سدان کوپهی CLS در نسل دوم خود (همانند نسل نخست) با چهره گیرا و فرم بدنه خاص و دوستداشتنیاش جذابیت و اغواکنندگی غیرقابلانکاری دارد و خوی خشونت آن حتی در چشمهایش هم تماماً پیداست! گرچه ازنظر صفات لوکس و راحتی نیز چیزی کم نمیآورد.
پس از انجام فیس لیفت نسبتاً جزئی برای سال 2015 که بهمنظور هماهنگی بیشتر با سایر اعضای خانوادهاش صورت گرفت در راستای استفاده از سامانه روشنایی پیشرفته و جدید تیغههای دوتاییِ درون چراغهای جلو جای خود را به طرحی ملایمتر دادهاند و بهطورکلی حالت نگاه چشمهای CLS از افسارگسیختگی و وحشیگری سابق به سمت متانت بیشتر رفته است.
سواری راحت و تعادل بسیار خوب آن شمارا به یاد کلاس E میاندازد (این دو دارای پلتفرم مشترک هستند)، گرچه به علت شیب تندتر انتهای سقف فضای سرِ سرنشینان عقب محدودتر شده و نصب کنسول میانی ثابت در ردیف عقب اجازه نشستن تنها دو نفر را میدهد؛ درحالیکه در کلاس E ظرفیت خودرو پنج نفر است.
پیشرانه آن یک بلوک توربو دوقلوی 6 سیلندر V شکل به حجم 3 لیتر است که گرچه شاید بهاندازهی نمونه 8 سیلندر موجود در CLS550 قدَر نباشد اما در نوع خود بسیار خوب و کارآمد است و کاملاً شمارا راضی خواهد کرد؛ اما اگر عطش قدرت و سرعتتان بیشتر از این حرفهاست باید به سراغ نسخهی دستپروردهی آ اِم گ آن بروید! ویژگی نهچندان دلچسب این پیشرانه (بهجز موارد فنی) نوای نسبتاً معمولی و کم هیجان آن است که از این نظر در جایگاهی کاملاً پایینتر نسبت به نسخههای 8 سیلندر قرار میگیرد.
CLS400 فورماتیک با قیمت پایهی 69,415 هزار دلار ازنظر بهای پرداختی رقبای خود یعنی آئودی A7، پورشه پانامرا و بامو سری 6 را به چالش کشیده است و با احتساب تمامی آپشنهای سفارشی قابل انتخاب بازهم از این نظر برتریهایی نسبت به آنها دارد که بیشک در میزان فروش آن مؤثر خواهد بود؛ البته توجه داشته باشید که از این نظر CLS بین این 4 خودرو در رتبه دوم قرار دارد و جایگاه نخست متعلق به فرزند خلف آئودی یعنی A7 خواهد بود.
اگر بخواهیم از آپشنهای سفارشی آن بگوییم میتوانیم به بسته Premium 2 با قیمت 6,900 دلار اشاره کنیم که شامل نویگیشن، تِلِماتیک، کنترل صوتی، استارت بدون کلید، صندلیهای جلو مجهز به تهویه، سامانهی کمکی تطبیقی نورِبالا، چراغهای LED مجهز به سامانه نورپردازی خمیده، آینههای جمعشونده فعال و… میشود. با پرداخت 2,800 دلار دیگر بستهی کمکی رانندگی و سامانههای نگهداری خودرو بین خطوط، هشدار وقوع تصادف و کمکی تشخیص نقاط کور اطراف خودرو در دسترس خواهند بود. از موارد دیگر نیز میتوان سامانه تعلیق بادی به قیمت 1,610 دلار، سامانه کمکی پارک با امکان دید 360 درجه اطراف خودرو به قیمت 1,290 دلار، چرم سفارشی مشکیرنگ به قیمت 1,370 دلار، صندلیهای تاشوی عقب به قیمت 440 دلار و گرمکن صندلیهای عقب به قیمت 625 دلار را نام برد.
در پایان نگاهی به ویژگیهای فنی مرسدس CLS400 فورماتیک میاندازیم:
پیشرانه: بلوک و سر سیلندر آلومینیومی دارای 6 سیلندر V شکل و 24 سوپاپ، حجم دقیق 2996 سیسی، تزریق مستقیم سوخت، خنککنندهی داخلی، دو توربو
حداکثر توان خروجی: 329 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
بیشینه گشتاور: 479.9 نیوتون متر در 1600 دور در دقیقه
جعبهدنده: 7 سرعته خودکار با قابلیت تعویض بهصورت دستی
وزن خشک: 1934 کیلوگرم
ابعاد بدنه (میلیمتر): طول 4940.3، عرض 1882.14، ارتفاع 1417.32، فاصله بین محورها 2875.28
شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت: 5.1 ثانیه
شتاب 0-161 (100 مایل بر ساعت): 12.9 ثانیه
شتاب 0-209 (130 مایل بر ساعت): 23 ثانیه
زمان عبور از مسافت یکچهارم مایل: 13.7 ثانیه با حداکثر سرعت 165.7 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت (لیتر در یکصد کیلومتر): شهری 12.3، جادهای 9.04