1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با نیسان ماکسیما

نسل به نسل با نیسان ماکسیما

11 مهر 1395
  • 0

نیسان ماکسیما از وقتی که پا به کشور ما گذاشته تا به امروز خودرویی محبوب باقی مانده است. هرچند نسل‌های بعدی و جدیدتر این خودرو نیز در دنیا معرفی شده‌اند و در ایران هم رقبای کره‌ای و ژاپنی متعددی وارد بازار شده‌اند اما نام نیک این خودرو همچنان در یادها باقی مانده است.

ماکسیما که امروزه یک خودروی سدان فول سایز است و در ابتدای پیدایش، یک خودروی میان سایز محسوب می‌شد، در سال 1981 متولد و یک سال بعد نیز وارد بازار شد. این خودرو با نام‌های تیانا و کافیرو هم در برخی بازارها معرفی شده است.

نسل اول ماکسیما به عنوان جانشینی برای داتسون 810 رونمایی شد. این مدل در دو سبک بدنه سدان و واگن و به عنوان خودرویی لوکس به فروش می‌رسید. حتی مدل‌های ابتدایی ماکسیما نشان داتسون را نیز بر خود داشتند.

در ابتدا ماکسیما تنها با موتوری 4 سیلندر 2.4 لیتری بنزینی یا 2.8 لیتری دیزلی و با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شد. کمی بعد گیربکس سه سرعته اتوماتیک نیز برای آن درنظر گرفته شد. در بازار آمریکای شمالی نیز موتور دیزلی با گیربکس 4 سرعته خودکار مجهز به اوردرایو عرضه می‌شد. یکی از ویژگی‌های نسل اول، سیستم هشدارهای صوتی مبتنی بر گرامافون بود. هشدارهایی مانند باز بودن درب‌ها یا خاموش کردن چراغها در یک صفحه گرامافونی کوچک و با صدای یک خانم ذخیره شده بود و این خودرو را مبدل به نخستین خودروی سخنگو فروخته شده در ایالات متحده می‌نمود.

 نیسان ماکسیما نسل 1

 نیسان ماکسیما نسل 1

نسل اول شکل و شمایلی جعبه‌ای داشت و چراغ‌های کوچک مستطیلی آن و ستون‌های باریک سقف از ویژگی‌های بصری آن بودند.

 نیسان ماکسیما نسل 1

در نسل دوم این چراغها ی کوچک به هم پیوستند و چراغی بزرگ‌تر جای آنها را گرفت. اما سیمای کلی بدنه تفاوت زیادی نکرد. نسل دوم در پاییز سال 1984 روانه بازار شد. در این نسل یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری با قدرت 157 اسب بخار نیز قابل انتخاب بود. در بازار ژاپن موتور 6 سیلندر 2.0 لیتری توربو نیز عرضه می‌شد. درواقع این نخستین موتور V6 تولید انبوه در ژاپن بود.

امکانات لوکس در این خودرو افزون شده بود. به عنوان مثال سیستم لمسی دیجیتالی بر روی پنل روی درب راننده و سرنشین، پنجره‌های الکتریکی، قفل مرکزی، آنتن برقی، صندلی‌های برقی، سیستم هشدار صوتی، روکش چرمی برای صندلی‌ها به صورت اختیاری، گرم‌کن صندلی‌های جلو، چرخ‌های آلیاژی 15 اینچی، سانروف و یک کامپیوتر سفر را می‌توان ذکر کرد.

 نسل دوم نیسان ماکسیما

 نسل دوم نیسان ماکسیما

رقیب نخست نیسان ماکسیما که خودرویی دیفرانسیل جلو بود، تویوتا کرسیدای دیفرانسیل عقب بود. ماکسیما ترکیبی از تجمل و رفاه و ویژگی‌های اسپرتی را ارائه می‌کرد و در حالت کلی، خودرویی نرم‌تر و لوکس‌تر دیده می‌شد.

 نسل دوم نیسان ماکسیما

 تویوتا کریسیدا

 تویوتا کریسیدا

در سال 1988، نسل دوم جای خود را به نسلی جدیدتر داد. ابعاد این نسل بزرگتر شده و طراحی آن آئرودینامیک تر و مدرن‌تر شده بود. این خودرو در بازار آمریکا به عنوان یک سدان چهار درب اسپرت شناخته می‌شد. قدرت موتور 3.0 لیتری به 190 اسب بخار رسیده بود. این افزایش قدرت به‌واسطه تغییرات در منیفولد ورودی اتفاق افتاده بود. بعلاوه سیستم تعلیق عقب نیز در این نسل مستقل شده بود. تعلیق این خودرو با اسکن جاده با امواج صوتی سونار، ویژگی بازخورد پیش‌بینی شده‌ای را نشان می‌داد که دران هنگام خارق‌العاده بود. در سال‌های 92 تا 94 سرسیلندر آهنی با نوع آلومینیومی تعویض شد. سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و همچنین سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود هم راه خود را به این خودرو باز کردند. در این مدل‌ها همچنین کیسه هوا و ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع خودکار، صندلی‌های برقی و سیستم قفل با پد لمسی استفاده شده بود.

 نسل سوم نیسان ماکسیما

 نسل سوم نیسان ماکسیما

 نسل سوم نیسان ماکسیما

نسل چهارم ماکسیما در سال 91 طراحی شده و در سال 94 معرفی و وارد بازار شد. موتور 190 اسبی و 278 نیوتن متری شش سیلندر، تنها گزینه برای بازار آمریکا بود. این موتور برای نخستین بار در فهرست ده موتور برگزیده سال نیز قرار گرفت. سیستم تعلیق عقب نیز برای کاهش هزینه، ساده‌تر شده بود. رقیب اصلی این خودرو یعنی تویوتا کرسیدا در سال 1992 از دور خارج شد و البته تویوتا، مدل دیفرانسیل جلوی آوالون را جایگزین آن نمود. در این زمان، ماکسیما یکی از معدود خودروهای چهار درب شش سیلندر در بازار آمریکا بود که با گیربکس دستی نیز فروخته می‌شد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در مدل دنده‌ای آن تنها 6.6 ثانیه بود. در مدل اتوماتیک هم این شتاب به 8.0 ثانیه بالغ می‌شد که در هر دو حالت، این خودرو را سریع‌ترین سدان ژاپنی بازار آمریکای شمالی می‌نمود.

 نسل چهارم نیسان ماکسیما

 نسل چهارم نیسان ماکسیما

در سال 96 قسمت بیرونی بدنه ماکسیما نیز دستخوش تغییراتی شد. از جمله چراغ‌های جلو، جلوپنجره، تغییرات اندکی در سپرها و چرخ‌های آلیاژی 5 پره جدید. در داخل کابین هم غربیلک فرمان و سیستم پخش صوتی آن تغییر کردند. ایربگ سرنشین به عنوان یک گزینه اضافه شد. همچنین بهبودهایی برای ارتقای ایمنی در حین تصادف نیز در شاسی صورت پذیرفت. نسل چهارم همچنین با عایق‌بندی بهتر، بسیار کم سروصداتر و آرام‌تر و با افزایش ابعاد نیز بسیار جادارتر از قبل شده بود.

 فیس لیفت نسل چهارم نیسان ماکسیما

 فیس لیفت نسل چهارم نیسان ماکسیما

نسل پنجم ماکسیما در حالی در سال 99 وارد بازار شد که به‌جز چراغها، تغییرات اساسی در بدنه آن دیده نمی‌شد. البته این یک خودروی کاملاً جدید بود و مجهز به موتوری 222 اسبی شده بود که شتابی 7.0 ثانیه‌ای را برای آن به ارمغان می‌آورد. در سال 2002 موتور 3.5 لیتری 255 اسبی و 334 نیوتن متری هم معرفی شد. در این مدل کمی جلوپنجره برای بهبود هوارسانی بزرگ‌تر شده بود. چراغ‌های HUD و همچنین گیربکس شش سرعته دستی و دیفرانسیل با لغزش محدود به عنوان آپشن از دیگر ویژگی‌های این مدل بودند. این نسل خودرویی است که در ایران توسط پارس خودرو مونتاژ می‌شد.

 نسل پنجم نیسان ماکسیما

 نسل پنجم نیسان ماکسیما

 فیس لیفت نسل پنجم نیسان ماکسیما(در پارس خودرو نیز تولید شد)

 فیس لیفت نسل پنجم نیسان ماکسیما(در پارس خودرو نیز تولید شد)

نسل ششم از سال 2003 و به مدت پنج سال وارد خط تولید شد. این نسل تنها در بازارهای ایالات متحده، کانادا و مکزیک فروخته می‌شد. موتور شش سیلندر آن ارتقا یافته و 265 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. این مدل رویه‌ای اسپرت تر را پیش گرفته بود و روی چرخ‌های 18 اینچی آلیاژی سوار بود. در سال 2007، گیربکس خودکار CVT با انتقال مداوم و پیوسته نیرو به عنوان استاندارد روی مدل‌های ماکسیما استفاده شد. تغییرات ظاهری نیز بر اساس خودروی آلتیمای 2007 روی آن پیاده شده بود.

 نسل ششم نیسان ماکسیما

 نسل ششم نیسان ماکسیما

در سال 2008 این مدل بازطراحی شده و در پلتفرمی مشترک با آلتیما و نسل دوم مورانو روانه بازار شد. تجهیزات جدیدتر و مدرن همراه با طراحی متفاوت و اسپرت آن باعث جلب توجه به ماکسیمای جدید می‌شد. موتور تقویت شده آن 290 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. گیربکس CVT Xtronic نیز اصلاح شده بود. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت آن تنها 5.8 ثانیه بود. بعلاوه می‌توانست شتاب جانبی 0.85 جی را نیز تحمل نماید. در سال 2012 فیس لیفت این نسل معرفی شد. چراغ‌ها، جلوپنجره، چرخ‌ها و تغییرات کوچکی در کابین به وقوع پیوست.

 نسل هفتم نیسان ماکسیما

 نسل هفتم نیسان ماکسیما

 نسل هفتم نیسان ماکسیما

آخرین نسل از ماکسیما یعنی نسل هشتم آن در سال 2015 معرفی شد. این خودرو متعادل‌ترین ترکیب ویژگی‌های یک سدان لوکس با یک سدان اسپرت تلقی می‌شود. هرچند ابعاد و قیمت آن اکنون رشد قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند. موتور شش سیلندر، به‌روزرسانی شده و 300 اسب بخار نیرو تولید می‌کند اما هنوز روی همان ساختار و بلوک قدیمی استوار است. قیمت ماکسیمای جدید بین 33 تا 38 هزار دلار است. به نظر نمی‌رسد که نیسان از ماکسیما به این زودی‌ها دست بکشد. هرچند اکنون آلتیما نیز در همین خانواده و بسیار بدان نزدیک است اما تقسیم وظایف به گونه‌ای بوده که ماکسیما اسپرتی‌تر و التیما لوکس‌تر باشند. با این وجود، ماکسیما با چهره بسیار خاص و چشمگیر، پیشرانه توانمند، کابین خلاقانه و لوکس خود می‌تواند هر رقیبی را به چالش بکشد اما درواقع بزرگترین ضعف آن قیمت بالای آن است که باعث شده به محدوده خودروهای لوکس رده بالاتر وارد شود. انتظار می‌رود نسل جدید یکی از کاندیداهای ورود مجدد به بازار ایران نیز باشد.

 نسل هشتم نیسان ماکسیما

 نسل هشتم نیسان ماکسیما

 نسل هشتم نیسان ماکسیما

 نسل هشتم نیسان ماکسیما

 نسل هشتم نیسان ماکسیما

منبع:wikipedia-caranddriver



نظرات