جدیدترین آماری که از میزان تولید و عرضه خودرو در سال 1393 شمسی انتشار یافته نکات جالبی را بازگو میکند. در این لیست شاهدیم که دو خودروساز بهظاهر خصوصی کشورمان – مدیران خودرو و کرمان موتور- توانستهاند شمارگان تولید خود را در قیاس با سال 1392، بیش از دو برابر افزایش داده و بیشترین رقم رشد را هم در این بازه از آن خود سازند. در این میان، شرکت مدیران خودرو (سازنده خودروهای چری یا امویام) با رشد 139 درصدی، مقام نخست را در میان تمامی سازندگان داخلی کسب نمود و پس از آن نیز کرمان موتور (سازنده خودروهای لیفان و جک) با رشد 134 درصدی جای گرفت.
نکته جالب اینجاست که در بین تمامی برندهای چینی موجود در کشورمان، بیشترین حساسیت و دیدگاه منفی هم نسبت به محصولات امویام وجود دارد اما در عرصه عمل، شاهد رویکرد متفاوت و یا حتی متضادی از سوی خریداران هستیم! برخی این موضوع را ناشی از شیوه فروش اقساطی این شرکت میدانند و بعضیها هم به جاذبههای بیشتر این برند در مقابل رقبایش اشاره دارند. مسئله هر چه باشد، واقعیت آن است که علیرغم همه مخالفتها و گلایههایی که وجود دارد، خودروهای امویام بهآرامی و نرمی هر چه تمامتر در حال ورود به لایههای گوناگون بازار هستند. بگذریم!
فروش امویام 550 یا همان چری E5، در آگوست سال 2013 میلادی در بازار چین آغاز شد. این خودرو جانشین چری A5 و یا همان امویام 530 بوده و به لحاظ فنی و تکنیکی نیز بر مبنای همین خودرو تکوین یافته است. خودروی امویام 530 نیز در سال 2006 میلادی به بازار معرفی شد و علاوه بر چین، در کشورهایی همچون ایران، روسیه و مصر هم تولید شده است.
چندی پیش از خودروی امویام 550 یا همان چری E5 در داخل کشورمان رونمایی شد و در حال حاضر هم از نمونه اتوماتیک (CVT) این خودرو در نمایندگیهای آن ثبتنام به عمل میآید لذا به همین بهانه مطلبی را از سایت اماراتی «AUTOMIDDLEEAST» گزینش نمودیم که امیدواریم مورد توجهتان واقع گردد.
پیشینه سری E چری به سال 2012 میلادی باز میگردد، کماکان مدل E5 یک خودروی تازهوارد در بازار محسوب میشود که رقبایی همچون جک J5 و نیز خودروی کره ای کیا سراتو را هدفگذاری نموده است. با بهایی که بهوضوح به نفع مشتری ارزیابی میشود، چری E5 مدل 2014 در مسیری صحیح از موفقیت گام نهاده است (لااقل در حال حاضر).
بسته به اینکه از کدام منظر به این خودرو بنگرید نخستین برداشت و ارزیابیتان از آن متفاوت خواهد بود. در نمای روبرو، شاهد خطوطی هستیم که بهآرامی از سطح کاپوت پایین آمده و با جلوپنجره کرومی این خودرو ادغام شده و نیز چراغهای جلوی آن را در برگرفته است، وجود همین مسئله توانسته به آراستگی ظاهری این بخش از خودرو مدد رساند. گرچه با قدم زدن در پیرامون این خودرو، تا حدی این حس شما را فرامیگیرد که ایدههای طراحش همینجا خاتمه یافته و فرم کلی اتاق آن نیز با صدای بلند فریاد میکشد که با یک جعبه – اقتصادی (ECONO- BOX) مواجهید.
داخل این خودرو به نحو شگفتآوری خوب و مناسب طراحی شده است، کابین چری E5 همانند یک خانه تمیز و مرتب بوده و از داشبوردی دورنگ و منظم بهره میبرد و علاوه بر آن، فضاهای زیادی هم برای قرارگیری بار و اشیاء در آن وجود دارد. همچنین، میزان مناسبی از پلاستیک در جایجای کابین آن بهکار رفته که به نحو کاملاً هوشمندانه ای نیز از نگاه تیز سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. فاصله 2600 میلیمتری بین دو محور آن، فضای کافی و مناسبی را برای سر و پاهای سرنشینان جلو و عقب این خودرو فراهم میآورد.
این مدل که در طیف خودروهایی با بهای زیر 50,000 درهم طبقهبندی میگردد، به نحو اعجابآوری، خوب تجهیز شده است. چری E5 از فهرست درخور توجهی از تجهیزات، همچون همانند شیشههای برقی، سانروف، صفحه نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با 4 بلندگو به همراه پورت USB بهره میبرد. آری، تمامی آنچه را که خواندهاید واقعیت دارد.
در زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.8 لیتری مستقر است که توان خروجی آن 130 اسب بخار در 5,750 دور در دقیقه و گشتاور آن نیز برابر با 170 نیوتن متر در 4,500 دور در دقیقه میباشد. این پیشرانه به همراه یک گیربکس CVT از این توانایی برخوردار است که شتابی معادل 10.8 ثانیه و سرعتی (قابل قبول) برابر با 185 کیلومتر را به این خودروی 4580 میلیمتری چینی ارزانی دارد.
برای آن دسته از اشخاصی که نگران جاذبههای مرتبط با آرم و نشان یک خودرو هستند، چری E5 نمیتواند شوق برانگیز باشد و حتی میتواند موجب انصرافشان شده و آنها را به این سمت سوق دهد که برندهای دیگری را جهت خرید، مدنظر قرار دهند ولی برای آن طیف از افرادی که واقعاً در پی یک خودروی شهری هستند که گهگاهی هم آنها را از مکان A به مکان B حمل نماید، چری E5 میتواند ارائه گر ویژگیهای درخشانی در برابر بهای پرداختیاش باشد، مثلاً این خودرو یک گارانتی 5 ساله را در این بازه قیمتی عرضه میکند که وجود همین امر بهتنهایی میتواند دیگر همتایان چینی این خودرو را شرمزده سازد.
با هزینه ای که بهطور معمول برای خرید یک خودروی دست دوم صرف میکنید، چری این امکان را به شما میدهد که مالک یک خودروی نو گردید.
بیشتر مردم کماکان شاهد این مسئلهاند که وسایل نقلیه چینی ویژگیهای سطح پایینی را از خود بروز میدهند.
حجم موتور: 1845 سیسی
توان: 130 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 170 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.8 ثانیه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
حجم موتور: 1971 سیسی
توان: 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیق
گشتاور: 182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: مستقل، مولتی لینک (چند عضوی)
سیستم ترمز: دیسکی (جلو و عقب)
نوع گیربکس: 5 سرعته دستی – CVT
استاندارد آلایندگی: یورو 4
طول/ عرض/ ارتفاع: 4580/1760/1483 میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2600 میلیمتر
وزن خالص: نمونه 1.8 لیتری با گیربکس CVT: 1336 کیلوگرم – نمونه 2 لیتری
با جعبهدنده دستی: 1366 کیلوگرم – نمونه 2 لیتری با گیربکس CVT: 1401 کیلوگرم
سایز تایرهای جلو و عقب: 195/55 R 15 (نمونه ارائه شده در ایران)
حجم باک: 50 لیتر
2 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS + ترمزهای دیسکی برای هر چهارچرخ
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کمربندهای ایمنی سه نقطه ای
سانروف برقی
سنسور دنده عقب
سیستم فرمان برقی
آینههای برقی جانبی به همراه گرمکن
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB + AUX
4 عدد بلندگو، استریو
صندلیها با روکش چرمی
نشانگر لحظه ای مصرف سوخت
زیرپایی استاندارد
پاور ویندوز
سیستم ضد سرقت IMMOBLIZER
رینگهای آلومینیمی
لامپهای مه شکن جلو
برخی از تیپهای این خودرو که در بازار چین عرضه میشوند از تجهیزاتی همچون دوربین دید عقب و سامانه GPS برخوردارند.
قیمت در ایران: 57 میلیون تومان (مدل با گیربکس CVT – ثبتنام در نمایندگی)- 49.3 میلیون تومان (دنده دستی- ثبتنام در نمایندگی)
قیمت در امارات: 43,900 الی 46,900 درهم (پیشرانه 1.8 لیتری، گیربکس CVT)