اینکه ما بخواهیم با انحراف صنعت خودرو که همان کیا K900 است کنار بیاییم هم وسوسهانگیز است و هم طنزآمیز! بهعنوان یک خودروساز، کیا همیشه بهعنوان یک جوک خندهدار در نظر گرفته میشد، اما حالا کسی نمیخندد. شما میدانید که آنها چه چیزی دربارهی مرتکب شدن دوبارهی یک اشتباه میگویند.
اما K900 کاملاً به آن نقطه نرسیده است. این خودرو صرفاً نقشی را در کلاسی که پر از رقبای باپرستیژ است ایفا میکند. کل تاریخ کیا در ایالاتمتحده به تولید خودروهای نهچندان جالب باقیمتی پایین محدود میشد اما بعدها تلاشهای این خودروساز و شراکتهای سود ده باعث شد تا هر نسل محصولات موفقتر از نسل قبلی باشد. واقعاً اینهمه فروش از کجا نشأت میگیرد؟!
اما حالا، K900 اولین خودروی کیا در ردهی بسیار لوکس است. هدف اولیه این بوده که کیا فضایی را در نمایشگاههای خودرو پر کند و به خریداران سول 18 هزار دلاری و اپتیمای 30 هزار دلاری بگوید که ما هم میتوانیم سدان لوکس 60 هزارتایی بسازیم و امیدواریم که دفعات بعد برای خرید این خودرو تشریف بیاورید! البته K900 خیلی هم از نمایشگاهها دور نشده و همانجا باقیمانده است. آمارهای فروش نشان میدهد که معمولاً لکسوس با سدان LS خود و کادیلاک با XTS به ترتیب 4.5 و 14 برابر K900 فروش دارند. در سال 2015 کل فروش این خودرو در ایالاتمتحده 2524 دستگاه بوده است. تنها دلیلی که شما سرخط خبرها دربارهی شکست فروش K900 را نمیخوانید این است که کمپانی بهصورت عاقلانهای انتشار هرگونه هدفی را رد میکند.
دلیل معمول برای کاهش فروش، افت قیمتی بوده که سال قبل رخداده است و متناظر با اضافه شدن مدل سطح پایین جدید K900 قیمت پایه به زیر 50 هزار دلار رسیده است. این قیمت برای مدل 6 سیلندر پریمیوم پایه است که هنوز هم از امکاناتی نظیر ناوبری، چرم و سانروف پانورامیک سود میبرد اما بهجای پیشرانهی 8 سیلندر 5 لیتری 420 اسب بخاری که تا سال 2014 روی این خودرو بود، حالا پیشرانهی 6 سیلندر قرار دادهشده است.
نمونهی مورداستفاده در این تست مدل سطح متوسط V-6 لوکس با سیستم صوتی ممتاز، چرم ناپا و تریم چوب واقعی است که برچسب قیمتی پایهی 55850 دلاری را نشان میدهد. البته پکیج VIP 5 هزار دلار دیگر را به مبلغ فوق اضافه میکند. این پکیج دربردارندهی سیستمهای ایمنی کاملی همچون هدآپ دیسپلی، ترمز اضطراری خودکار، تشخیص نقاط کور، هشدار خروج از خط و کروز کنترل انطباقی میباشد. با پرداخت 60850 دلاری مقادیر زیادی از یک خودروی کیا دریافت میکنید! حتی این قیمت فاصلهای زیاد با کادنزای فول آپشن 45 هزار دلاری دارد. در همین زمان، با این قیمت کیا هنوز هم 16 هزار دلار ارزانتر از لکسوس LS460L است.
پیشرانهی 6 سیلندر K900 در مدتزمان 6.2 ثانیه این خودروی 2020 کیلوگرمی را بهسرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند. این زمان تنها 0.7 ثانیه کندتر از مدل 8 سیلندری است. در بحث تست یکچهارم مایل نیز مدل شش سیلندر تنها 0.5 ثانیه و 5 کیلومتر بر ساعت کندتر از مدل 8 سیلندر است و نکتهی مورد تأیید آنکه ما هرگز در شرایط نرمال رانندگی احساس نکردیم که کمبود نیرو وجود دارد. این مدل خیلی کندتر از تریم بالاتر خود نیست و حتی فاصلهی زیادی هم با لکسوس LS460 F Sport که قبلاً آزمایش کردیم ندارد.
با همهی این تفاسیر ما باید بااحتیاط پا بر پدال گاز بگذاریم زیرا که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در رانندگی شهری و بزرگراهی 13 لیتر در هر صد کیلومتر است. این دقیقاً همان مصرفی است که در تستهای قبلی ما با پیشرانهی 8 سیلندر به دست آورده بودیم. درروی کاغذ پیشرانهی 6 سیلندر باید کمتر تشنه باشد، تخمینهای EPA هم مصرف سوخت شهری/بزرگراهی 13.8/9 لیتر در صد کیلومتر را برای این مدل و مصرف 15.6/10.2 لیتر در صد کیلومتر را برای 8 سیلندر نشان میدهند. درواقع ما در خلال تستها رفتار خشنی با مدل 6 سیلندر داشتهایم.
تستها نشان دادهاند که در سفرهای طولانی و در مسیرهای بزرگراهی، نیاز به تصحیح حرکت فرمان است تا خودرو بین خطوط حرکت کند، این عمل سخت نیست اما خستهکننده به نظر میآید. سیستم هشدار خروج از خط وجود دارد اما تنها میگوید که خودرو دوباره گیج و سرگردان شده است. این خودرو در بازارهایی خوب میفروشد که در آن خریداران اکثراً در عقب مینشینند و رانندهای را استخدام میکنند تا دائماً با تصحیح حرکت خودرو در کشمکش باشد.
اما دربارهی پشت سر گذاشتن پیچها توسط K900 باید گفت که ما از این خودرو انتظار هندلینگی در حد کوپههای اسپورت نداریم. کیا تلاش داشته تا راحتی و نرمی را در اولویت قرار دهد اما همچنین این را هم باید به یاد داشت که چرا هیوندای مشاورانی را از لوتوس برای اصلاح سیستم تعلیق جنسیس 2015 استخدام کرد. این پلت فرم که در نسل قبلی جنسیس بکار رفته برای رانندگی خارج شهر قابلقبول نیست.
ترکیب هندلینگ شلوول، سواری سبک و فرمان مبهم غالباً باعث مقایسههایی با سدان قدیمی دیترویت میشود. البته که K900 جز مواردی همچون سنگینی، بزرگی، دیفرانسیل عقب بودن و پیشرانهی 8 سیلندر، قرابت چندانی با خودروهای آن دوران ندارد.K900 همچنین ساختهشده تا کیفیت استاندارد بیشتری را روی ساختار سفت و محکم ارائه دهد. نه سروصدا و نه جیغ و فریاد! این یک خودروی مدرن است که آمده تا در برابر رقبای صاحبنام خود قد علم کند، اگرچه که راه نهچندان طولانی در پیش دارد.
آنچه میگوییم مطمئناً پدربزرگها را خوشحال میکند، بااینکه آنها حالا بیش از رانندگی به دوچرخهسواری مشغولاند اما ما احتمالاً به دنبال کادیلاک XTS خواهیم بود. چه کسی کیا K900 را میخرد؟ افراد زیادی نیستند. البته به یاد داشته باشید که کیا باعرضهی این مدل کاری کرده است که دیگر نمیخندیم.
نقاط قوت: نمای داخلی جادار و دلپذیر، قیمت مناسب، کیفیت مونتاژ خوب
نقاط ضعف: احساس مبهم فرمان، مصرف بالای پیشرانهی 6 سیلندر
مشخصات خودرو: پیشرانه در جلو، دوچرخ عقب متحرک،4 درب سدان
قیمت پایه: 49950 دلار
قیمت در هنگام تست: 60850 دلار
نوع پیشرانه: 6 سیلندر 24 سوپاپ، بلوک آلومینیوم، تزریق مستقیم سوخت
قدرت پیشرانه: 311 اسب بخار در دور موتور 6000
گشتاور: 397 نیوتنمتر در دور موتور 5000
گیربکس: 8 سرعته خودکار با حالت تعویض دستی دندهها
شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت: 6.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 240 کیلومتر بر ساعت