شرکت کرهای سانگیانگ که قدیمیترین خودروساز این کشور محسوب میشود، بیشتر به ساخت SUV شهرت دارد و بیشتر محصولات آن از نوع SUV یا کراساوور هستند. این شرکت در سال 2015 کوچکترین SUV خود بانام تیوولی را معرفی نمود که در کلاس SUV/کراساوورهای کوچک قرار میگیرد. پسازاین سانگیانگ در نمایشگاه ژنو 2016 نسخهٔ کشیدهای از تیوولی را نیز بانام تیوولی XLV معرفی نموده و به بازار عرضه کرد. امروز یک دستگاه سانگیانگ تیوولی XLV مدل 2016 در اختیار ماست که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.
نسخهٔ استاندارد تیوولی یکی از جادارترین خودروها در کلاس خودش است درحالیکه در نسخهٔ کشیدهٔ XLV، 24.5 سانتیمتر به طول آن افزودهشده است. بدین ترتیب طول خودرو از 4.19 متر در نسخهٔ استاندارد به 4.44 متر در مدل XLV افزایشیافته اما این افزایش طول فقط بر روی چرخهای عقب و اوورهنگ عقب اعمالشده و فاصلهٔ محوری آن هیچ تغییری نکرده است؛ بنابراین تنها منفعت افزایش طول خودرو، افزایش حجم صندوق بار است که در حال حاضر به 720 لیتر رسیده است درحالیکه در مدل استاندارد 423 لیتر حجم دارد.
در بحث طراحی خارجی، در قسمت جلو، بهجز تغییراتی جزئی در سپر، هیچ تفاوتی میان تیوولی استاندارد و مدل XLV وجود ندارد اما در عقب اوضاع متفاوت بهطوریکه لچکیهایی به ستون C اضافهشده و طراحی چراغهای عقب و درِ صندوق بار نیز بهکلی با نسخهٔ معمولی تفاوت دارد. در داخل نیز هیچ تفاوتی بین مدل استاندارد و XLV به چشم نمیخورد.
نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک است که مصرف سوخت آن از سوی سازنده 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلامشده است درحالیکه نسخهٔ دیفرانسیل جلو با گیربکس دستی مصرف سوختی معادل 4.5 لیتر در صد کیلومتر دارد. البته برای دستیابی به این مصرف سوخت پایین باید سروصدای موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر دیزل آن را تحملکنید. گیربکس اتوماتیک آن نیز قابلیت تعویض دندهٔ دستی را هم دارد که از طریق یک سوئیچ کوچک در کنار دستهدنده انجام میگیرد.
سیستم چهارچرخ محرک هوشمند سانگیانگ، بیشتر اوقات فقط در حال دیفرانسیل جلو قرار دارد مگر اینکه نیاز به کشش بهتری داشته باشید. طول اضافی خودرو که در پشت چرخ عقب انجامگرفته چندان قابلتوجه نیست و به همین دلیل رانندگی و سواری XLV بسیار شبیه به نسخهٔ استاندارد است و این یعنی متأسفانه همچنان فرمان ابهام داشته و بادی رول (انحراف خودرو در سرِ پیچها) خودرو زیاد است. بااینکه سواری ماشین کمی بیشازحد نرم و فنری مانند است اما صندلیها راحت بوده و عملکرد تعلیق در مسیرهای ناهموار مناسب است.
سانگیانگ تیوولی XLV حدود 1000 پوند گرانتر از نسخهٔ استاندارد است اما در عوض صندوق بار بسیار بزرگتری را به شما هدیه میکند درحالیکه ناوبری، سیستم تهویهٔ دو منطقهای، اتو لایت یا چراغهای خودکار، برفپاککن خودکار و تریم چرم استاندارد از تجهیزات قابلذکر آن هستند.
نتیجه
اگر سانگیانگ تیوولی استاندارد ترکیبی از ارزش و کاربردی بودن را ارائه میکند، این نسخهٔ بزرگتر XLV ارزش بیشتری دارد. بااینکه قیمت آن چندان زیادتر از نسخهٔ استاندارد نیست اما برای کسانی که نیاز داشته باشند فضای صندوق بار زیادی ارائه میکند. البته بهتر است از خرید نسخهٔ چهارچرخ محرک اتوماتیک آن اجتناب کنید چراکه گیربکس اتوماتیک آن چندان با موتور دیزل هماهنگ نیست درحالیکه سروصدای موتور نیز زیاد بوده و کمی آزاردهنده است.
منبع:
پدال