1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

2 اسفند 1394
  • 9
  • 45384

نزدیک به یکسال از جنجال عرضه دنا به بازار می گذرد و چند ماهیست که این خودرو به ظاهر جدید ایران خودرو در خیابان های کشورمان تردد می کند، اما با توجه به سختی هماهنگی با ایران خودرو، تاکنون امکان تست و بررسی این خودرو خاص توسط این شرکت برای رسانه های تخصصی فراهم نشده بود.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

به هر روی چندی قبل فرصتی دست داد تا با همکاری گروه اسب بخار، به بررسی یکی از نمونه های آزمایشی و صفر کیلومتر دنا بپردازیم که از آخرین ساخته های ایران خودرو و مطابق با نمونه سال 95 محسوب می شود. خودرو پر حاشیه ای که قرار است تا سالیان سال میهمان دائمی خیابان های کشورمان باشد.

طراحی ظاهری

همانطور که همه می دانیم، دنا از نظر پلت فرم و شاسی و چهارچوب اتاق کوچکترین تفاوتی با خانواده سمند ندارد و از همین رو استایل کلی بدنه ناچارا مشابه سمند و 405 از آب در آمده اما در نمای جلو شاهد حجیم شدن دماغه خودرو و عریض شدن جلوپنجره هستیم.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

از شباهت جلوپنجره به نسل فعلی میتسوبیشی لنسر که بگذریم، باید گفت چیدمان داخلی چراغ جلو متناسب با خودروهای روز جهان با استفاده از لامپ های LED انجام شده و جذابیت های خاص خود را دارد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

با این وجود، طراحی کلی خودرو تولید انبوه تا حد زیادی با تبلیغ سری نخست این خودرو تفاوت دارد و می توان گفت که تفاوت هایی بین نمونه های اولیه دنا و مدل نهایی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به جایگزینی چراغ های روز به نوارهای LED اشاره کرد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

در نقطه مقابل حجیم شدن دماغه باعث برهم خوردن تناسب بصری در نمای جانبی و سه رخ جلو خودرو شده است، آنچنان که این بخش به شکل عجیب و غیر معمولی طویل و بی تناسب به چشم می آید.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

فاصله زیاد بین درب موتور و جلوپنجره یکی از مشکلات مونتاژی رایج بین دناهاست که در برخی خودروها بیش از سایرین شدت داد.

در نمای بغل علاوه بر سقف و ستون های سمند، شاهد درب های مشترک با سمند هم هستیم که تنها در بخش دستگیره تفاوت هایی با نمونه های موجود در خانواده سمند دارند. هرچند طراحی این بخش در نمونه ای که قرار است تحت عنوان دنا ELX به بازار بیاید، متفاوت شده است.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

به غیر از کشیدگی غیر متوازن دماغه، فرم چراغ عقب و خط برش درب صندوق عقب نیز هماهنگی چندانی با کلیت بدنه ندارد و به شکل محسوسی از روی ب ام و سری پنج نسل پنجم (E60) کپی شده است.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

در نمای عقب نیز شاهد شباهت هایی به برخی خودروهای دیگر هستیم اما در مجموع اجزای این قسمت با یکدیگر تناسب بصری خوبی دارند هرچند نمی توان ارتباط معنا داری بین جلو، وسط و عقب دنا یافت.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

طراحی داخلی

فضای داخلی دنا هم به شکل محسوسی نسبت به طرح ها و تصاویر اولیه تفاوت دارد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

با این وجود نمی توان شباهت ذاتی طرح و ساختار داشبورد به نسل گذشته هیوندای سوناتا را انکار کرد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

استفاده از داشبورد به رنگ مشکی با تریم داخلی طرح چوب تناسب چندانی با طراحی اسپرت و نسبتا خشن بدنه خودرو ندارد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

در مجموعه پشت آمپر نیز علیرغم جذابیت طراحی نشانگر ها شاهد استفاده از خطوط پس زمینه آبی رنگی هستیم که بازهم ناهماهنگ به کلیت نور پردازی و رنگ بندی فضای داخلی به نظر می رسد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

تریم داخلی درب ها همچون بسیاری قطعات دیگر از پلاستیک خشک تشکیل شده و تنها نقاط قوت این بخش اهرم باز کننده درب کروم کاری شده و قطعه تزیینی طرح چوب است که البته می توانست با رنگ متفاوت جلوه بسیار بهتری داشته باشد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

دنا با دو تریم داخلی کرم و مشکی عرضه می شود و در نمونه های کرم رنگ، روکش صندلی ها و پوشش داخلی سقف به رنگ روشن هستند اما سایر اجزای بدنه و کابین همانند نمونه تریم مشکی، سیاه رنگ هستند.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

مشخصات فنی

دنا از نظر فنی تفاوت بارزی با سمند سورن EF7 ندارد و با همان پیشرانه 1.7 لیتری مجهز به سیستم متغییر باز و بسته شدن سوپاپ ها به قدرت 114 اسب بخار مجهز است. علیرغم ظاهر اسپرت خودرو، هیچ ویژگی فنی دنا نسبت به سمند یا 405 اسپرت نشده است و ضرایب دنده نیز یکی از همین ویژگی هاست که معمولا مورد انتقاد مالکان و رانندگان قرار می گیرد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

در واقع ضرایب دنده اندکی سبک و تاحدی ناهماهنگ با منحنی های عملکردی موتور انتخاب شده اند و مزیت قدرت بیشتر و گشتاور بهتر EF7 در برابر پیشرانه قدیمی XU7 تاحدی زیادی رنگ می بازد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

البته از نظر مصرف سوخت این ضرایب مثمر ثمر واقع شده اند و می توان گفت که مصرف سوخت ترکیبی دنا مجهز به موتور EF7 به حدود 8 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش یافته است.

پیشرانه EF7 با نسبت تراکم نسبت زیادش نیاز به بنزین با کیفیت دارد و استفاده از بنزین سوپر برای این پیشرانه توصیه می شود اما بسیاری مالکان عقیده دارند که با بنزین معمولی خودرو کم مصرف تر از حالت رانندگی با بنزین سوپر است.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

هرچند ایران خودرو ضریب مقاومت آیرودینامیکی دنا را اعلام نکرده است اما با توجه به طراحی فوق آیرودینامیک پژو 405 و آیرودنیامیک نسبتا خوب سمند، می توان انتظار داشت که با توجه به جلوپنجره بزرگ و نسبتا عمودی دنا، شاهد تضعیف شرایط ایرودینامیکی این خودرو در برابر سلف خوشنامش یعنی 405 باشیم.

به هرحال شتاب گیری صفر تا صد به صورت غیر رسمی در حدود 13.5 ثانیه به طول می انجامد که رقمی بسیار معمولی نسبت به رقباست و برگ برنده پر رنگی برای دنا به نظر نمی رسد.

امکانات رفاهی

دنا پرچمدار محصولات تولید داخل ایران خودرو محسوب می شود، اما از نظر امکانات رفاهی نمی تواند به خوبی نیاز های مشتریان را براورده کند، عدم وجود سانروف، گیربکس اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری، ایربگ های چهارگانه و مواردی از این دست باعث می شود که ایران خودرو جای کار فراوانی برای بهبود امکانات دنا داشته باشد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

در مقابل وجود کروز کنترل، تنظیم صندلی های برقی برای راننده و شاگرد، آینه های برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پخش صوت کامل مجهز به مانیتور با قابلیت فعال سازی GPS و پورت های ورودی مختلف و سنسور دنده عقب از جمله مهمترین امکانات دنا هستند.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

البته در بازار تفاوت هایی بین برخی مدل های دنا با سایرین دیده می شود و برخی مجهز به تنظیمات هشت گانه صندلی های برقی، برخی چهارگانه و برخی نیز دوحالته هستند.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

مشابه چنین وضعیتی در مورد رینگ های دنا نیز وجود دارد و خریداران بدون انتخاب طرح رینگ مورد نظر خود، به صورت شانسی از این ویژگی بهره مند می شوند و کنترلی بر روی طرح رینگ دنای خود ندارند.

تجربه رانندگی با دنا

دنا از نظر کلیت رانندگی تفاوتی با سمند سورن ندارد، ترمزها، سیستم تعلیق، موتور و گیربکس در هر دو خودرو کاملا یکسان هستند و تنها تفاوت ها شاید به صندلی های متفاوت دنا نسبت به سمند و برخی تغییرات جزئی در مورد داشبورد و کنسول میانی و ...مربوط شود.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

برای مثال به دلیل طراحی بخش زیر آرنجی، دسترسی به اهرم ترمز دستی چندان ساده نیست و یا فضای کابین به دلیل حجم زیاد صندلی های برقی اندکی کوچکتر از سمند های قدیمی احساس می شود.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

تمام این موارد درحالیست که دنا برای تبدیل شدن به یک خودرو متفاوت و شاخص نیاز به فنربندی اسپرت تر، گیربکس با ضرایب سنگین و موتور قدرتمندی دارد که امیدواریم در نسخه ELX یا توربو شاهد چنین تغییراتی نیز باشیم.

عیوب رایج، قیمت و شرایط بازار دنا

دنا همانند هر خودرو جدید دیگری که توسط خودروسازان داخلی عرضه می شود، در چند ماه اول ورود به بازار بار برخی مشکلات مونتاژی و حواشی روبرو بود. برای مثال باز شدن ناگهانی و کنترل نشده درب ها و غیر فعال شدن قفل مرکزی از موارد شایعی بود که گریبان برخی مالکین دنا را گرفته بود.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

بروز برخی ایرادات در ECU و مشکلات الکترونیکی و برقی نیز در مورد این خودرو وجود داشت که به تدریج توسط ایران خودرو رفع شد. با این وجود مشکل شایع صدای خاص ترمز در هنگام حرکت دنده عقب که در سورن شایع است درون دنا نیز به وضوح شنیده می شود و ظاهرا ایران خودرو پس از چند سال از رفع این عیب باز مانده است.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

به هرحال علیرغم مشاجره اولیه مدیران ایران خودرو بر سر قیمت گذاری دنا، همچنان شاهد عرضه این خودرو با قیمتی در حدود 43 میلیون تومان هستیم و به نظر می رسد که در صورت تولید مدل های توربو با گیربکس اتوماتیک و امکانات رفاهی بیشتر، رسیدن برچسب قیمت به مرز 50 میلیون نیز دور از دسترس نباشد.

 تست و بررسی دنا صفر کیلومتر 95

در بازار دست دوم، دنا به سبب طراحی متفاوت خود ار محبوبیت نسبی برخودار است و علیرغم خوشنام نبودن موتور EF7 حداقل بیشتر از سمند سورن، مشریان را به سوی خود جلب می کند.




نظرات

  • امین امین (31 مرداد 1396 ساعت 10:44)

    سلام . دنا خیلی ماشینه خوبیه ! من 6 ماهه خریدم هیچکدوم از این حرفایی که دوستان میگن در موردش صدق نمیکنه از اونجایی که با 50 میلیون تومان بهتر از این نمیتونید بخرید پس خواهشن نظر مفت ندین ، اگه پول دارین برین بنز سوار شین اگر هم ندارین به همون پرایدتون قناعت کنین ، مهم اینه که یه ماشین داشته باشین کارتون راه بیفته

  • حسین حسین (8 تیر 1396 ساعت 01:44)

    چ وضعش این خدانکنه ایران ی چی بسازه هزاران نفر میریزن ب جون اون وسیله بخداقسم اگر بنز مال ایران بود الان ملیارد عیب میذاشتن روش بابا یارو اصلا ماشینو سوارش نشده درب ماشینو تاحالا باز نکرده میاد نذرمیده داشبورد سفت خشک این حرفا چیه میخوای بجای داشبورد از پرقو استفاده کنن دوستان انسان خودش عقل داره و سلیقه از روی فکر و سلیقه خودتون ماشین انتخاب کنیدو سوار شید موفق موید

  • یاشار یاشار (18 آذر 1395 ساعت 11:30)

    سلام. من خودم این ماشینو دارم عاجزم از دست این ماشین بیچارم کرده. صبح میدم تعمیرگاه ظهر میگیرم دوباره شب میبرم تعمیرگاه مثل سمند اصلا این ماشینو نخرید به هیچ وجه

  • رضا رضا (17 آذر 1395 ساعت 01:27)

    سلام و خسته نباشید
    کلا معلوم نیست دنا ماشین خوبیه با نه!! یک سایت ازش تعریف میکنه یکی مثل شما پتک برداشته می کوبه به ماشین.
    کلا مشکل ما این هست که از یک بعد همه چی رو بررسی می کنیم.
    نمیدونم شما با ایران خودرو خصومت دارین که اینجوری می نویسین یا اصلا ماشین رو ندیدین..
    این ماشین با این قیمت بین رقبای داخلی و خارجی خودش از کیفیت بسیار خوبی برخورداره.. من که راضیم.

    سالار سالار (24 دی 1395 ساعت 12:51)

    دنا مدل 94 و 95 بهترین ماشینه... من خودم مدل 95 دارم و هیچ مشکلی نداره...

  • امیر امیر (7 مهر 1395 ساعت 22:27)

    از درج این اطلاعات سپاسگزارم

  •  گرنجور گرنجور (2 اسفند 1394 ساعت 18:49)

    بررسیتون بسیار عالی بود امیدوارم شاهد تعداد بیشتری از این بررسی ها باشیم.

  • مامد مامد (2 اسفند 1394 ساعت 10:11)


    از شما بعیده که بگید در دنا تقلید صورت گرفته .... اولا که تمام خودرو ساز های دنیا از یک پلتفرم نسبتا خاص استفاده میکنند مثلا اکثر خودرو های BMW تقریبا یک شکله
    یا اکثر خودرو های هیوندای بازم یک شکله
    یا حتی خودرو ساز های بزرگ دنیا که در رتبه های برتر هستند نیز از یکدیگر تقلید و طرح دزدی میکنند چه برسه به ایرانخودرو
    پس کاملا طبیعیه که دنا شبیه به سمند باشه منتقد گرامی

    محمد حسنی محمد حسنی (2 اسفند 1394 ساعت 13:57)

    @مامد
    دوست عزیز منظور نویسنده اینه که کلهم یه چراغ جلو و عقب با یه جلو پنجره عوض کردن به معنی معرفی و تولید یه خودرو جدید نیست الان به صورت نمونه کیا سراتو نسل فعلی با قدیمش کاملا فرق میکنه یا سانتافه نسل قدیم با جدید به طور کل فرق میکنه و اینکه هر خودروسازی یسری المان های ثابت طراحی به عنوان هویت برندش تو کارهاش وجود داره که اونها رو تغییر نمیده
    ولی ایران خودرو هیچگونه نواوری تو طراحی نداره بعد تولید اولین سمند تو سال 1381 یعنی 13 سال پیش هنوز که هنوزه نتونسته یه ماشین خوب طراحی و تولید کنه ولی در مقابل چینی های بی هویت بازار تو همین چند ساله هزاران ماشین چه با کپی چه بدون کپی تولید و صادر کردن.
    کاش بازار انحصاری خودرو برداشته بشه تا خودرو سازهای ما به حرکت رو به جلو با سرعت بیشتر وادار بشن.