آکورا، اولین ژاپنیای بود که کلاس خودروهای لوکس را به چالش کشید و در سال ۱۹۸۶ با شعار برجسته «عملکردِ حسابشده» به این بازار گرانقیمت وارد شد. در همین حال، طول زیادی نکشید که شاخه لوکس محصولات هوندا از این هدف بزرگ اولیه فاصله گرفت و بیشتر وارد یک مرحله پیچ در پیچ در جستجوی یک هویت شد که نتیجه آن رفتهرفته در مدلهای کنونی در قالب بازگشت به ریشهها مشاهده میشود؛ موضوعی که حداقل در مورد خودروهای مسافری صدق میکند.
امّا در دپارتمان «شاسیبلند» آکورا، داستان به گونهی دیگری است؛ جایی که برای اولین مدل آکورا در کلاس کراساورهای کامپکت، سر و صدای زیادی به پا شد. ولی پس از آن، RDX اولیه که تا حدودی سرکش و در عینحال، هیجانانگیز بود، کمکم به سمت طراحی کابین مدرن، کیفیت سواری، آرامش در حین حرکت، تکنولوژیهای بیشمار و برطرفکردن خواستههای راننده قدم برداشت.
این تکامل، هنگامی اتفاق افتاد که RDX در سال ۲۰۱۲ به نسل دوم خود رسید؛ چیزی که در آپدیت کنونی برای مدل ۲۰۱۶ از این هم فراتر رفته است. یک طراحی با جذابیت بیشتر، افزایش تجهیزات در کنار امکانات ایمنی، قدرت بیشتر به صورتی متعادل و همینطور کاهش مصرف سوخت به میزان ۰/۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، از جمله اقداماتی هستند که آکورا در مدل جدید انجام داده است. در همین حال، مصرف سوخت اندازهگیری شده برای مدل AWD تست برابر ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است.
خروجی موتور ۳/۵ لیتری V-6 به اندازه ۶ اسببخار و یک پوند-فوت (۱/۳۵ نیوتنمتر) افزایش یافته که همانطور که پیشبینی میشود، تغییر چندانی در عملکرد در پیست آزمایشی نشان نمیدهد. شتابگیری این خودرو دقیقاً مشابه چیزی است که از مدل ۲۰۱۴ آکورا AWD RD شاهد بودهایم؛ یعنی ثبت سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در ۶/۲ ثانیه و عبور از فاصله یکچهارم مایل در مدت ۱۴/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت.
البته این آمار نسبت به استاندارد این کلاس خودرویی، وضعیتی قابلاحترام دارند و از بسیاری از رقبا سریعتر هستند. در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهخوبی با بازه قدرت موتور هماهنگ است و در حالت «اتوماتیک کامل» کار خود را بهخوبی دنبال میکند. ضمن اینکه واکنشهای آهسته نسبت به ورودی پدلشیفترها چیز زیادی به تجربه رانندگی اضافه نمیکند. همچنین RDX در تمامی مسیرها آرام و استوار حرکت میکند و سرنشینان را کاملاً از ناهمواریها و سر و صدای جاده و بیرون جدا میکند.
اینکه چقدر به این شرایط آرام کابین علاقه داشته باشید، بیشتر به شما و انتظاری که از وسیله نقلیه خود دارید ارتباط پیدا میکند. اگر میخواهید یک خودروی لوکس داشته باشید که در عین راحتی، شما را از دردسرهای ترافیک روزانه جدا کند و نسبت به سایر گزینهها، واکنش بهتری نسبت به پدال گاز داشته باشد، RDX شما را کمتر ناامید خواهد کرد. ولی اگر انتظار واکنشهای انفجاری، کمترین حرکات بدنه، فرمان تیز، چسبندگی اطمینانبخش و قاطعیت سیستم ترمز دارید، کمکم گلایههایتان از RDX شروع خواهد شد.
به عنوان مثال، سیستم فرمان الکترونیکی، همگام با سرعت خودرو، وزن خود را تغییر میدهد، ولی در عین حال، حسّ دقت مناسبی ایجاد نمیکند. در نتیجه، راننده در وسط پیچها احساس میکند که باید فرمان را بیشتر تصحیح کند. لغرش بدنه، چیزی است که به مقدار فراوان احساس میشود. همچنین، چسبندگی که توسط یک سری تایرهای میشلن پرایمسی MXM4 تمامفصل با ابعاد 235/60-18 حمایت میشود، در وضعیت متعادل به میزان 0.77 g در تست لغزش در پیچ مشاهده شده است.
عملکرد سیستم ترمز کاملاً متناسب با کلاس خودرویی RDX است. البته پدال ترمز، وضعیت پایدار و مناسبی را نشان داده، ولی فاصله ۵۶ متری برای توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به آن افتخار کرد. همچنین در پشت فرمان RDX با بدفرمانیهای زیادی مواجه میشوید که البته چنین موضوعی در این کلاس خودرویی، چندان غیر معمول نیست.
اگر دینامیک رانندگی را برای چند دقیقه کنار بگذاریم، RDX جایگاه بالایی در جذابیتهای ظاهری، امکانات، فضای داخلی و «ارزشمند بودن» دارد. جلوبندیِ جدید با ردیف چراغهای آشنای LED آکورا همراه شده و شرایط را برای یکی از خوشترکیبترین پکیجهای ظاهری در این کلاس، اندکی پیچیدهتر کرده است. در همین حال، در خودروی تستشده، امکانات آپشن زیادی استفاده شدهاند؛ از جمله دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، سیستم راهبری، یک سقف آفتابگیر اتوماتیک، طراحی چرمی، سیستم صوتی پرمیوم ELS، پاندورا، قابلیت اتصال بلوتوث، درب عقب خودکار و خیلی چیزهای دیگر به صورت خودکار. همه این موارد باعث شدهاند که در نهایت یک کراساور کامپکت لوکس و زیبا با قیمت کلی ۴۴ هزار و ۳۴۰ دلار در اختیار داشته باشیم.
همچنین این قیمت نهایی شامل مجموعه ایمنی جدید آکورا با نام «آکورا واچ» میشود که در آن سیستمهایی چون هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار برای کاهش اثر تصادف، کروز کنترل انطباقی، هشدار عبور از خط جاده، دستیار حفظ حرکت در بین خطوط و یک نمایشگر رنگی اضافه میشوند. در مورد تکنولوژیهای دیگر مورد استفاده در این خودرو، نمیتوان به کنترلهای نمایشگر لمسی و عدمکاربرد دکمهها و کلیدهای معمولی اشاره نکرد؛ موضوعی که واقعاً ستایشآمیز است.
با این وجود، برای خریداری که اولویتهایش راحتی در سکوت و ویژگیهای لوکس باشند و کمتر به لذت رانندگی توجه داشته باشد، RDX گزینه نسبتاً مناسبی خواهد بود. شاید هم در آینده آکورا بتواند شعار اولیه خود، مبنی بر «راحتیِ حسابشده» را برای شاسیبلندهای خود در عمل به کار ببرد.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
• قیمت مدل تست: ۴۴۳۴۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۷۶۹۰ دلار).
• نوع موتور:SOHC با ۲۴ سوپاپ V6،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
• گنجایش: ۳۴۷۱ سیسی.
• قدرت: ۲۷۹ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۳۴۱/۷ نیوتنمتر در ۴۹۰۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۲/۶۸۵ متر.
• طول ماشین: ۴/۶۸۴ متر.
• عرض: ۱/۸۷۲ متر.
• ارتفاع: ۱/۶۵۱ متر.
• وزن کلی: ۱۷۸۵ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۴ ثانیه.
• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۶/۸ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی (تخمین): ۲۱۷/۲۶ کیلومتر بر ساعت.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۰۸۳ متر.
• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 77g.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.