تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

29 اردیبهشت 13946:06
11 دقیقه


تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

به جرأت می‌توان گفت که M235i یکی از بهترین مدل‌های اتومبیل در دنیاست. امّا در میان خانواده سری 2 ب‌ام‌و، یک عضو با قیمت ۱۱ هزار دلار پایین‌تر نیز وجود دارد که بیشتر در حاشیه قرار می‌گیرد. ب‌ام‌و 228i همانند دیگر اعضای این خانواده، بر اساس استخوان‌بندی گرفته‌شده از نسل F30 سری 3 ساخته شده است. امّا این خودرو به اندازه ۶۴ میلی‌متر درازتر، ۲۵ میلی‌متر عریض‌تر و فاصله محوری آن ۳۰ میلی‌متر بیشتر است. برای مدل ۲۰۱۵ از کوچک‌ترین ب‌ام‌و، برای اولین بار استفاده از سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک در دسترس قرار داده شده است؛ سیستمی که هیچ‌گاه در سری 1 ارائه نشد. در هر دو مدل M235i و 228i، سیستم ایکس‌درایو به صورت یک آپشن ۱۸۰۰ دلاری است.

خودروی تست‌شده در اینجا یک 228i کوپه با قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار است که برای اولین بار از سیستم چهار چرخ متحرک (ایکس‌درایو) استفاده می‌کند. موتور ۲ لیتری چهار سیلندر موجود در این خودرو، به شکل اعجاب‌انگیزی نیرومند است و باعث می‌شود تا این کوپه کوچک تنها در ۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال، این آمار به اندازه یک‌دهم ثانیه عقب‌تر از 228i با دیفرانسیل عقب است. امّا آمار مدل AWD در تست یک‌چهارم مایل دقیقاً مشابه مدل دیفرانسیل عقب است و این مسیر را در ۱۳/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۲/۵۴ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. در همین حال، خشونت موجود در صدای موتور ستودنی است.

همچنین این کوپه سری 2 دارای یک حالت جمع‌وجور دوست‌داشتنی است. شما وارد خودرویی می‌شوید که واقعاً حس یک «کامپکت» را دارد. ابعاد کوچک آن باعث می‌شود که احساس کنید می‌توانید آن را وارد خانه کرده و در کنار پذیرایی پارک کنید!

کار مهندسان ب‌ام‌و بر روی شاسی 228i ایکس درایو قابل‌توجه است، ولی اندکی بیشتر از آن که انتظار داریم، آرامش دارد. سیستم فرمان نیز واکنش سریعی دارد، ولی وزن لازم را ندارد و ارتباط خوبی را با راننده برقرار نمی‌کند. چسبندگی جانبی در تست لغزش در پیچ به اندازه 0.87g مشاهده شده که شرایط مناسبی دارد. ولی فاصله توقف ۵۵/۷۸ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت باعث می‌شود که 228i از این نظر در سطحی پایین‌تر از یک مینی‌ون قرار گیرد. البته تایرهای تمام‌فصل با مقاومت غلتشی کم در این عملکرد چندان بی‌تأثیر نبوده‌اند. ولی فارغ از تایرها، این تیونینگ شاسی است که باعث عملکردی قابل‌احترام در هندلینگ خودرو شده است. در واقع 228i ایکس‌درایو آن‌قدر پایداری از خود نشان می‌دهد که احساس می‌کنیم باید قدرت بیشتری در آن به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال، موتور ۶ سیلندر ۳۲۰ اسب‌بخاری مورد استفاده در M235i.

در هر صورت، با پرداخت ۱۱ هزار دلار بیشتر برای یک M235i، یک سرمایه‌گذاری برای یک سطح بالاتر از خودرو انجام خواهید داد. قیمت 228i از ۳۳۰۵۰ دلار آغاز می‌شود که این میزان برای مدل‌های ایکس‌درایو به ۳۴۸۵۰ دلار می‌رسد. البته خودروی تست‌شده در اینجا، فاصله زیادی با قیمت پایه داشته و ۶۵۲۵ دلار خرج آپشن‌های آن شده است. بزرگ‌ترین هزینه، مربوط به پکیج «اسپورت لاین» به ارزش ۲۲۰ دلار است که شامل امکاناتی چون چرخ‌های ۱۸ اینچی، صندلی‌های اسپورت و المان‌های مناسب طراحی داخلی و بیرونی می‌شود. ۵۹۰ دلار دیگر صرف پکیج «دستیار راننده» شده که در آن امکاناتی مانند دوربین نمای عقب و حسگرهای پارکینگ به 228i اضافه شده است. سیستم صوتی هارمن / کاردون با ۱۲ اسپیکر نیز یک آپشن ۸۷۵ دلاری است که برای این خودرو استفاده شده است. در مجموع، قیمت مدل تست به ۴۱ هزار و ۳۷۵ دلار رسیده که برای یک کوپه زیبا از یک برند پرمیوم چندان غیرمنطقی نیست. با این که سطح هیجان رانندگی در حدّ یک M235i نیست، ولی مواردی مانند صرفه‌جویی‌های غیرمستقیم باعث می‌شوند که کمتر از این مدل ناامید نشویم؛ شاید همیشه نتوان همه چیز را به صورت کامل در اختیار داشت.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه.

• قیمت مدل تست: ۴۱۳۷۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۴۸۵۰ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۷ سی‌سی.

• قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۴۵/۷ نیوتن‌متر در ۱۴۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۹ متر.

• طول ماشین: ۴/۴۳۷ متر.

• عرض: ۱/۷۷۳ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۱۷ متر.

• وزن کلی: ۱۵۶۹ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۳ ثانیه.

• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۵ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۲/۵۴ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۷۷۸ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 87g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۶/۷۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و 228i ایکس درایو مدل 2015

منبع: پدال