ورود
پرچمدار خودروهای کیا یعنی مدل K900 با دو نوع موتور شش و هشت سیلندر قابل انتخاب است. در حالی که برای نسخه 8 سیلندر باید رقمی حدود 60 هزار دلار پرداخت کرد که این رقم برای یک خودرو با نشان کیا بسیار گزاف به نظر میرسد، نسخه 6 سیلندر از قیمت معقولانهتر 50 هزار دلاری سود میبرد.
کیا با K900 در بخشی از بازار حضور دارد که برندهای با سابقه آلمانی و خودروهای معرفی چون BMW سری 5 و مرسدس بنز کلاس E و لکسس LS460 حضور دارند. بنابراین این خودرو علاوه بر قیمت رقابتی و جذاب باید ارائه دهنده موارد دیگری نیز باشد.
این خودرو با طول 5.09 متری، خودرویی بزرگ و بسیار جادار است. فضای داخلی این خودرو نیز بسیار لوکس و با کیفیت طراحی شده است. هرچند که نمیتوان این طراحی را منحصر به فرد و خلاقانه دانست.
در عوض این خودرو مجهز به آپشن های بیشماری است. به عنوان مثال دوربین دید عقب، صندلیهای جلوی گرمکن دار، پکیج VIP با امکاناتی چون سیستم پارک خودکار با دوربینهای فراگیر، نمایشگر سربالا، گرمکن و سر کن صندلیهای عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری آر برخورد از جلو و ترمز اضطراری، روکش جیر، تهویه اتوماتیک مجزا برای سرنشینان عقب، سقف سانروف پانوراما و چراغهای خودکار جلو را میتوان نام برد.
در حالی که نسخه 8 سیلندر مجهز به موتوری با قدرت خروجی 420 اسب بخار است، در نسخه ضعیفتر V6 باید به نیروی 311 اسب بخار اکتفا کنید. چرخهای نسخه 6 سیلندر نیز با اندازه 18 اینچی به جای 19 اینچی هستند. وزن این مدل به 2009 کیلوگرم میرسد. با این حال شتاب صفر تا 96 کیلومتر آن 6.4 ثانیه است. متأسفانه با وجود شتاب نسبتاً مناسب، حرکات بدنه کنترل نشده و اضافی میباشند. در آینده ممکن است موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری با توربوی دوقلو از جنسیس G9 به سینه این خودرو نیز راه یابد. این موتور 365 اسب بخار نیرو و 376 پوند فوت گشتاور تولید میکند. این ارقام در برابر 311 اسب بخار و 293 پوند فوت موتور 3.8 لیتری تنفس طبیعی کیا، یک جهش خوب محسوب خواهند شد.
یکی از مزایای این مدل نسبت به نسخه 8 سیلندر، اقتصاد مصرف سوخت بهتران میباشد. مصرف سوخت مدل 2016 در بزرگراه 8.4 و در شهر 13.2 لیتر اندازهگیری شده است. در حالی که مصرف سوخت مدل 8 سیلندر در بزرگراه 9.6 لیتر و در شهر 16 لیتر بوده است. بنابراین مدل شش سیلندر با وجود باک 75 لیتری میتواند مسافت بیشتری را طی نماید.
درون کابین یک نمایشگر 12.3 اینچی برای اطلاعات و سرگرمی گنجانده شده است. پوششهای با کیفیت چوب و چرم و با رنگهای روشن و با سقف شیشهای، فضایی پر نور و دلپذیر را خلق نمودهاند.
به عنوان یک سدان لوکس دیفرانسیل عقب، این تجربه کیا شاید چندان موفقیتآمیز نباشد. در عوض کیا کادنزا در یک پله پایینتر با ویژگیهایی مشابه انتخاب منطقیتری است. در سال جدید این خودرو رقبای تازهنفستر و با قیمتهای مناسبتری نظیر کادیلاک CT6 و آکورا RLX و ولوو S60 و حتی لینکلن کانتیننتال را در پیش روی خود خواهد دید. هرچند با وجود ابعاد بسیار بزرگ و آپشن های زیاد هنوز کیا K900 را میتوان یکی از سدانهای قابل زیر 70 هزار دلار در این کلاس برشمرد.
منبع:motortrend