فورد در چند سال گذشته مبلغی به میزان ۲ میلیارد دلار برای توسعه لینکلنهای جدید صرف کرده و همچنین تصمیم گرفته است که برای این شاخه لوکس خود در مدت ۵ سال، سالانه یک میلیارد دلار هزینه کند. ولی در این میان، بزرگ خانواده لینکلن، یعنی ناویگیتور شاسیبلند تا یک جایگزینی کامل در سال ۲۰۱۷، از این سرمایهگذاری بینصیب مانده است؛ یعنی تا زمانی که ۱۰ سال از ارائه نسل کنونی در کنار رقیبی چون کادیلاک اسکالید خواهد گذشت. جنرال موتورز برای شاسیبلند لوکس خود که از اولین رقیبان ناویگیتور به شمار میرود، طراحی دوبارهای انجام داده است؛ این در حالی است که لینکلن تنها اندکی هزینه برای ارتقای مدل ۲۰۱۵ این خودرو کرده است.
در طراحی بیرونی، قسمت جلوبندی و عقب بدنه تغییر کردهاند. جلوپنجره دارای نوارهای افقی کمابیش مشابه آن چیزی است که در لینکلنهای جدید میبینیم. همچنین طراحیهای LED در ناویگیتور برای این خودرو یک حالت مدرن ایجاد کردهاند؛ ولی تأثیر کلی آن شبیه به استفاده از یک عنصر مدرن بر روی یک پایه طراحی قدیمی و کهنه است. در عین حال، بهینهسازیهای داخل کابین، تأثیرگذاری بیشتری دارند. استفاده از دکمههای معمول برای عملکردهای مهم خودرو مانند کنترل صدا، تنظیم و کنترل هوا بسیار رضایتبخش هستند. مهمتر از همه، ارتقاهایی است که در زمینه پیشرانه و سیستم تعلیق صورت گرفته است؛ چیزی که بالاخره لینکلن ناویگیتور ۲۰۱۵ را از مدلهایی مانند ۲۰۱۲ آن متمایز میکند.
برای سال ۲۰۱۵، یک موتور ۳/۵ لیتری V6 اکوبوست جایگزین موتور قدیمی ۵/۴ لیتری V8 شده است. این موتور به صورت استاندارد بوده و تنها موتور ارائه شده برای این مدل است. در همین حال، قدرت موتور از ۳۱۰ به ۳۸۰ اسببخار افزایش یافته و گشتاور تولیدی آن نیز از ۴۹۵ به ۶۲۳/۶۷ نیوتنمتر افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده تا شتاب ناویگیتور حدود ۲ ثانیه بهبود یابد و بتواند در مدت ۶/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد؛ زمانی که تنها یکدهم ثانیه تا اسکالید فاصله دارد. در تست یکچهارم مایل نیز ناویگیتور این مسیر را در ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۶۷ کیلومتر بر ساعت میپیماید که این زمان تنها اندکی از کادیلاک بیشتر است؛ ولی به مراتب از آمار ۱۶/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت در مدل V8 قدیمی بهتر است. مدل V6 اکوبوست در زمینه ظرفیت یدککشی نیز مدل V8 قبلی را پشتسر گذاشته است و ۴۰۸۲ کیلوگرم را میتواند به دنبال خود بکشد. البته مدلهای 4WD که نمونه آن در اینجا تست شده، طبق آمار رسمی، ظرفیت یدککشی برابر ۳۹۰۰ کیلوگرم دارند.
مصرف سوخت مدل دو دیفرانسیله طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا بهبود پیدا کرده و از ۱۵/۷ لیتر به صورت ترکیبی در مدل قبلی به ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده است. در تست انجام شده، مصرف سوخت ۱۵/۷ لیتر از این خودرو مشاهده شد؛ این در حالی است که در مدل ۲۰۰۷ مصرف سوخت ۱۴/۷ لیتر از ناویگیتور شاهد بودهایم. البته این را هم باید درنظر داشت برای تست آن مدل، مسیری با بزرگراههای زیاد طی شده بود. در بررسی مدل ۲۰۱۵، مسیر تست بیشتر مسیرهای شهری و بسیار کوتاهتر بوده است. با این حال، این اولین بار نیست که از موتورهای فورد اکوبوست عملکردی پایینتر از آنچه که اعلام شده، میبینیم.
نمونه تست شده، از گروه تجهیزات «رزرو» با هزینه ۶۸۵۰ دلار استفاده کرده که امکاناتی چون چرم پرمیوم برای تمام سه ردیف صندلیها، سیستم کنترل رانندگی لینکلن (شامل جاذبهای شوک تنظیمشونده الکترونیکی) برای ناویگیتور به همراه داشته است. همچنین پکیج رزرو خودش را با چرخهای ۲۲ اینچی کرومی در تایرهای تمامفصل 285/45 نشان میدهند که هر ترکیب چرخ و تایر وزنی بیش از ۴۰ کیلوگرم دارد؛ چیزی که مسلماً سنگینتر از چرخهای هماندازه آن در مدلی مانند جیامسی یوکون است.
تایرهای عریضتر به عملکرد نویگیتور در جاده کمک زیادی کرده است. این خودرو در تست لغزش در پیچ، نیروی چسبندگی 0.74g را دارد که ارتقای زیادی را نسبت به آمار 0.65g در مدل V8 نشان میدهد. این عملکرد، تقریباً منطبق با عملکرد کادیلاک اسکالید در پیچ است. در همین حال، این لینکلن تنها ۵۵/۴۷ متر برای توقف کامل از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد؛ یعنی حدود ۴ متر کمتر از کادیلاک.
همچنین یک سیستم جدید دستیار الکترونیکی فرمان و همینطور یک سیستم تعلیق تنظیمشونده در ناویگیتور ۲۰۱۵ استفاده شده است. در هر حال، باید قبول کرد که وضعیت ناویگیتور در جاده و پیچها بهتر شده است. البته حس چابکی شاسیبلندهای جدید جنرالموتورز بیشتر است (شاید به خاطر وزن بسیار کمتر آنها)؛ ولی لینکلن در حضور یک اینفینیتی QX80 میتواند سر خود را بالا بگیرد. همچنین کابین این خودرو، بیش از آنچه که انتظار میرود، ساکت است؛ چیزی که در حضور چرخهای بزرگ، بیشتر جلبتوجه میکند.
برای خریدارانی که نیاز به فضای بزرگتر و ظرفیت حمل وسایل دارند، احتمالاً تا چند سال دیگر این مدل در مدنظر آنها قرار خواهد داشت. شاید نسل جدید آلومینیومی این خودرو، به این زودیها از راه نرسد.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۷ سرنشین، ۴ در واگن.
• قیمت مدل تست: ۷۴۳۹۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۶۰۵۰ دلار).
• نوع موتور: DOHC با ۲۴ سوپاپ V6 با دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۳۴۹۶ سیسی.
• قدرت: ۳۸۰ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۶۲۳/۶۷ نیوتنمتر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۳/۰۲۳ متر.
• طول ماشین: ۵/۲۶۸ متر.
• عرض: ۲/۰۰۲ متر.
• ارتفاع: ۱/۹۸۴ متر.
• وزن کلی: ۲۷۸۹ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۷/۷ ثانیه.
• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۶ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۸ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۶۷ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۸۱/۸۵ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۴۷۴ متر.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۱/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.