ورود

سابقه مازراتی به عنوان تولیدکننده خودروهای لوکس ایتالیایی به سال 1914 میرسد. این نام تجاری از سال 1993 تحت تملک فیات قرار گرفته است. مازراتی بعد از احیا توسط فیات، با مدلهای لوکس و اسپرت کواتروپورته و بعداً گیبلی تا حدودی توانست گذشته پرافتخار خود را زنده نماید. اما برای این خودروساز ایتالیایی کافی نیست و نمیتوان هنوز برای مازراتی، رؤیای رقابتی دوشادوش با پورشه و جگوار را متصور شد. در اینجاست که این شرکت برای افزایش فروش وارد حوزه جذاب کراساوور ها میشود. در دو دهه گذشته همه سازندگان خودروهای لوکس، به سمت ساخت SUV ها گام برداشتهاند. اکنون تنها نامی که ما میشناسیم که SUV تولید نمیکند و چنین قصدی هم ندارد فراری است. در سال 2011، نخستین کانسپت شاسی بلند مازراتی با نام کوبانگ، در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد. این خودرو زیربنایی برای معرفی لوانته، کراساوور اسپرت جدید مازراتی شده است. البته مازراتی میگوید که به مدت 13 سال یعنی از سال 2003 روی این پروژه کار میکرده است.
مازراتی لوانته، یک کراساوور متوسط و میان سایز لوکس محسوب میشود. محوریت گیبلی به عنوان یک سدان باعث شده تا لوانته را نیز روی همان چهارچوب ببینیم. بنابراین تشابهات زیادی بین این دو خودرو خواهید یافت. هرچند لوانته در برخی موارد حتی از گیبلی هم بهتر است.
طراحی لوانته با حفظ جلوپنجره با خطوط عمودی نسخه کانسپت کوبانگ، چراغهای باریک مشابه مدل گیبلی و کاپوت کشیده و سقف شیبدار، تفاوت خود را با سایر خودروها به رخ میکشد. چهره خودرو از جلو بسیار تهاجمی و اسپرت و از پشت معمولی است. در حالی که بیشتر یک هاچبک بلندقامت اسپرت را تداعی میکند. البته ابعاد خودرو بسیار بزرگ است و طولی 5.0 متری، عرضی 196 سانتیمتری، ارتفاعی 168 سانتیمتری، و فاصله بین دو محوری 3.0 متری دارد. حجم قسمت بار این خودرو 19 فوت مکعب است که چندان جادار احساس نمیشود.
برای لوانته، یک موتور شش سیلندر بنزینی توربو با دو نوع خروجی قابل انتخاب است. البته اگر موتور توربو دیزل مخصوص بازار اروپا را کنار بگذاریم. موتورهای بنزینی 3.0 لیتری، قدرتی 345 اسبی در نسخه پایه و 424 اسبی در نسخه نهایی ارائه میکنند. شتاب مدل ضعیفتر برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، 5.8 و برای مدل قویتر، 5.0 ثانیه است. این در حالی است که گیبلی S در آزمون عملی شتابی 4.7 ثانیهای داشت. احتمال افزودن یک موتور 8 سیلندر V شکل 3.8 لیتری توربو با قدرت خروجی 560 اسب بخار نیز در سال 2018 به این مدل وجود دارد. موتوری که از مدل کواتروپورته به عاریت گرفته میشود. برای انتقال نیرو به هر چهار چرخ هم از سیستم گیربکس 8 سرعته خودکار ساخت ZF با امکان شیفت دستی بهره گرفته شده است.
تعلیق لوانته، نسخه تکاملی گیبلی است. بدین منظور از اتصالات آلومینیومی و همچنین کمکهای گازی استفاده شده و دامپرها نیز مجهز به کنترل الکترونیکی میباشند. بعلاوه دو موقعیت ارتفاع قابل تنظیم برای جاده و خارج از جاده نیز قابل انتخاب است که تفاوتی 4.0 سانتیمتری ایجاد میکند و نهایتاً فاصله کف خودرو از زمین را به 25 سانتیمتر میرساند. این موضوع باعث میشود تا روی لوانته در مسیرهای ناهموار نیز حساب ویژهای باز کنیم. این موضوع برای بسیاری از خریداران مازراتی که در کشورهای خاورمیانه، این خودرو را به صحراهای شنی خواهند برد اهمیت بسزایی دارد. رینگهای استاندارد، ابعادی 19 اینچی دارند و میتوان نسخه 20 اینچی را نیز سفارش داد.
طبعی است که خریداران به دنبال آسایش بیشتری از این خودروی لوکس باشند. اما برای استفاده روزانه، این یک خودروی متشنج است مخصوصاً با رینگهای 20 اینچی و موتور پرقدرتتر، که منتظر نیش گازی است تا دور موتور آن به بالای 4000 جهش نماید. بنابراین شاید انتظار راحتی یک لکسس را نباید از چنین خودرویی داشت. متأسفانه مصرف سوخت نیز چندان جای دفاعی ندارد و در شهر 15.7 لیتر و در جاده 12.4 لیتر سوخت مصرف خواهد شد. بنابراین از باک 80 لیتری خودرو هم نباید انتظار زیادی داشته باشید. انتقال نیرو به چهار چرخ در این خودرو به صورت استاندارد وجود دارد. بنابراین فعلاً نسخهای تک دیفرانسیل از آن وجود نخواهد داشت.
کابین لوانته یک جهش اساسی نسبت به گیبلی را نشان میدهد. در حالی که انتقادهایی درباره کیفیت و طراحی صندلیهای گیبلی وجود داشت، لوانته، صندلیهای راحتتری را هم در جلو و هم در عقب قرار داده است. طراحی داشبورد مدرنتر شده و مخصوصاً نمایشگر زاویهدار کنسول مرکزی، به این امر کمک نموده است. فرمان سه شاخه و جذاب مازراتی و جلوداشبوردی با ترکیبی از نمایشگرهای آنالوگ و دیجیتال، هیجان بیشتری برای راننده به همراه میآورند. یک سانروف دو قسمتی پانوراما هم نور بیشتری وارد کابین میکند. روکشهای چرمی با دوخت مناسب و نشان مازراتی روی صندلیها نیز به پرداخت نهایی کمک کردهاند.
به عنوان رقیب باید برای لوانته، خودروهایی چون آئودی SQ5 و یا Q7، پورشه کاین و BMW X5 را برشمرد. مازراتی قصد دارد تا سالانه 30 هزار دستگاه از لوانته را تولید نماید. با وجود قیمت پایه 74 هزار دلاری که به سرعت با سفارش همه آپشن ها به بالای 100 هزار دلار میرسد، لوانته باید بتواند ویژگیهای بسیار درخوری از یک خودروی لوکس اسپرت را با هم ارائه نماید. چیزی که ایتالیاییها در آن تبحر کمی ندارند و میتوان انتظار موفقیتهای بیشتری برای مازراتی در آینده را داشت. لوانته اکنون به کشورمان نیز وارد شده و البته تنها در مناطق آزاد حق تردد دارد. هرچند قیمتهای انواع مازراتی در داخل کشور از یک میلیارد تومان نیز فراتر میرود اما در مناطق آزاد لوانته قیمتی در محدوده 260 میلیون تومان خواهد داشت که تقریباً با قیمت یک تویوتا روفور با پلاک ملی برابری میکند!
منابع:
caranddriver-wikipedia




