درست است که ولوو با ارائه مدلهای جدید بر پایه معماری و پلتفرم جدید نظیر سدان و شاسیبلند لوکس S90 و XC90 توانسته نگاهها را به سوی خود جلب نماید اما هنوز مدلهای کمی قدیمیتر این شرکت سوئدی میتوانند مورد توجه مشتریان با بودجه کمتر قرار گیرند.
در مدل 2016 S60 شاهد افزایش فاصله بین دو محور به میزان 7.87 سانتی متر هستیم که باعث افزایش فضای پای سرنشینان عقب شده است. بعلاوه موتور 4 سیلندر جدید 2.0 لیتری توربو با تزریق مستقیم سوخت که با یک گیربکس جدید 8 سرعته خودکار، جفت شده نیز از نکات قابل توجه جدید هستند.
با اینکه ولوو بعد از دوره افول به شرکت چینی جیلی واگذار شد اما این پایان کابوس این شرکت و به پا خیزی دوباره آن محسوب میشود. S60L که همان نسخه طویلتر این سدان است، در ابتدا تنها برای بازار چین درنظر گرفته شده بود. جایی که با وجود ترافیک و سایز اندام مردمانش، به خودروهایی کشیده و بزرگ متمایلترند.
S60 در دو نسخه عرضه میشود که یکی با انتقال نیرو به هر چهار چرخ و دومی که در این جا هم مد نظر ما بوده، به صورت دیفرانسیل جلو میباشند. موتور چهار سیلندر توربوی این خودرو، 240 اسب بخار، خروجی دارد. این در زمانی است که برچسب T5 روی آن دیده شود و اگر همین موتور با برچسب T6 باشد، بدان مفهوم است که علاوه بر توربوشارژر به سوپرشارژر نیز مجهز گردیده است. این موضوع باعث میشود تا قدرت آن تا 302 اسب بخار بالا رود. این پایان راه نیست و یک نسخه اسپرت با نشان پولستار نیز با قدرت 345 اسب بخار از روی همین موتور قابل سفارش است. البته این مدلهای اخیر تنها به صورت چهار چرخ محرکه و با گیربکس شش سرعته اتوماتیک ارائه میشوند.
نسخه پایه که مورد آزمون ماست با وزن 1680 کیلوگرم، شتاب صفر تا 96 را در 6.3 ثانیه ثبت میکند. این رقم 0.9 ثانیه از مدل T6 کندتر است. شتاب جانبی قابل تحمل 0.9 جی و زمان طی مسافت 400 متر نخست از حالت سکون نیز 14.7 ثانیه اسنت که همگی نشان از دینامیک بالای خودرو دارند. بنابراین افزایش ابعاد خودرو خللی در ویژگیهای ان به وجود نیاورده است.
مصرف سوخت در زمان تست 9.41 لیتر در صد کیلومتر بود و البته طبق برآورد EPA میتواند به مصرف سوخت 6.36 لیتر در بزرگراه دست یابد.
فضای داخل کابین با کشیدگی انجام شده کاملاً بزرگ و سخاوتمندانه است. این فضا برای افراد بزرگسال کافی به نظر میرسد هرچند از خودروهای آمریکایی نظیر فورد فیوژن و شورولت مالیبو بهتر نیست.
از سویی طراحی کابین با پوششهای چوب، چرم و فلز به زیبایی، طرحی کلاسیک را در عین سادگی به شیوهای مدرن به نمایش میگذارد و هرچند از این نظر نیز به هیچ عنوان با پرچمداران جدید ولوو نظیر S90 قابل قیاس نیست اما هنوز جلوهای لوکس و جذاب دارد. استفاده از ابزارها و کلیدها نیز بسیار آسان است و یک نمایشگر 7 اینچی نیز برای سیستم اطلاعات و سرگرمی درنظر گرفته شده است.
ایمنی این سدان سوئدی نیز میتواند زبانزد باشد. مجموعه پکیج ایمنی این خودرو شامل سیستمهایی چون تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، رادار برای جلو و سیستم پارک عقب، هشدار ترافیک و تغییر لاین جاده، سیستم جلوگیری از برخورد در سرعتهای پایین، نور بالای خودکار، دوربین با قابلیت تشخیص تابلوها و علائیم جاده، کروز کنترل تطبیقی و لوازمی از این دست میشود.
بنابراین در پشت فرمان این خودروی نسبتاً لوکس سوئدی میتوانید با آرامش خیال رانندگی کنید. تجهیزات رفاهی این خودرو نیز چیزی کم ندارند و طراحی بدنه آن نیز موقر و منحصر به فرد است. ولوو با این خودرو نشان داده که تکامل سدان S60 به کجا انجامیده است و البته برای دیدن انقلابی در این خودرو باید منتظر تغییر نسل آن باشیم.