مرسدسبنز C400 فورماتیک یک لیموزین کوچک و زیباست که هرگز برای رقابت با مدلی مانند بامو 335i ساخته نشده است. شاید مرسدسبنز در این مدل میخواسته دست از تلاش در زمینهای غیر از تخصص خود بردارد و دوباره به مرسدس بودن خود ادامه دهد؛ یعنی بهترین تولید کننده خودروهای لوکس کوچک و بزرگ.
طراحان در اشتوتگارت، هندلینگ خودرو را نسبت به نسلهای قبلی به صورت قابلملاحظهای ارتقا دادهاند. خودروی C400 خاصی که برای تست استفاده شده، همراه با آپشنها به ۶۱ هزار و ۷۵۵ دلار رسیده است و وزنی برابر ۱۷۴۶ کیلوگرم دارد؛ این در حالی است که قیمت شروع مدل بزرگتر E400 فورماتیک برابر ۵۶۷۷۵ دلار است. ولی در هر حال، هندلینگ این مدل نسبت به سایر محصولات مرسدسبنز در رده پایینتری قرار میگیرد. خودرو بسیار نرم و همینطور سنگین نشان میدهد؛ شاید به این دلیل که واقعاً هم وزن زیادی دارد. اگر سلیقه خودرویی و بودجه به شما اجازه میدهد که به سراغ چنین مدلی بروید، این مدل خاص از کلاس C شما را به هیچوجه پشیمان نخواهد کرد. C400 برای کسانی که یک خودروی کلاس S میخواهند که بتواند به راحتی در پارکینگ خودروهای کامپکت حرکت کند.
C400 با قیمت پایه ۴۹۵۱۵ دلار، نمادی از کلاس C جدید مرسدسبنز با موتور دو توربوی V6 و قدرت ۳۲۹ اسببخار است؛ موتور ۳ لیتری که مرسدسبنز میخواهد در مدلهای آینده خود از آن بیشتر استفاده کند. مهندسان بنز تلاش زیادی کردهاند تا تأخیر توربوها کاهش دهند، ولی باز هم میتوان تأخیر را در شرایطی خاص مانند یک ترافیک با سرعت بالا احساس کرد.
موتور V-6 برای رساندن سرعت C400 به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۴/۷ ثانیه زمان لازم دارد. عملکرد خودرو در سایر تستهای سرعت نیز قابلتوجه است. این خودرو میتواند در مدت ۱۳/۳ ثانیه مسیر یکچهارم مایل را طی کند و در تست ترمز نیز با عملکردی مناسب، از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در مسافت ۴۸/۷۷ متری متوقف شود.
در همین حال، چسبندگی 0.88g در تست لغزش در پیچ، از نتایج جانبی سیستم فورماتیک است که قابلیتزیادی در بدفرمانی خودرو دارد. مسلماً این سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک از آن نوع سیستمهایی نیست که بتواند دیفرانسیلهای عقب را از صحنه خارج کند. البته این سیستم در شرایط آبوهوایی سخت میتوانند بسیار مفید باشد، ولی در شرایط جادههای خشک به هندلینگ خودرو چیز خاصی اضافه نمیکند. وقتی با C400 از یک پیچ عبور میکنید، احساس میکنید که وزن خودرو در مقابل تغییر جهت مقاومت نشان میدهد. سپس سیستم تعلیق به چند میلیثانیه برای فشردهشدن نیاز دارد و سپس پیچیدن اتفاق میافتد. امّا سیستم ترمز عملکرد بسیار خوبی دارد و فشردن پدال ترمز همیشه اطمینانبخش است.
از جمله طراحیهای کاربردی کلاس C جدید میتوان به صندلیهای جمعشونده به صورت مجزا در عقب و همینطور مخزن بنزین ۱۸ گالنی اشاره کرد. این در حالی است که فضای ۳۶۸ لیتری برای وسایل در صندوقعقب میتواند در برخی مواقع برای شما مشکلساز شود.
در داخل کابین مواردی مشاهده میشود که به ما یادآوری میکنند در یک مدل کلاس S نیستیم؛ وقتی در یک مسیر ناهموار حرکت میکنید، سر و صدای بیرون به صورت ممتد آرامش داخل کابین را برهم میزند. همینطور فضای پای راننده و سرنشین جلو آنقدر کوچک است که زانوهای شما به در و کنسول برخورد میکند؛ جای که شما برخی قطعات پلاستیکی سخت را پیدا میکنید. در همین حال، در ردیف عقب، مسافران فضای زانو و سر خوبی دارند؛ ولی فضای پای آنها هم محدود است. همچنین دریچههای هوای رو به عقب در تکیهگاه دست وسط نشان دادند که در یک روز گرم چندان کارایی ندارند.
سایههایی از طراحی کلاس S در این خودرو نیز پیداست. داخل کابین با المانهای نقرهای تزئین شده است و همین طور طرح چوب تیره. یک سیستم صوتی «برمستر» به صورت استاندارد در این مدل عرضه شده که طرح اسپیکرهای بسیار قابلتوجهی دارد. در همین حال، پکیجهای آپشن، کیفیت بسیار خوبی برای کابین C400 ایجاد میکنند. آپشنی مانند پکیج طراحی داخلی به ارزش ۲۳۰۰ دلار که شامل مواردی چون طراحی چرم کابین، تنظیم خودرکار صندلی سرنشین جلو، روشنایی کناره درها و تنظیم روشنایی داخل کابین در حالتهای مختلف میشود. همچنین پکیج ۲۶۹۰ دلاری مولتیمدیا، یک دوربین نمای عقب، سیستم راهبری و یک صفحه نمایش بزرگ و با وضوح بالای ۸/۴ اینچی در وسط کنسول اضافه میکند.
مرسدسبنز برای کنترل سیستم COMAND، یک سری موس و کنترلرهای لمسی در بالا آن اضافه کرده تا استفاده از منوها و گزینههای اطلاعات و سرگرمی آن آسانتر شود. البته کار با این سیستم زمان زیادی از شما و فروشنده در نمایندگی خواهد گرفت. همچنین باید به دقت یک بخش راهنمای ۲۰ صفحهای از مرسدسبنز را بخوانید تا بتوانید به صورت کامل با قابلیتهای آن آشنا شوید.
یک پکیج «دستیار راننده» نیز به ارزش ۲۸۰۰ دلار، یک سری امکانات ایمنی به خودروی شما اضافه میکند؛ امکاناتی مانند سیستم دستیار نگهداشتن خودرو در بین خطوط که در هنگام نزدیکشدن به خط جاده، از طریق فرمان به شما هشدار میدهد. همچنین یک پکیج سیستم تعلیق گازی AIRMATIC به ارزش ۱۱۹۰ دلار به شما امکان انتخاب حالت «چابکی» خودرو را میدهد؛ گزینههای این سیستم مطابق معمول، Eco، کامفورت، اسپورت و اسپورتپلاس هستند. در حالت اسپورت، شرایط درستی از سیستم تعلیق و شیفت دندهها را شاهد هستیم.
در نهایت باید گفت که کسی که این C400 را میخورد، لزوماً به دنبال چسبندگی جانبی یا عملکرد عالی در سیستم فرمان نیست؛ بلکه میخواهد صاحب خودرویی شود که حداکثر امکانات لوکس را در یک حجم کوچک ارائه کرده است. در ادامه مشخصات و نتایج تستهای این مدل را مرور میکنیم.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
• قیمت مدل تست: ۶۱۷۵۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۱۵۱۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6 با دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۲۹۹۶ سیسی.
• قدرت: ۳۲۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۴۸۰ نیوتنمتر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۲/۸۴ متر.
• طول ماشین: ۴/۶۸۶ متر.
• عرض: ۱/۸۱۱ متر.
• ارتفاع: ۱/۴۴۳ متر.
• وزن کلی: ۱۷۴۶ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۶ ثانیه.
• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۵ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۵ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۲/۲ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۱۸/۸۷ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۶۸ متر.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۱۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.