نسل به نسل با میتسوبیشی لنسر

26 شهریور 13959:03
11 دقیقه


نسل به نسل با میتسوبیشی لنسر

میتسوبیشی لنسر، خودرویی نام آشنا و محبوب محسوب می‌شود. ریشه‌های این خودروی جمع و جور به 43 سال قبل و سال 1973 بر می‌گردد. در آن زمان، میتسوبیشی با شراکت کرایسلر، این خودرو را روانه بازار نمود. این خودرو در ابتدا در چهار سبک بدنه دو و چهار درب سدان و دو درب کوپه هاردتاپ و 5 درب استیشن واگن قابل انتخاب بود. از سویی کرایسلر نیز این خودرو را با نام‌های لنسر یا کلت در برندهای پلیموث و دوج و کرایسلر در بازارهای مختلف به فروش می‌رساند.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

نسل دوم لنسر در سال 1979 معرفی شد. این مدل استایل آئرودینامیک تری یافته بود و ابعاد آن نیز بزرگتر شده بود. پیشرانه‌های متنوعی برای این خودرو قابل انتخاب بودند. به عنوان مثال موتور 1.4 لیتری با قدرت 80 و موتور 1.6 لیتری با قدرت 85 اسب بخار. قوی‌ترین مدل هم از موتور چهار سیلندر خطی 2.0 لیتری با توربوشارژر ب قدرت خروجی 170 اسب بخار سود می‌برد.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

نسل سوم لنسر در سال 1988 و روی پلتفرم میتسوبیشی میراژ ساخته شد. مدل‌های مختلف این نسل در کشورمان نیز یافت می‌شوند. مدل‌های 1988 تا 1991 از بدنه‌ای کشیده با سقف بلند و ستون‌های نازک سود می‌بردند. چراغ‌های باریک و کشیده این مدل، ویژگی خاص طراحیان محسوب می‌شد. از سال 91 تا 95 این خودرو با تغییرت ظاهری فراوانی معرفی شد. این مدل‌ها نیز طول عمری بسیار کوتاه داشته و با مدل‌های جدیدی در بین سال‌های 95 تا 2000 جایگزین شدند.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

سال 2000 نسل جدید لنسر در دو کلاس سدان و استیشن واگن معرفی شد. این نسل نیز در سالهای 2003 و 2005 فیس لیفت های سنگینی را تجربه نمود تا سرانجام در سال 2007 از رده خارج شد. مدل‌های متنوعی از این نسل با چهره‌های کاملاً متفاوت در کشورهای مختلف تولید می‌شدند. به عنوان مثال پروتون در مالزی از این خودرو برای ساخت مدل Waja بهره می‌برد.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

اما در سال 2007 میتسوبیشی آخرین نسل از این خودرو را رونمایی کرد. این نسل برخلاف اجداد خود عمری بسیار طولانی یافت به گونه‌ای که هنوز هم پس از چند فیس لیفت در حال تولید می‌باشد. سال گذشته آخرین فیس لیفت لنسر جدید نیز رونمایی شد. خودرویی که اکنون راه به بازار ایران نیز باز نموده است. در این فیس لیفت، چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرها و طراحی چرخ‌ها دگرگون شده‌اند. نسل اخیر در برخی از کشورها با نام گالانت یا فورتیس به فروش می‌رسد.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

در طول دوران عمر لنسر، همواره مدل‌های اسپرتی آن با پسوند Evo یا اِوولوشن نیز حضور داشتند. تمامی این مدل‌ها مجهز به موتورهای چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو و انتقال نیرو به هر چهار چرخ بودند. این ویژگی‌ها، باعث شده بود تا اوولوشن ها پای ثابت مسابقات مختلف باشند و در عین حال بسیاری از افتخارات را از آن خود کنند. نسل دهم اوولوشن در مارس امسال به پایان عمر خود رسید و به گفته میتسوبیشی، قرار نیست که دیگر جانشینی نیز برای آن ساخته شود. در عوض میتسوبیشی، مدل‌هایی EVO را به کلاس کراس اوورهای خود خواهد برد. البته مشخص نیست که سرنوشت لنسر چه می‌شود. از آنجا که اخیراً رنو-نیسان، مالکیت میتسوبیشی را به دست آورده، می‌توان انتظار داشت تا لنسر نیز در پلتفرم‌های مشترکی با این خودروسازان به حیات خود ادامه دهد. آخرین نسل از اوولوشن را می‌شد با موتورهایی تا 360 اسب بخار خریداری نمود.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

اما بپردازیم به آخرین نسخه لنسر یعنی فیس لیفت آن برای سال 2016. میتسوبیشی برای این مدل علاوه بر تغییرات ظاهری، ارتقای تجهیزات را نیز درنظر گرفته است. این نسخه پس از 8 سال آمده تا گرد پیری را از سیمای لنسر بزداید. با این حال عمر این فیس لیفت نیز احتمالاً بیش از یک سال نخواهد بود. پوزه خودرو با جلوپنجره مشبک و سپر بازطراحی شده آن، چراغ‌های LED روزتاب به شکل بومرنگ و چرخ‌های 16 تا 18 اینچی اسپرتی تغییرات بیرونی بدنه را تشکیل می‌دهند. باله عقب سفارشی و رکاب‌های برجسته کناری بر جذابیت‌های این مدل افزوده‌اند. در داخل کابین با کنسول جلوی جدید همراه با پورت USB و سیستم صوتی با نمایشگر جدید و یک سیستم ناوبری اختیاری مواجه می‌شوید.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

در زیر کاپوت هم می‌توان موتور 2.0 لیتری 148 اسبی یا 2.4 لیتری 168 اسبی از سری MIVEC را یافت. این موتورها با آخرین نسل از گیربکس انتقال نیروی مداوم پیوسته CVT جفت می‌شوند که نتیجه آن راندمان و بهبود بهره‌وری مصرف سوخت و حرکت نرم و آرام‌تر و کاهش سروصدا و شتاب بهتر می‌باشد. این گیربکس شامل 6 مرحله شبیه سازی شده تعویض دنده است و می‌توان تعویض را از طریق پدال‌های شیفتر نیز انجام داد.

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

شروع قیمت لنسر 2016 از 17595 دلار می‌باشد. در این کلاس شما می‌توانید هوندا سیویک، تویوتا کرولا،ام جی6 ، مزدا 3، نیسان سنترا، کیا سراتو و هیوندای النترا را نیز ببینید. بالاترین قیمت متعلق به نسخه 2.4 لیتری با گیربکس اتوماتیک CVT است که برای خرید آن باید بیش از 23 هزار دلار بپردازید.

تصاویری از 10 نسل مختلف لنسر اوولوشن:

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

 نگاهی عمیق‌تر به میتسوبیشی لنسر

منبع:carscoops-wikipedia