1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل همراه با رنج روور

نسل به نسل همراه با رنج روور

7 بهمن 1395
  • 1
  • 6948

امروزه با گشت نزدیک به 48 سال از تولد شاسی بلند رنجروور، آن را به عنوان نخستین SUV لوکس بازار یاد می‌کنند. درواقع رنجروور نخستین خودرویی بود که ویژگی‌های آفرود و آنرود را با هم درآمیخت و خودرویی ساخت که در عین استفاده روزمره و شهری، می‌شد آن را به مسیرهای سخت خارج از جاده نیز برد.

 پرونده‌ای برای رنجروور

ابتدای دهه 70 میلادی، زمانی بود که رنجروور متولد شد. یک شاسی بلند جعبه‌ای شکل که البته چهره دل‌نشینی هم داشت. مدل‌های ابتدایی تنها به صورت دو درب تولید می‌شدند. برخلاف خودروهای 4x4 دیگر نظیر جیپ واگونیر، رنجروور در ابتدا به عنوان یک خودروی لوکس طراحی نشده بود. داشبورد پلاستیکی، صندلی‌های با روکش وینیل و فضای ناکافی برای افراد بلندقد نمی‌توانست چندان قابل توجه باشد اما بعدها با افزودن فرمان هیدرولیک، کف پوش، تهویه مطبوع و روکش چرم و تزئینات چوبی، این خودرو ارتقایی شایسته یافت و وارد حیطه خودروهای لوکس شد.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

شاسی نردبانی شکل آلومینیومی این مدل از لندروور به عاریت گرفته شده بود. اما به جای فنرهای تخت در آن از فنرهای حلقوی و همچنین ترمزهای دیسکی در چهار چرخ بهره گرفته شده بود. پیشرانه مدل‌های اولیه از نو V8 و به حجم 3.5 لیتری دو کاربراتوری ساخت بیوک بود که به یک گیربکس 4 سرعته دستی متصل می‌شد. نیروی خروجی این موتور تنها 130 اسب بخار بود. بعدها با استفاده از سیستم تزریق سوخت لوکاس، قدرت به 155 اسب بخار افزایش یافت.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

در ابتدای دهه 80 میلادی نیز نخستین مدل‌های چهار درب رنجروور پدیدار شدند. این خودروها همچنان نیز توسط برخی مالکان علاقه‌مند ازجمله در ایران نگهداری می‌شوند. فرم جعبه‌ای شکل و سقف شناور رنجروور تاکنون نیز حفظ شده‌اند. ارتفاع بالی پنجره‌ها و فرم عمودی آن‌ها باعث می‌شد تا میزان دید به بیرون به بهترین شکل حفظ شود. با این حال نمی‌شد توقعی از صدای زیاد باد به واسطه آئرودینامیک خودرو داشت.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

نسل اول تا سال 1996 توانست عمر کند و این عمر طولانی با حفظ طراحی آن جای تعجب داشت. در این زمان حضور بسیاری از خودروسازان در عرصه خودروهای شاسی بلند و مخصوصاً خودروهای لوکس آلمانی، باعث شد تا رنجروور دستی به سرو روی این مدل بکشد.

 پرونده‌ای برای رنجروور

نسل دوم بعد از 25 سال با چهره‌ای مدرن و نونوار شده در سال 1994 معرفی شد. در این زمان مجموعه روور در مالکیت BMW قرار گرفته بود. بنابراین تغییرات فنی در این خودرو بسیار فراتر از انتظار بود. موتور V8 این خودرو ارتقا یافته و یک موتور 2.5 لیتری شش سیلندر BMW توربو دیزل با تزریق مستقیم سوخت نیز برای آن قابل انتخاب بود. سطح تجهیزات خودرو نیز به مراتب بهبود یافت و به گونه‌ای که در یک سطح بالاتر از لندروور دیسکاوری قرار گرفت.

 پرونده‌ای برای رنجروور

طراحی این نسل با چراغ‌های مستطیلی و فرم بدنه آئرودینامیک تر و، جذابیت بیشتری یافته بود. صندلی‌های جدید و فضای داخلی نیز باعث راحتی بیشتری می‌شد. رشد ابعاد خودرو برای نسل‌های بعدی نیز ادامه یافت. اما عمر این نسل هرگز قابل قیاس با نسل اول نبود.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

رقابت شدید در بازار باعث شد تا در سال 2002 شاهد نسل سوم رنجروور باشیم.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

نسل سوم رنجروور به شدت تحت تأثیر مالکیت BMW قرار داشت. بسیاری از قسمت‌های فنی و الکترونیکی این مدل از BMW سری 7 برداشت شده بود. بعلاوه موتورهای V8 ساخت آلمان نیز بدان راه یافتند. سیستم گیربکس دستی نیز به کناری نهاده شد. این مدل نیز عمری طولانی و 10 ساله داشت.

 پرونده‌ای برای رنجروور

نسل چهارم به دنبال مالکیت هندی‌ها بر مجموعه جگوار-لندروور با تغییرات بصری و فنی زیادی همراه بود. تغییرات عمده در چراغ‌های زائده دار جلو و عقب مشهود بود. این طراحی از زبان طراحی جدیدی که رنجروور با مدل اووک شروع کرده بود نشاءت می‌گرفت.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

رنجروور امروزه با مرسدس کلاس اس مقایسه می‌شود بنابراین این شرکت تلاش زیادی برای نمایش جلوه‌های اشرافی در خودروی خود دارد. مدل‌های اتوبیوگرافی با تجهیزات لوکس فراوان، چرم و چوب گران قیمت و پیشرانه‌ای قدرتمند، تا پیش از ظهور پدیده‌ای به نام بنتلی بنتایگا، لوکس‌ترین خودروی SUV جهان محسوب می‌شدند.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

مدل SV اتوبیوگرافی به عنوان پرچم‌دار محصولات رنجروور، با قیمت 203 هزار دلار، از یک موتور 8 سیلندر V شکل 5 لیتری مجهز به سوپرشارژر سود می‌برد. خروجی این موتور 550 اسب بخار و 502 پوند فوت است که از طریق یک گیربکس 8 سرعته خودکار به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

شتاب صفر تا 96 کیلومتر این نسخه تنها 5.2 ثانیه است. البته اینت در برابر شتاب برق‌آسای 3.5 ثانیه‌ای بنتلی تقریباً هیچ است. البته باید وزن بالای 2.7 تنی رنجروور را مقصر اصلی این موضوع دانست.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

خوشبختانه مدل‌های به سایر ارزان‌تری از رنجروور نیز یافت می‌شوند. به عنوان مثال نسخه شش سیلندر دیزلی 3.0 لیتری را با قیمت پایه 95 هزار دلار می‌توان ابتیاع نمود. این مدل شتابی 7.5 ثانیه‌ای دارد و همچنان یک خودروی لوکس و برای افراد مرفه تلقی می‌شود. مدل بنزینی شش سیلندر را هم می‌توان با قیمت 86 هزار دلار خریداری نمود. هرچند این قیمت هنوز در مقایسه با خودروهای نوظهوری چون لکسس و یا مدل‌های لوکس مرسدس GLS بالاتر است.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

خودروهای اندکی را می‌توان یافت که با وجود کابینی لوکس، بتوان با آن‌ها به مسیرهای پردست‌انداز یا حتی درون رودخانه رفت اما رنجروور چنین خودرویی است و می‌تواند همان کیفیتی که درون جاده دارد را در مسیرهای جنگلی و کوهستانی نیز ارائه نماید.

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

 پرونده‌ای برای رنجروور

منبع:caranddriver
wikipedia




نظرات

  • amin amin (7 بهمن 1395 ساعت 13:26)

    به مدیر عامل شرکت تولید کننده رنجرور پیشنهاد میشه یه دوره بازاریابی خدمت مسئولین دولتی سایپا وایران خودرو تشریف بیارند. اینا قورباقه رو رنگ میکنن جای قناری به ملت بدبخت میندازن