مزدا MX-5 همیشه یک رودستر دو نفره ی سقف نرم با عملکردی مثالزدنی بوده است؛ اما این امر مزدا را از ارائهی مدلهای گوناگون، کانسپت و نسخههای مخصوص باز نداشته است. برای اولین بار در 10 سال گذشته این کمپانی ژاپنی نسخهای کوپه و کانورتیبل را ارائه کرده که MX-5 RF نامیده میشود. حروف RF به Retractable Fastback اشاره دارد که اساس یک خودرو با سقف سخت بوده که بهصورت الکتریکی باز و بسته میشود.
ایدهی معرفی RF از همان ابتدای تولید خودرو مطرح بوده و ازآنجاییکه 80 درصد فروش نسل قبلی MX-5 در انگلستان از نوع رودستر کوپه بوده بنابراین تولید این خودرو چندان جای تعجب نبوده است.
زمانی که سقف بسته باشد خودرو شبیه یک کوپه است اما با گذشت 13 ثانیه شما یک خودروی اسپورت روباز و زیبا خواهید داشت. فرایند انجام این کار یک رویداد واقعی بوده و نگاه کردن به آن لذت خاصی دارد.
برخلاف سقف نرم شما مجبور نیستید تا با دست سقف را از شیشهی جلوی جدا کنید تا فرایند باز شدن سقف شروع شود. این فرایند کاملاً خودکار بوده و حتی در حال حرکت نیز میتوان آن را انجام داد البته نباید از سرعت 10 کیلومتر در ساعت فراتر روید!
به علت مکانیسم این سقف حدود 45 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه شده اما در تبدیل مدل سقف نرم به سقف سخت تغییرات چندانی صورت نگرفته است. به عنوان نتیجه RF یک خودروی چابک و لذتبخش باقی مانده و مطمئناً هر کسی را شیفتهی سواری خود خواهد کرد.
داخل کابین شاهد همان موقعیت رانندگی نسبتاً عجیبی خواهید بود که در مدل سقف نرم میبینید. برای مثال غربیلک فرمان را نمیتوان تنظیم نمود و از سویی فضای سر برای رانندههای قدبلند در هنگام بسته بودن سقف محدود خواهد بود. معماری پایهی کابین نیز با مدل سقف نرم یکسان است اگرچه که RF به منظور آرامش داشتن بیشتر نسبت به MX-5 طراحی شده است بنابراین شما میتوانید روکش چرم جدیدی را برای داشبورد سفارش دهید.
دیگر تغییر کوچک RF گزینهی استفاده از گیربکس اتوماتیک است که بهطور معمول آن را در برادر سقف نرم نمیبینید. هرچند هنوز هم گیربکس 6 سرعته ی دستی با پیشرانهی قدرتمندتر 2 لیتری 158 اسب بخاری همراه است. استفاده از گیربکس اتوماتیک حدود 2 هزار پوند دیگر را به بهای خودرو اضافه میکند.
همانگونه که میدانیم، قوای محرکهی این خودرو عملکرد مناسبی دارد. در دورهای بالای 3 هزار پیشرانه روی دیگر خود را نشان داده و شما را به فشار بیشتر روی پدال گاز تشویق میکند. اضافه وزن اندک خودرو تاثیری جزئی روی کارایی خودرو دارد (شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 7.4 ثانیهای) اما اگر کسی این را به شما نگوید هرگز آن را نخواهید دانست.
یک تغییر واضح بین مدل RF و سقف نرم در بزرگراه دیده میشود. اگرچه که بخش عقبی سقف شاید جزئی از آن به نظر آید اما در سرعتهای بالا این بخش تلاطم زیادی را ایجاد میکند به گونهای که برای صحبت با سرنشین کناری باید صدای خود را بالا ببرید و در نهایت هم تصمیم میگیرید که سقف را ببندید. در این حالت فضای آرامی خواهید داشت.
اما یک خودروی اسپورت در راههای پرپیچوخم خود را نشان میدهد. به منظور خنثی کردن اضافه وزن فرمان خودرو بازنگری و سیستم تعلیق سفتتر شده اما هنوز هم کاملاً نرم و لذتبخش است. همانند MX-5 استاندارد با رسیدن به پیچ شاهد تکانهای زیاد بدنه خواهید بود اما همین امر به شما اجازه میدهد بفهمید که دقیقاً چسبندگی خودرو تا چه حد بوده و چه مقدار میتوان آن را تحت فشار گذاشت.
از نظر کاربردی RF محدودتر از نسخهی استاندارد است. صندوقعقب 130 لیتری خودرو عمیق بوده اما پهنای زیادی ندارد و کابین نیز از نظر فضاهای ذخیرهای نامناسب ارزیابی میشود.
تنها شرکتی که به فرمولی جدید در بحث رودسترها اعتماد کرده و با مدلی برنده پای به میدان گذاشته مزدا است. MX-5 RF همان چابکی و درگیر کنندگی مدل استاندارد را دارد. شاید 2 هزار پوند اضافیتر نسبت به مدل سقف نرم بهای کمی به نظر برسد و البته همینگونه هم هست چراکه در هنگام بسته بودن سقف فضای آرامتری نصیب شما میشود.
منبع:پدال