ورود
نزدیک به یکسال از جنجال عرضه دنا به بازار می گذرد و چند ماهیست که این خودرو به ظاهر جدید ایران خودرو در خیابان های کشورمان تردد می کند، اما با توجه به سختی هماهنگی با ایران خودرو، تاکنون امکان تست و بررسی این خودرو خاص توسط این شرکت برای رسانه های تخصصی فراهم نشده بود.
به هر روی چندی قبل فرصتی دست داد تا با همکاری گروه اسب بخار، به بررسی یکی از نمونه های آزمایشی و صفر کیلومتر دنا بپردازیم که از آخرین ساخته های ایران خودرو و مطابق با نمونه سال 95 محسوب می شود. خودرو پر حاشیه ای که قرار است تا سالیان سال میهمان دائمی خیابان های کشورمان باشد.
همانطور که همه می دانیم، دنا از نظر پلت فرم و شاسی و چهارچوب اتاق کوچکترین تفاوتی با خانواده سمند ندارد و از همین رو استایل کلی بدنه ناچارا مشابه سمند و 405 از آب در آمده اما در نمای جلو شاهد حجیم شدن دماغه خودرو و عریض شدن جلوپنجره هستیم.
از شباهت جلوپنجره به نسل فعلی میتسوبیشی لنسر که بگذریم، باید گفت چیدمان داخلی چراغ جلو متناسب با خودروهای روز جهان با استفاده از لامپ های LED انجام شده و جذابیت های خاص خود را دارد.
با این وجود، طراحی کلی خودرو تولید انبوه تا حد زیادی با تبلیغ سری نخست این خودرو تفاوت دارد و می توان گفت که تفاوت هایی بین نمونه های اولیه دنا و مدل نهایی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به جایگزینی چراغ های روز به نوارهای LED اشاره کرد.
در نقطه مقابل حجیم شدن دماغه باعث برهم خوردن تناسب بصری در نمای جانبی و سه رخ جلو خودرو شده است، آنچنان که این بخش به شکل عجیب و غیر معمولی طویل و بی تناسب به چشم می آید.
فاصله زیاد بین درب موتور و جلوپنجره یکی از مشکلات مونتاژی رایج بین دناهاست که در برخی خودروها بیش از سایرین شدت داد.
در نمای بغل علاوه بر سقف و ستون های سمند، شاهد درب های مشترک با سمند هم هستیم که تنها در بخش دستگیره تفاوت هایی با نمونه های موجود در خانواده سمند دارند. هرچند طراحی این بخش در نمونه ای که قرار است تحت عنوان دنا ELX به بازار بیاید، متفاوت شده است.
به غیر از کشیدگی غیر متوازن دماغه، فرم چراغ عقب و خط برش درب صندوق عقب نیز هماهنگی چندانی با کلیت بدنه ندارد و به شکل محسوسی از روی ب ام و سری پنج نسل پنجم (E60) کپی شده است.
در نمای عقب نیز شاهد شباهت هایی به برخی خودروهای دیگر هستیم اما در مجموع اجزای این قسمت با یکدیگر تناسب بصری خوبی دارند هرچند نمی توان ارتباط معنا داری بین جلو، وسط و عقب دنا یافت.
فضای داخلی دنا هم به شکل محسوسی نسبت به طرح ها و تصاویر اولیه تفاوت دارد.
با این وجود نمی توان شباهت ذاتی طرح و ساختار داشبورد به نسل گذشته هیوندای سوناتا را انکار کرد.
استفاده از داشبورد به رنگ مشکی با تریم داخلی طرح چوب تناسب چندانی با طراحی اسپرت و نسبتا خشن بدنه خودرو ندارد.
در مجموعه پشت آمپر نیز علیرغم جذابیت طراحی نشانگر ها شاهد استفاده از خطوط پس زمینه آبی رنگی هستیم که بازهم ناهماهنگ به کلیت نور پردازی و رنگ بندی فضای داخلی به نظر می رسد.
تریم داخلی درب ها همچون بسیاری قطعات دیگر از پلاستیک خشک تشکیل شده و تنها نقاط قوت این بخش اهرم باز کننده درب کروم کاری شده و قطعه تزیینی طرح چوب است که البته می توانست با رنگ متفاوت جلوه بسیار بهتری داشته باشد.
دنا با دو تریم داخلی کرم و مشکی عرضه می شود و در نمونه های کرم رنگ، روکش صندلی ها و پوشش داخلی سقف به رنگ روشن هستند اما سایر اجزای بدنه و کابین همانند نمونه تریم مشکی، سیاه رنگ هستند.
دنا از نظر فنی تفاوت بارزی با سمند سورن EF7 ندارد و با همان پیشرانه 1.7 لیتری مجهز به سیستم متغییر باز و بسته شدن سوپاپ ها به قدرت 114 اسب بخار مجهز است. علیرغم ظاهر اسپرت خودرو، هیچ ویژگی فنی دنا نسبت به سمند یا 405 اسپرت نشده است و ضرایب دنده نیز یکی از همین ویژگی هاست که معمولا مورد انتقاد مالکان و رانندگان قرار می گیرد.
در واقع ضرایب دنده اندکی سبک و تاحدی ناهماهنگ با منحنی های عملکردی موتور انتخاب شده اند و مزیت قدرت بیشتر و گشتاور بهتر EF7 در برابر پیشرانه قدیمی XU7 تاحدی زیادی رنگ می بازد.
البته از نظر مصرف سوخت این ضرایب مثمر ثمر واقع شده اند و می توان گفت که مصرف سوخت ترکیبی دنا مجهز به موتور EF7 به حدود 8 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش یافته است.
پیشرانه EF7 با نسبت تراکم نسبت زیادش نیاز به بنزین با کیفیت دارد و استفاده از بنزین سوپر برای این پیشرانه توصیه می شود اما بسیاری مالکان عقیده دارند که با بنزین معمولی خودرو کم مصرف تر از حالت رانندگی با بنزین سوپر است.
هرچند ایران خودرو ضریب مقاومت آیرودینامیکی دنا را اعلام نکرده است اما با توجه به طراحی فوق آیرودینامیک پژو 405 و آیرودنیامیک نسبتا خوب سمند، می توان انتظار داشت که با توجه به جلوپنجره بزرگ و نسبتا عمودی دنا، شاهد تضعیف شرایط ایرودینامیکی این خودرو در برابر سلف خوشنامش یعنی 405 باشیم.
به هرحال شتاب گیری صفر تا صد به صورت غیر رسمی در حدود 13.5 ثانیه به طول می انجامد که رقمی بسیار معمولی نسبت به رقباست و برگ برنده پر رنگی برای دنا به نظر نمی رسد.
دنا پرچمدار محصولات تولید داخل ایران خودرو محسوب می شود، اما از نظر امکانات رفاهی نمی تواند به خوبی نیاز های مشتریان را براورده کند، عدم وجود سانروف، گیربکس اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری، ایربگ های چهارگانه و مواردی از این دست باعث می شود که ایران خودرو جای کار فراوانی برای بهبود امکانات دنا داشته باشد.
در مقابل وجود کروز کنترل، تنظیم صندلی های برقی برای راننده و شاگرد، آینه های برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پخش صوت کامل مجهز به مانیتور با قابلیت فعال سازی GPS و پورت های ورودی مختلف و سنسور دنده عقب از جمله مهمترین امکانات دنا هستند.
البته در بازار تفاوت هایی بین برخی مدل های دنا با سایرین دیده می شود و برخی مجهز به تنظیمات هشت گانه صندلی های برقی، برخی چهارگانه و برخی نیز دوحالته هستند.
مشابه چنین وضعیتی در مورد رینگ های دنا نیز وجود دارد و خریداران بدون انتخاب طرح رینگ مورد نظر خود، به صورت شانسی از این ویژگی بهره مند می شوند و کنترلی بر روی طرح رینگ دنای خود ندارند.
دنا از نظر کلیت رانندگی تفاوتی با سمند سورن ندارد، ترمزها، سیستم تعلیق، موتور و گیربکس در هر دو خودرو کاملا یکسان هستند و تنها تفاوت ها شاید به صندلی های متفاوت دنا نسبت به سمند و برخی تغییرات جزئی در مورد داشبورد و کنسول میانی و ...مربوط شود.
برای مثال به دلیل طراحی بخش زیر آرنجی، دسترسی به اهرم ترمز دستی چندان ساده نیست و یا فضای کابین به دلیل حجم زیاد صندلی های برقی اندکی کوچکتر از سمند های قدیمی احساس می شود.
تمام این موارد درحالیست که دنا برای تبدیل شدن به یک خودرو متفاوت و شاخص نیاز به فنربندی اسپرت تر، گیربکس با ضرایب سنگین و موتور قدرتمندی دارد که امیدواریم در نسخه ELX یا توربو شاهد چنین تغییراتی نیز باشیم.
دنا همانند هر خودرو جدید دیگری که توسط خودروسازان داخلی عرضه می شود، در چند ماه اول ورود به بازار بار برخی مشکلات مونتاژی و حواشی روبرو بود. برای مثال باز شدن ناگهانی و کنترل نشده درب ها و غیر فعال شدن قفل مرکزی از موارد شایعی بود که گریبان برخی مالکین دنا را گرفته بود.
بروز برخی ایرادات در ECU و مشکلات الکترونیکی و برقی نیز در مورد این خودرو وجود داشت که به تدریج توسط ایران خودرو رفع شد. با این وجود مشکل شایع صدای خاص ترمز در هنگام حرکت دنده عقب که در سورن شایع است درون دنا نیز به وضوح شنیده می شود و ظاهرا ایران خودرو پس از چند سال از رفع این عیب باز مانده است.
به هرحال علیرغم مشاجره اولیه مدیران ایران خودرو بر سر قیمت گذاری دنا، همچنان شاهد عرضه این خودرو با قیمتی در حدود 43 میلیون تومان هستیم و به نظر می رسد که در صورت تولید مدل های توربو با گیربکس اتوماتیک و امکانات رفاهی بیشتر، رسیدن برچسب قیمت به مرز 50 میلیون نیز دور از دسترس نباشد.
در بازار دست دوم، دنا به سبب طراحی متفاوت خود ار محبوبیت نسبی برخودار است و علیرغم خوشنام نبودن موتور EF7 حداقل بیشتر از سمند سورن، مشریان را به سوی خود جلب می کند.