ورود
آئودی Q2 کوچکترین محصول کراساوور آئودی و جوانترین آنهاست. این خودرو در سال 2016 و در نمایشگاه ژنو رونمایی شده و به سرعت تبدیل به یکی از محبوبترین مدلهای کوچک این شرکت شده است.
آئودی Q2 روی پلتفرم معروف MQB فولکس واگن بنا شده است. در زمانی که تعداد کراساوورهای متنوع در حال پیشی گرفتن از هر سگمنت و کلاس دیگری از خودروهاست و مردم ترجیح میدهند به جای یک نسخه معمولی، سدان یا هاچبک، نسخه کراساوور آن را خریداری کنند، بیشتر شرکتها نیز با تغییراتی در پلتفرمهای خود در هر کلاس، یک نسخه بلند قامت SUV یا کراساوور را نیز معرفی میکنند. بدین ترتیب خانواده Q آئودی شامل مدلهای Q3، Q5 و Q7 یک برادر کوچکتر با نام Q2 را پذیرا شده است.
آئودی Q2 اشتراکات فراوانی با مدلهای A3 دارد. این خودرو در کلاسی قرار گرفته که مرسدس GLA، BMW X1، مینی کانتریمن و مزدا CX-3 و حتی جیپ رنگید قرار گرفتهاند. با این وجود در میان این رقبا، آئودی یکی از بزرگترین ها به شمار میرود. Q2 حدود 20 سانتیمتر از برادر بزرگتر خود مدل Q3 کوتاهتر است. این در حالی است که فضاسازی هوشمندانه آن باعث شده تا ابعاد داخلی آن نزدیک به برادر بزرگتر باشد.
طول خودرو تنها 4121 میلیمتر است که 167 میلیمتر از یک آئودی A1 سوپرمینی کشیدهتر است. در عین حال 116 میلیمتر نیز از یک A3 کوتاهتر میباشد. برای مقایسه باید گفت که این خودرو ابعادی کوچکتر از نیسان جوک دارد. فضای مناسب سقف برای سرنشینان بلندقامت چه در جلو و چه عقب مهیا است. البته سرنشینان بلند قد در عقب با محدودیت فضای پا و زانو مواجه خواهند شد که ناشی از فاصله بین دو محور کوتاه است. با این حال تنها نقطه منفی، دربهای کوچک عقب میباشند که دسترسی سرنشینان را اندکی دشوار نمودهاند. فضای بار در حالت عادی 405 لیتر است که با تا نمودن صندلیهای عقب به 1050 لیتر افزایش خواهد یافت. فضاهای کوچک متعددی نیز برای قرار دادن اشیا در کابین پیشبینی شدهاند.
Q2 سبک خاص و سادگی منحصر به فردی دارد. ابعاد خودرو بسیار جمع و جور بوده و بیشتر مشابه یک هاچبک شهری است تا یک SUV واقعی. البته طراحی محصول با جلوپنجره بزرگ و چراغهای LED جذابیتهای خاص خود را دارد. این خودرو در نمای جلو کاملاً یک آئودی است. فضای داخلی به اندازه کافی جادار و بزرگ است. به گونهای که 4 نفر بزرگسال به خوبی در آن جای میگیرند. فضای حمل بار نیز نسبتاً مناسب و معقول است. کابین از طراحی مشابه سایر خودروهای جدید آئودی سود میبرد. کیفیت متریال مورد استفاده بالا است و این باعث به وجود آمدن حسی دلپذیر از سواری آن شده و احساس یک خودروی رده پایین را به وجود نمیآورد.
نمایشگر تبلت مانند کنسول مرکزی در ابعاد 5.8 اینچی در مدل پایه و نمایشگر داشبورد 12.3 اینچی در نسخه کاکپیت مجازی همراه با نورپردازی مخصوص LED داخلی به خوبی باعث رضایت راننده و سرنشینان میشوند.
پیشرانههای Q2 با مدلهای A3 مشترک است. بدین ترتیب موتور سه سیلندر 1.0 لیتری توربو با قدرت 116 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن متر، نقطه شروع محسوب میشود. در یک رده بالاتر موتور 1.4 لیتری توربو قرار میگیرد که خروجی آن 150 اسب بخار و 250 نیوتن متر است. بالاترین مدل هم موتور بنزینی 2.0 لیتری TFSI است که 190 اسب بخار نیرو و 320 نیوتن متر گشتاور در چنته دارد. موتورهای دیزلی نیز 1.6 لیتری و 2.0 لیتری و با قدرت 116 تا 190 اسب بخار میباشند. کلیه پیشرانهها مجهز به سیستم توربوشارژر میباشند. مدل 2.0 لیتری بنزینی به صورت استاندارد با گیربکس 7 سرعته خودکار دوکلاچه DSG و با انتقال نیرو به هر چهار چرخ ارائه میگردد. در حالی که سایر مدلها با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و به صورت دیفرانسیل جلو میباشند و البته برای آنها میتوان گیربکس 7 سرعته و انتقال نیروی AWD کواترو را نیز سفارش داد.
با وجود وزن 1.2 تنی، این خودرو از شتاب مطلوبی برخوردار است. به عنوان مثال شتاب صفر تا صد کندترین مدل سه سیلندر به 10.7 ثانیه میرسد در حالی که مدل 2.0 لیتری توربو میتواند در 6.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
با وجود این موتورها و شاسی منعطف، سواری Q2 تعادلی بسیار خوب بین راحتی و هندلینگ ارائه میکند. با وجود کوتاهی بدنه و مرکز ثقل بالا، میزان انحراف بدنه در پیچهای جاده کاملاً کنترل شده است. فرمان نیز چابک و تند و تیز است. در میان آپشنهای قابل انتخاب، سیستم تعلیق با کمکفنرها و دامپرهای تطبیقی میتوانند عملکردی مثبت در رانندگی را برجای گذارند. ساختار سبک وزن شاسی باعث گردیده تا در مصرف سوخت نیز شاهد صرفهجویی باشیم. موتور مقرون به صرفه سه سیلندر تنها 5.1 لیتر سوخت مصرف میکند. البته همین موتور در هاچبک A3 مصرفی 4.5 لیتری را بر جای میگذارد. مصرف موتور 1.4 لیتری هم به 5.4 لیتر میرسد. ستاره مصرف سوخت خانواده Q2 هم مدل دیزلی 1.6 لیتری است که مصرف آن تنها 4.4 لیتر در هر صد کیلومتر میباشد. با این مصرف سوخت آئودی به خوبی همه رقبا را کنار میزند و در جایگاه نخست قرار میگیرد.
برای آئودی Q2 سه تریم در دسترساند. تریم SE، اسپرت و S لاین. در مدل پایه SE تجهیزاتی چون رینگهای 16 اینچی آلیاژی، سیستم تهویه مطبوع و نمایشگر داشبورد به صورت استاندارد قرار میگیرند. اکثر خریداران با پرداختی اضافی، تریم اسپرت را با چرخهای 17 اینچی، ضربه گرهای همرنگ بدنه، ستون C نقرهای رنگ، سیستم سرگرمی آئودی، نمایشگر 8.3 اینچی با کنترل لمسی روی کنسول، هارد 10 گیگابایتی داخلی، اتصال اینترنت 4G، شارژر به یسیم برای گوشیهای هوشمند، تریم داخلی مجللتر و صندلیهای اسپرت خریداری میکنند. بالاترین مدل یعنی S لاین هم مجهز به چرخهای 18 اینچی، چراغهای تمام LED، روکش چرم داخل، سیستم تعلیق اسپرت و نورپردازی داخلی میشوند. گزینههای سفارشی در بخش بدنه تنها به چرخهای آلیاژی و رنگ ستون عقب خلاصه میشوند.
کیت ایمنی Pre Sense نیز استاندارد است و شامل مواردی چون ترمزهای اضطراری خودکار و سنسور تشخیص عابرین پیاده میشود. موارد اضافی دیگر چون کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از لاین جاده و نگه داشتن خودرو در بین خطوط به صورت خودکار، تشخیص علائم ترافیکی و هشدار ترافیک از پشت باید با پرداخت اضافی نصب شوند.
در مجموع، آئودی Q2 را باید یک بچه کراساوور بسیار ممتاز برای مصارف داخل شهری برشمرد که عملکردی مطلوب نیز در سفرهای آخر هفته در خارج از شهر دارد. این خودرو از رانندگی دلپذیر و سرگرم کنندهای بهره میبرد. هرچند قیمت آن برای افرادی که به دنبال کراساوورهای کوچک و جمع و جور هستند اندکی گران به نظر میرسد ولی در عین حال میتوان ویژگیهای مدرن ایمنی و کیفیت بالای آن را نیز به عنوان نقاط قوت آن به همراه مصرف سوخت پایین و پیشرانههای خوب آن نام برد.
منابع:
wikipedia
caradvice
caranddriver