1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی رنو کویید با موتور یک لیتری

بررسی رنو کویید با موتور یک لیتری

15 دی 1395
  • 11

این روزها همه‌جا صحبت از خودرویی است که قرار بوده جایگزینی برای پراید باشد اما این قضیه ما را یاد پروژه‌ی ال نود و جایگزینی برای پیکان می‌اندازد! البته اینجا تفاوتی ظریف وجود دارد و آن اینکه حداقل اعلام شده رنو کوئید هنوز نیامده بهایی بالاتر از پراید خواهد داشت و بعید نیست که در آینده این خودرو را رقیبی برای شاسی بلندهای مهم بازار ببینیم! درهرحال مرور تست‌های مختلف این خودرو خالی از لطف نیست چراکه بهتر می‌توان با نقاط قوت و ضعف این خودرو آگاه شد. این بار به سراغ مجله‌ای آفریقایی رفته‌ایم تا ببینیم که درک این مجله از کوئید چه بوده است. با ما همراه باشید.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

این روزها خودروهای جدید مقرون‌به‌صرفه در بازار آفریقای جنوبی کم‌پیدا هستند. در حقیقت مدل‌های زیادی با بهای مناسب وجود ندارد. هرچند رنو کوئید یک تازه‌وارد قابل‌توجه به این بخش از بازار است که به لطف بهای بسیار رقابتی و لیست جذابی از تجهیزات استاندارد مورد توجه قرار گرفته است.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

با بهای آغازین باورنکردنی 8243 دلاری، گارانتی 5 ساله، یک سال بیمه و لیست تجهیزات شامل فرمان هیدرولیک، شیشه‌های جلوی برقی و سیستم صوتی دارای بلوتوث کوئید روی کاغذ اکثر رقبای خود را شکست می‌دهد.

تریم دینامیک که در این تست حضور دارد با اضافه بهای 687 دلاری حتی تجهیزات بیشتری دارد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به مه شکن‌های جلو، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی 7 اینچی به همراه ناوبری و پوشش خاکستری/قرمز منحصربه‌فرد کابین اشاره کرد.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

همه‌ی این موارد نویدبخش هستند، این‌طور نیست؟ اما کوئید که پلتفرم CMF-A یکسانی با داتسون ردی گو دارد در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کند؟ خب برخی موضوعات هستند که این خودرو را در پله‌ای پایین‌تر قرار می‌دهند. برای مثال در دومین تست تصادف انکاپ جهانی این خودرو تنها یک ستاره به دست آورده است. این خودرو تنها یک کیسه هوا داشته و فاقد ترمز ضد قفل است.

رنو اعلام کرده که شاید در آینده کوئید با ترمز ضد قفل عرضه شود اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است. هرچند این شرکت قول داده که با گذشت زمان کوئید ایمن‌تر و بهتر خواهد شد.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

تردیدی وجود ندارد که با چنین بهایی کوئید جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو از فلسفه‌ی طراحی داستر و ساندرو استپ وی استفاده می‌کند. از جمله‌ی این عناصر می‌توان چراغ‌های جلو و عقب برجسته، پوشش‌های پلاستیکی و نوارهای محافظتی پایین درب‌ها اشاره کرد. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز 180 میلی‌متر است.

هر دو مدل کوئید دارای رینگ‌های فولادی 13 اینچی هستند که قالپاق‌های پلاستیکی آن‌ها را پوشانده‌اند. تنها تفاوت‌های ظاهری بین تریم پایه‌ی Expression و تریم فول دینامیک اضافه شدن مه شکن به مدل فول است.

در بخش داخلی نیز رویه‌ی طراحی خارجی برقرار است و با این بها کابین خودرو لذت‌بخش به نظر می‌رسد. مدل دینامیک با سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی و غربیلک فرمان چرمی نسبتاً گران‌بها به نظر می‌رسد. کوئید همچنین دارای نشان‌دهنده‌ی جذاب بوده که متأسفانه فاقد دورشمار پیشرانه است اما سرعت‌سنج، نشان‌دهنده سوخت و کامپیوتر سفری آن خوانایی مناسبی دارند.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

علیرغم تجهیزات فراتر از انتظار در این محدوده‌ی قیمتی، فضاسازی کابین چندان شگفت‌انگیز نیست. ظرفیت محفظه‌ی بار زیاد 300 لیتری وجود دارد اما این موضوع کمی فضای پای عقب را تحت تأثیر قرار داده است. فضای سر نیز زیاد نیست و البته ستون فرمان نیز فاقد هرگونه تنظیمی است. دیگر نکته‌ی عجیب کوئید نبود محل استراحت پا کنار کلاچ است.

صندلی‌های راننده و سرنشین فاقد حدفاصل معنی‌داری است و بدین ترتیب حضور زیاد در جاده می‌تواند کاری سخت باشد.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

خوشبختانه کوئید محفظه‌های ذخیره‌ای زیادی دارد. پانل‌های درب راننده و سرنشین جلویی به همراه بخش اطراف دسته‌دنده دارای محفظه‌ی جاداری هستند.

نیروبخش کوئید کوچک پیشرانه‌ی 1.0 SCe جدید است که دارای قطعات آلومینیومی و طراحی‌ای با استهلاک پایین است که توانایی تولید قدرت 67 اسب بخاری و گشتاور 91 نیوتون متری را داراست. البته این مشخصات با دیگر پیشرانه‌های 1 لیتری حاضر در این سگمنت خیلی تفاوت ندارد.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

قدرت تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما کوئید فاقد تجهیزات الکترونیکی کمکی مثل کنترل کشش است. با وزن 1105 کیلوگرمی این خودرو در هر صد کیلومتر مصرف ادعایی 4.7 لیتری دارد. سقف سرعت آن نیز 152 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

متأسفانه کوئید با حضور در جاده به سرعت ذات ارزان‌قیمت خود را نشان می‌دهد. درحالی‌که به لطف سیستم تعلیق نسبتاً مناسب و لاستیک‌های دیواره بلند سواری خودرو اکثراً راحت است اما به نظر می‌رسد که فاصله‌ی کم بین محورها باعث کمی تغییرات ناپایدار می‌شود.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

مورد نگران‌کننده‌تر فرمان هیدرولیک است که به همراه لاستیک‌های کوچک احساس بسیار مبهم و بی‌علاقه‌ای دارد. با افزایش سرعت این موضوع مشکلی حادتر می‌شود و در حقیقت در سرعت بالای 90 کیلومتر در ساعت اوضاع کمی مشوش می‌شود.
طراحی بلندقد خودرو باعث شده که کوئید به بادهای مقابل بسیار حساس باشد و به همین ترتیب به تصحیح فوری فرمان در بزرگراه‌ها نیاز دارد.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

به این موارد نسبت‌های عجیب گیربکس را نیز اضافه کنید. نسبت دنده‌ی اول کوتاه بوده و دنده‌های بعدی نسبت طولانی‌تری دارند و همین امر باعث می‌شود تا با کاهش دور پیشرانه و یا برای سبقت‌گیری یک یا دو بار معکوس دهید. برخی اوقات دنده‌های سنگین نیز کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

در محیط‌های شهری کوئید بهتر عمل می‌کند و حتی می‌توان آن را لذت‌بخش توصیف کرد. فاصله‌ی کم بین محورها و برخی نسبت‌های کم از کوئید خودرویی کوچک و چابک می‌سازند. کوئید خودرویی قدبلند بوده و فاقد میله‌ی ضد لغزش در عقب است بنابراین در پیچ‌های تیز این موضوع می‌تواند کمی خطرناک باشد اما واضح است که کوئید برای محیط‌های شهری طراحی شده است.

لرزش، صدا و ناهنجاری کوئید بهتر از اکثر خودروهای هندی است اما صدای باد اطراف آینه‌ها را می‌توان حس کرد. پیشرانه‌ی 3 سیلندر بنزینی این خودرو سریع‌تر از انتظار است. هرچند می‌توانید صدای ناله‌ی متمایزی را با افزایش دور پیشرانه بشنوید.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

کوئید ابتدا در تست‌های تصادف انکاپ جهانی هیچ ستاره‌ای به دست نیاورد اما پس از اضافه شدن کیسه هوای راننده توانست یک ستاره را بگیرد. تخمین می‌زنیم که نصب سیستم ترمز ضد قفل باعث افزایش بهای 650 دلاری خودرو شود. این بها چندان زیاد نیست و هنوز کوئید را رقابتی نگه می‌دارد.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

باید به رنو برای ساخت محصولی که از نظر اقتصادی دسترس‌پذیرتر بوده و تجهیزات سخاوتمندانه‌ای دارد آفرین گفت. هرچند کوئید نقاط ضعف زیادی دارد که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها فقدان ترمز ضد قفل است. در رانندگی‌های کوتاه کوئید احساس خوبی دارد اما برای رانندگی در بزرگراه‌ها مناسب نیست.

نظاره‌ی فروش ابتدایی این خودرو با توجه به مشخصات ارائه شده روی کاغذ جالب خواهد بود. همچنین توجه به توسعه‌ی بیشتر ایمنی کوئید بدون افزایش زیاد بهای این خودرو قابل‌توجه خواهد بود.
تا آن زمان باید با احتیاط به کوئید نگاه کرد. در نگاه اول این خودرو قطعاً بهتر از داتسون گو است و با این بودجه مشخصات بهتری دارد.

 بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

مشخصات کلیدی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

قیمت: 8887 دلار
پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری بنزینی
قدرت: 67 اسب بخار
گشتاور: 91 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 16 ثانیه
حداکثر سرعت: 152 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر
گیربکس: 5 سرعته دستی

منبع:پدال



نظرات

  • حسین حسین (17 دی 1395 ساعت 22:28)

    با نگاهی به متن بالا و نکاتی که در متن ذکر شده
    این خودرو فقط به درد رانندگی در شهر میخوره
    و از طرفی با نگاهی به جایگزینی پیکان با لوگان براورد قیمت این خودرو چیزی در حدود 45 میلیون خواهد بود که اصلا هم مقرون به صرفه نیست
    خودروی لوگان در بازار که هیچ گونه برتری از لحاظ امکانات نداره فقط دو ایربگ و مو تور 1600سی سی و البته اتاق بسیار مقاوم رو ببینین با چه قیمتی داران تحکیل مشتری میدن اونوقت رنو کوئید رو.....؟؟!!

  • lkjkh lkjkh (16 دی 1395 ساعت 12:15)

    چه اصراریه خودرویی که از پراید بی کیفیت تر و ضعیف تره باقیمت گرونتر تولید بشه ای کاش خودروساز نماهای *** داخلی سر سوزنی وجدان وانصاف داشتند با این خودروسازان دولتی بی انصاف نیازی به دشمن بیگانه نداریم

  • پرویز پرویز (16 دی 1395 ساعت 12:15)

    اگه رنو کویید قیمت بالای 30 میلیون داشته باشه******* به مردم ضعیف هست چون هدف از آوردن این خودرو کیفت بهتر از پراید و رنج قیمت 20میلیون تا 30 میلیون هست و بازار مصرف اون قشر پایین جامعه هست .

  • حسین.امامی حسین.امامی (15 دی 1395 ساعت 20:00)

    متاسفانه رفتار*****گونه ی مردم به خودروسازان جرات داده،رنوکویئدکه سهله ،فرغون راهم به ۴۰میلیون بفروشند چون مطمئن هستندکه مشتری زیاد خواهدداشت

  • محمد محمد (15 دی 1395 ساعت 15:12)

    دوستان یه نگاه به ام وی ام 110جدید بندازید 32 میلیون تومن قیمت داره حالا میتونید قیمت کویید رو حدس بزنید به نظر من حداقل 10میلیون بالاتر از ام وی ام جدید.حداقل رو گفتم.

    lklhh lklhh (16 دی 1395 ساعت 12:11)

    البته شک نکن اون ام وی ام جدیده خیلی از این بهتره

  • اریان اریان (15 دی 1395 ساعت 14:22)

    مسخرست
    این خودرو قرار بود با قیمت 3700 دلار فروش بره اما با قیمته 8887 دلاری و احتساب پنجاه درصد عوارض ورود خورد و ده درصد مالیات و ده ردصد عوارض حمل و نقل و احتساب دلاره 4116 تومانی قیمت خوردو تقریبا پنجاه و هشت ملیون قیمت میخوره (البته بدون محاسبه حق دلالیو حق بنگاه و سود وارد کننده و کرایه حمل )و تا وقتی ماشینایی مث سورن و پرشیا و لیفان x60 و انواع برلیانس با امکانات و قدرت خیلی بهتره وجود دارن خرید این خودرو نوعی خریت محسوب میشه

  • ناشناس ناشناس (15 دی 1395 ساعت 10:54)

    یعنی اگه این ماشین زیر 40 تومن باشه، من اسمم رو عوض می کنم!!!

    علی علی (15 دی 1395 ساعت 13:19)

    از همین الان میتونی اسمتو عوض کنی. چون این ماشین خیلی ضعیفتر از ال 90 با گیربکس دستی هست که قیمت کارخونه 37 و قیمت بازار 40 میلیونه. بنابراین ارزش نداره که بالای 40 میلیون بخری. وقتی میتونم سورن توربو با قدرت 150 اسب 38 میلیون بخرم چرا باید کوئید بخرم بالای 40 میلیون؟
    بهتره کوئید اصلا ایران عرضه نشه چون احتمالا 35 میلیون قیمت میخوره که حتی 25 میلیون هم نمی ارزه. چون با 35 میلیون میشه ماشینهای بهتری خرید

    ناشناس ناشناس (15 دی 1395 ساعت 14:10)

    آقا علی، حرف شما کاملا درسته. ولی طمع خودروسازای ما رو دست کم نگیرید!!! دیگه در طول این 40 سال، طمع سیری ناپذیرشون به همه اثبات شده!!!

    مجید مجید (16 دی 1395 ساعت 00:50)

    سلام دوست عزیز مطمئن باش این ماشین بالای 50 ملیون قیمت میخورد همانطور که ساندرو استپ وی بالای 60 ملیون قیمت خورد