوند و قطعاتی در کابین خودرو وجود دارند که ظاهرا از قرار گرفتن زیر پوشش های پلاستیکی فضای کابین جا مانده اند و با رنگ خاص و براق خود بسیار جلب توجه می کنند.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

این قطعات فلزی از منظر سرنشینان عقب جلب توجه می کند.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

از دیگر مشکلات مونتاژی می توان به عدم بسته شدن دقیق درب باک اشاره کرد که از دیر باز مسئله ای بسیار شایع و فراگیر در خودروهای خانواده پراید بوده و هیچ چاره ای برای رفع آن اندیشیده نشده است.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

جلوپنجره به درستی در جای خود نصب نشده و خودرو صفر کیلومتر از نظر فاصله بین قطعات و دقت نصب و مونتاژ مانند یک خودرو تصادف کرده به چشم می آید.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

کلید مخصوص فعال و غیر فعال کردن ایربگ سرنشین در کنار داشبورد تعبیه شده است.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

این خط تیز و برجسته یادگاری است که از پروسه تولید سر دنده بر جای مانده و می تواند تا مدت ها دست راننده را آزار دهد.عجیب تر آنکه مشابه این مشکل در پراید های مدل پایین و قدیمی وجود ندارد.

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

مشخصات کلی

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

مشخصات فنی

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر

ایمنی و تجهیزات

 خوب،بد،زشت پراید صفر کیلومتر




نظرات

  • احسان احسان (6 دی 1398 ساعت 17:30)

    سلام من پرایدم 1700 تا کارکرده دو ماه میشه تحویل گرفتم یکم لرزش داره و اینکه در قالپاق روغن را بر میدارم یکم بخار داره ، دوستان یه راهنمایی کنین طبیعیه آیا؟

  • بی نام بی نام (6 مهر 1398 ساعت 14:17)

    پراید ۱۳۱ صفر به علت صدای لرزش در ستونها و کار نکردن فندکی به نمایندگی برده شده.

  • میعاد میعاد (13 خرداد 1398 ساعت 04:10)

    دوست عزیز اول تشکر میکنم برای این متنی که وقت گذاشتید و نوشتید . دوم سرسیلندر تغیر نکرده فقط کورس پیستون کمتر شده . حجم موتور از 1323 به 1223 تغییر کرده.میدونم این متن قدیمیه ولی امیدوارم به درد یک نفر بخوره این متن

  • سهند سهند (1 تیر 1397 ساعت 19:08)

    زه هاشم برداشتن (:

  • احسان قاسمی احسان قاسمی (3 مهر 1394 ساعت 18:22)

    نقد عالی بود.
    حالبه ضبط هم نداره !
    از اقوام پراید صفر خریدن ، ضبط نداره روش!

  • سپهر زنگنه سپهر زنگنه (15 اردیبهشت 1394 ساعت 03:22)

    حجم موتور تیبا و ساینا به 1.5 لیتر افزایش یافته اما حجم موتور پراید همین رقم 1323 سی سی هست که در اینجا و سایت اصلی سایپا به ادرس http://www.saipacorp.com/fa/allproducts/Saipa/saipa131 ذکر شده.

  • محمد پاینده محمد پاینده (14 اردیبهشت 1394 ساعت 12:01)

    عیب بزرگ طراحی پراید های جدید داشبورد اوناست. به قدری ساده و سفتو سخته که آدمو یاد تشت حموم میندازه

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (14 اردیبهشت 1394 ساعت 00:34)

    ههههههههه خخخخخخخخخخخخخخخخخ

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (13 اردیبهشت 1394 ساعت 23:26)

    ماشین دهه نودی از این خیلی بهتره

  • رخش جاده رخش جاده (13 اردیبهشت 1394 ساعت 18:39)

    اگه یکم روش کار بشه و دقت بیشتری رو انجام بدن خودرو فوق العاده ای میشه !! شاید

  • محمد پاینده محمد پاینده (13 اردیبهشت 1394 ساعت 14:48)

    حجم موتور 1323 سی سی ذکر شده که فکر میکنم اشتباه باشه حجم موتور حدود 1500 سی سی افزایش پیدا کرده.

    محمد پاینده محمد پاینده (14 اردیبهشت 1394 ساعت 12:02)

    دوستانی که منفی دادند کافیه یه سرچ کوچیک بکنن تا ببین.

    محمد محمد (20 فروردین 1398 ساعت 13:00)

    فکر کنم از وقتی پرایدو خریدی حال کردی همه جا همه تعریف میکنی این ۱۵۰۰ سی سیه آدمای مثل تو زیاد دیدم منم اولین ماشینم پراید بود ولی میدونستم با توجه به بودجم آشغال خریدم

    mahyar mahyar (5 شهریور 1398 ساعت 00:44)

    داداش سرچو ول کن به عقلت رجوع کن

  • محمد پاینده محمد پاینده (13 اردیبهشت 1394 ساعت 14:47)

    ستون جلو هم مانند ستون وسط وعقب تقویت شده و اگر امکانش باشه عکس ستون برش خوردشو براتون آپلود می کنم. ستون جلو با دولایه ورق فک میکنم 1/5 و وسط با سه لایه تقویت شده. ولی در مجموع ظاهر این خودرو مال دهه 80 میلادیه خودورهای ژاپنیه

    mahyar mahyar (5 شهریور 1398 ساعت 00:41)

    داداش خودروهای کره ای